ماجرای سفر از خبر تا محتوا

نوشتن خبر سخت‌تر است یا تولید یک محتوا؟. شاید این اولین سوالی بود که پس از شش سال فعالیت در حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در مقابل سمت شغلی تولیدکننده محتوا به سرم زد.

تصور کنید شش سال تمام فقط خبر بنویسید و گزارش خبری؛ سپس از بد یا خوب حادثه گذرتان بیافتد به یک استارتاپ و سمت شغلی کارشناس تولید محتوا. این یعنی اول کارِ کلنجار رفتن با تغییرات اساسی در نحوه نگارش متونی که هر روز برایشان دست به قلم می‌شدی.

تولید محتوا، اوایل هم خوب بود و هم استرس‌زا، هم هیجان انگیز بود و هم مثل خبرنویسی قواعد خاصی داشت. اما کم کم دوباره مثل فرزند عزیزم، «گزارش‌نویسی» محبوب من شد.

از قواعد خبرنویسی تا قواعد تولید محتوا

خیلی‌ها همیشه این پرسش را از من دارند که تفاوت نگارش خبر و گزارش با تولید محتوا در یک سایت غیر خبری در چیست؟ به طور طبیعی توضیح این موضوع چندان آسان نیست و باید تا حدی وارد جزییات شد. پس در این مقاله نیز با هم تفاوت‌ها و شباهت‌های خبر و محتوای بلاگی را بررسی خواهیم کرد.

«می‌باشد» همه جا غلط است

تصور غلط عموم برای نوشتن یک متن این است که نویسنده مطالب را در اینترنت سرچ می‌کند، کپی و در نهایت منتشر می‌کند. این در حالی است که حداقل با هوشمندسازی گوگل و ارتباط مستقیم بلاگ‌ها با امکانات سئو و اهمیت تولید محتوای خاص همین سایت، ماجرای کپی‌سازی متون تا حد زیادی برطرف شده است، زیرا اگر حتی یک کلمه هم کپی شود، گوگل یک کارت زرد به سایت آن‌ها خواهد داد.

از سویی دیگر، نگاه همکاران سابق و یا برخی از فعالان عرصه خبر به سمت شغلی تولید کننده محتوا این است که در این حرفه و سمت شغلی، هیچ یک از نکات ویرایشی و نگارشی در ساختار متون رعایت نمی‌شود و هدف محتوای تولید شده تنها به جذب مشتری ختم می‌شود؛ که این تفکر از پایه اشتباه است.

به طور مثال در رابطه با تغییر مسیر بنده در نویسندگی از حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری به حرفه تولید محتوا و سرپرستی آن، واکنش اکثر همکارانم این بود که بعد از چندسال روزنامه‌نگاری حالا «تبلیغات‌چی شدی؟!»

واقعیت اوایل دفاع می‌کردم از مسیرم و تمام و کمال کارم را توضیح می‌دادم اما از یک جایی به بعد سکوت کردم و نتیجه را به گوگل سپردم؛ تا گوگل تفاوت متون نگارش شده من و آن‌ها را نشان دهد.

اما حالا به صراحت می‌گویم که ماجرا از این قرار است که من از نوشتن لذت می‌برم، از اینکه درباره موضوعی بخوانم، تحقیق کنم، تحلیل کنم و درباره‌اش بنویسم.

حال مطلب من خبر باشد یا گزارش خبری و یا یک مقاله در بلاگی گمنام؛ فرقی ندارد. برای من مهم این است که به کارم، اندیشه‌ام و قلمم ایمان دارم و می‌دانم که اگر محتوا مورد نیاز مخاطب را درست بنویسم، دیر یا زود به دست اهلش می‌رسد.


تجربه حالِ خوبِ گزارش‌نویسی

با اینکه حدود سه چهارسالی می‌شود که در کنار گزارش‌نویسی خبری به تولید محتوا با اصول و قواعد خاصش مشغول شده‌ام و در بخش مارکتینگ استراتژی محتوا می‌کنم، اما وقتی یک گزارش خبری ناب می‌خوانم یا می‌خواهم خودم دست به قلم شوم، روحم بیرون از بدنم پرواز می‌کند و انگار فقط منتظر این لحظه بوده‌ام.

به نظر من خبرنویسی یا گزارش نویسی و تولید محتوا یک روح هستند در دو بدن مجزا. زیرا همانطور که رعایت قواعد تیتر زنی، نوشتن لید و نگارش خبر و گزارش قاعده دارد، همان اندازه هم نوشتن عنوان، مقدمه و بدنه محتوا دارای اصول است. از این رو شاید اگر مخاطب نکته سنجی نباشید، در بسیاری از موارد تفاوت زیادی میان یک گزارش و محتوا تولید شده در یک بلاگ ساده را مشاهده نکنید.

به باور بنده، اگر واقعا به نوشتن علاقه داشته باشید، سختی کار گزارش نویسی و تولید محتوا را به جان می‌خرید؛ چرا که مهارت و تخصص در هر یک از این دو حرفه نیازمند تمرین، تمرین و تمرین است.

نگاهی به برخی اصول و قواعد مورد نیاز خبرنویسی

گابریل گارسیا ماکز می‌گوید:« گرچه می‌دانم نمی‌توان روزنامه نگاری را آموزش داد و باید آن را زندگی کرد، اما باید چند تجربه را با یکدیگر مرور کرد.»

حالا من نیز قصد به اشتراک‌گذاری برخی اصول خبرنویسی را دارم.

۱.شناخت کلی از معنی و مفهوم خبر: «خبر اعلام، بیان و توضیح رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هنری و همچنین بیان عقاید و افکار عمومی است.

۲.شناخت عناصر شش‌گانه خبر: چه کسی، کجا، کی، چه، چرا و چگونه.

۳.شناخت ارز‌ش‌های خبری: دربرگیری، شهرت، تضاد، مجاورت، تنوع، تازگی و استثنا.

۴.سادگی، جامعیت و روشن و واضح بودن.

۵.انتقال بیشترین اطلاعات در کوتاه‌ترین متون به مخاطب.

۶.تسلط بر دستور زبان و آیین نگارش فارسی.

و...

نگاهی به برخی اصول و قواعد مورد نیاز تولید محتوا

برای نگارش یک محتوا درست بر اساس اصول نگارشی باید در ابتدا موضوع به خوبی بررسی و پس از آن متن با اصول و قواعد سئو نگارش می‌شود.

1. شناسایی مخاطب هدف

2. ارائه تحلیل و گزارشی کامل از موضوع

3. نگارش متون بر اساس اصول SEO

4. حفظ سادگی و روان نویسی

پایان/