ویرگول
ورودثبت نام
علی هادیان حقیقی(فطرت ثانی من)
علی هادیان حقیقی(فطرت ثانی من)
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

از تو لوله نگاه نکن!


https://www.aparat.com/v/VLvdE/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87_%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81_%D9%84%D8%B1%D8%AF_%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%84_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D9%86%D8%B3%D9%84_%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87


https://aparat.com/v/N3Sfm


قبلا راجع به ((تک گویی)) صحبت کردیم حالا میخوایم با اصطلاح ((از تو لوله نگاه نکن))آشنا بشیم

این اصطلاح معلم تاریخ ما بود.همیشه بابا بچه مذهبی ها سرکلاسمون(سید کوچولو:)سر بحث داشت اخر سر به سید کوچولو کلاس ما می گفت حسینی! این قدر از تو لوله نگاه نکن.عینک رنگی رو بردار نگاه واقع بینانه داشته باش.

کله ات رو از تو لوله شهر فرنگ دربیار نذار کسی منفعلانه چیزی رو به خوردت بده.(این توضیحاتش رو دیگه از خودم در آوردم)

بماند که ما خاطرات هیتلری ازش داشتیم ولی در کل هممین یک جمله اش به خاطرم مونده(هر چند به نظرم خوی ((تک گویی)) به همراه چند قطره ((لوله بینی)) در نهاد بنده خدا نهادینه شده بود)

به عبارت بهتر از تو لوله نگاه کردن یعنی نگاه صفر یا صد یعنی ما چیز یا کسی را خدا میدونیم و شخص دیگر را عددی به حساب نمیاریم.

نمونه ای از نگاه ۰یا۱۰۰ ایرانی ها

نمونه ای از نگاه ۰یا۱۰۰ ایرانی هاهمه روحانیان دزد اند!

همه پزشک ها وفقط به فکر پول اند و به فکر جان ادمی نیستند

همه عرب ها ادم های... هستند

این فرد(مثلا سخنران) همیشه درست میگه

این فرد(مثلا سخنران) همیشه اشتباه میگه


در حالی که

اصلش اینه

برخی از روحانیان ممکنه باطنشون با ظاهرشون متفاوت باشه مثل همه قشرهای دیگه.

برخی پزشک ها به فکر جان ادمی نیستند وبرخی(به هظرمن خیلی هم) به فکر جان انسان ها هستند.

برخی از عرب ها ادم های سه نقطه ای هستند مثل هرجای دیگه ای هم ادم سه نقطه هست هم غیر سه نقطه.


برخی از حرف های این سخنران ممکن است درست باشد برخی از حرف های این سخنران ممکن است غلط باشد من در هر دو حالت با ذهنیت احتمالی هستم ومطلق نظر نمیدم واگه شخصی نظر متفاوتی داشت مورد برسی قرار میدم.



نگاه کن چه چیزی گفته می شود نگاه نکن چه کسی می گوید.
امام علی(ع)


شما باید سخنان افراد بدون پیش ذهنیت از خود شخص مورد برسی قرار بدین شما به دنبال رد یا تایید شخص نیستین به دنبال برسی حرف شخص هستین


یک مثال بارز سیاسی:

پ.ن:من سیاسی باز نیستم(ولی در حد سعی کردم تحلیل سیاسی هرچند اندک داشته باشم)

لطفا ما رو وارد این پای این میدون نکنین این مثال رو اوردم چون مثال خیلی واضح ورایجیه اون رو اوردم



وقتی با طرف راجع اقای زیباکلام صحبت میکنین(( معمولا)) ۲تیپ ادم داریم

یک گروه اون رو (((با ذهنیت))) خدا وروشن فکر همیشه راست گو هر چی بگه درسته میدونن

یک عده اون رو (((با این ذهنیت))) ادم همیشه دروغ گو، هرچی بگی غلطه

حالا مهم نیست طرف راجع به حاصل جمع ۶+۵=۱۱ صحبت میکنه یا راجع به فلان موضوع سیاسی صحبت میکنه در هر حال طرف یک شخص دروغگو پست فطرتی که می خواد گول بزنه.یا یک فرشته اسمانی که هرچی میگه درسته


این دیدگاه رو من برای آقای رائفی پور هم دیدم.

عده دیدگاه وصحبت این شخص رو همیشه درست وصحیح میدونن وفقط به همون دیدگاهی که ایشون ارائه میده اکتفا میکنن(از تو لوله نگاه میکنن)

عده ای هم که ایشون رو یک ادم افراطی مذهبی مزدور نظام و...میدون

هر دو این ها غلطه.


ما باید این نگاه رو راجع به یک سخنران داشته باشیم

برخی از حرف های این سخنران ممکن است درست باشد برخی از حرف های این سخنران مکگن است غلط باشد من در هر دو حالت با ذهنیت احتمالی هستم ومطلق نظر نمیدم واگه شخصی نظر متفاوتی داشت مورد برسی قرار میدم.

چیز خیلی ساده وبدیهیه ولی وقتی شما با یک ادم افراطی( چه چپی چه راستی فرق نمیکنه) بحث میکنی میبینی نه مثل اونقدر ها هم ساده نیست.

این دعواها درهمه علوم ازجمله ریاضی وتجربی هم هست (منتهی در علوم انسانی پررنگ تر پیچیده تره)لذا ما دنبال روکم کردن نباید باشیم باید راجع به یک مسئله نظر همه متفکران ودغددغمند ها رو برسی کنیم نه اینکه موضع گیری به روی شخص(ونه حرف حق)داشته باشیم.




همون طورکه اگه استیون هافکینگ نظریه انیشتین رو رد کنه ما رد این نظریه رو دلیل بر همیشه دروغ گو بودن یا بی سواد بودن انیشتین نمیدونیم وحتی اگه نظریه جدیدی بده ازش استقبال میکنیم ومورد برسی قرار میدیم این رو باید در حوزه علوم انسانی هم اعمال کنیم.


اگه از ۱۰تا حرف فرد با۹تا از عقاید شما مخالف بود

و

اگه از ۱۰تا حرف طرف ۷تاش غلط بود شما از اون ۳تایی که درسته یاد بگیر فارغ از شخص فارغ از اینکه کیه چقدر با شما مخالفه.

(غلط مستدل این بیشتر تو حوزه علو م انسانی رخ میده وبا اخبار شایعات فرق داره

اینکه طرف یک حرفی رو رو هوا زده یا یک شایعه وخبری پخش کرده بعد دروغ در اومده نه یک بار نه دو بار که ده بار باین فرق داره قاطی نکنین)

سخن اخر:

میدونم سخته من خودم هم گاهی از کوره درمیرم و فراموش میکنم نیاز به تمرین داره. ولی عینک رنگی ها رو بردارین رنگ واقعی اجسام رو ببینین

به عبارت بهتر

از تو لوله نگاه نکین

با ذهنیت شاید من اشتباه میکنم بذار این نظر رو هم بشنوم یا ببینم در زندکی برید جلو ضرر نمیکنین.

کار سختیه

پس نه سیاه بینی مطلق ونه سفیدبینی مطلق شما هر
چند تادیدگاه افراد رو ببین وبعد نظر بده.


سخنان رو با قسمتی از مناجات دکتر شریعتی تمام میکنم.

خدایا: "عقیده" مرا از دست "عقده‌ام" مصون بدار.


خدایا: به من قدرت تحمل عقیده "مخالف" ارزانی کن.


خدایا: رشد علمی و عقلی مرا از فضیلت "تعصب" و "احساس" و "اشراق" محروم نسازد.


خدایا: مرا همواره آگاه و هوشیار دار، تا پیش از شناختن "درست " و "کامل" کسی، یا فکری مثبت یا منفی قضاوت نکنم.


خدایا: جهل آمیخته با خودخواهی و حسد، مرا، رایگان، ابزار قتاله دشمن برای حمله به دوست، نسازد.



تعصب وافراطاز تولوله نگاه نکنچطور متعصب نباشیم؟راه کاهش تعصب
وبلاگ hamibash.com/alitalk ////// HADIAN80.BLOG.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید