این رمان های ایرانی را حتما بخوانید

رمان‌های ایرانی
رمان‌های ایرانی

شگفتی کتاب‌ها بی‌پایان است، کتاب‌ها می‌توانند استرس شما را از بین ببرند و هوش شما را تقویت کنند. چه بهترین کتاب‌ها را خوانده باشید چه تازه شروع به گسترش افق‌ ادبی خود کرده باشید کتاب‌هایی هستند که حتماً باید آن‌ها را خواند. رمان‌های کلاسیک خوانندگان زیادی دارند. این کتاب‌ها را بهترین ذهن‌های ادبی نوشته‌اند و شخصیت‌های جالب، تجریبات، دیدگاه‌ها و احساساتی را به شما منتقل می‌کنند که ممکن است در جای دیگری نتوانید آن‌ها را تجربه کنید. اما در میان رمان‌های ایرانی هم، چه قدیمی و چه جدید، آثار بزرگی وجود دارند که حیف است خوانده نشوند. در زیر فهرستی از رمان‌های ایرانی معاصر تهیه کرده‌ایم که حتماً باید آن‌ها را بخوانید.

  • چراغ ها را من خاموش میکنم

چراغ ها را من خاموش میکنم رمانی از زویا پیرزاد نویسندۀ معروف است که نخستین بار در سال 1380 منتشر شد و تاکنون شصت بار تجدید چاپ شده است. این کتاب چندین جایزۀ معتبر ادبی از جمله جایزۀ ادبی یلدا، جایزۀ بهترین رمان سال بنیاد گلشیری و جایزۀ کتاب سال را به خود اختصاص داده است. داستان کتاب چراغ ها را من خاموش می‌کنم در دهۀ 1340 و در آبادان رخ می‌دهد. قصه دربارۀ زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است که با همسر و فرزندانش در آبادان زندگی می‌کند.

کلاریس همسر و مادری وفادار است و در طول 17 سال زندگی زناشویی‌اش همیشه فقط به خواسته‌های اطرافیان اهمیت داده و برای همۀ اطرافیانش از جان مایه گذاشته است. او یک زن خانه‌دار است که سعی دارد با یکنواختی و روزمرگی‌های زندگی کنار بیاید، زندگی زناشویی کلاریس و همسرش نیز چندان صمیمی نیست و آمدن همسایه‌ای جدید به نام امیل باعث می‌شود او نسبت به زندگی‌اش دچار تردید شود. در چراغ ها را من خاموش میکنم نویسنده به شرح روابط خانوادگی، فرزندان دوقلو و دنیای عاطفی کلاریس پرداخته است. رمان چراغ ها را من خاموش میکنم به چندین زبان از جمله فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده است.

می‌توانید کتاب چراغ ها را من خاموش میکنم را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سیبوک تهیه نمایید.

  • من منچستر یونایتد را دوست دارم

کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم دومین رمان مهدی یزدانی خرم است که در سال 1391 منتشر شد. این کتاب برندۀ تندیس جایزۀ ادبی هفت اقلیم و بهترین رمان سال 1391 شد. مهدی یزدانی خرم در این رمان به بررسی مهم‌ترین قسمت‌های تاریخ ایران بین سال‌های 1320 تا 1332 پرداخته است. رمان ژانر اجتماعی دارد و شخصیت‌های داستان در اوایل دهۀ 80 زندگی می‌کنند. راوی کل کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم یک دانشجوی تاریخ مبتلا به سرطان است و داستان از همین راوی شروع می‌شود و بعد از آن نویسنده از طریق ذهن راوی خواننده را به سال‌های 1320 به بعد و جنگ جهانی دوم می‌برد و کتاب نهایتاً با همین دانشجوی تاریخ به پایان می‌رسد.

کتاب راوی‌های دیگری هم دارد که نویسنده با استفاده از تکنیک‌های روایی و این راوی‌ها اتفاقات را پشت سر هم روایت می‌کند و شخصیت‌های کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم هر کدام داستان‌های خودشان را دارند. یزدانی خرم درست مثل رمان معروف کوری اثر ژوزه ساراماگو، از شخصیت‌های بی‌نام استفاده کرده و شما شخصیت‌ها را به نام دانشجوی تاریخ، زن لهستانی، شاعر آزادی‌خواه و غیره می‌شناسید. مهدی یزدانی خرم در من منچستر یونایتد را دوست دارم تهرانی را به تصویر کشیده که همه از متفقین تا مهاجرین و تا شاعران و روشنفکران می‌خواهند همه‌جوره برایش تصمیم بگیرند. رمان من منچستر یونایتد را دوست دارم به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، ایتالیایی و ترکی ترجمه شده است.

کتاب من منچستر یونایتد را دوست دارم را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک بخرید.

  • پرنده من

کتاب پرنده من اثر فریبا وفی نویسندۀ معاصر و مشهور است که رمان‌هایش در سراسر ایران پرفروش هستند و خارج از مرزهای این سرزمین نیز مخاطبان بسیاری دارد. پرنده من اولین رمان بلند فریبا وفی است که بسیار مورد تحسین قرار گرفت و توانست جوایز ادبی مهرگان، اصفهان و جایزۀ ادبی یلدا را در سال 1381 از آنِ خود کند و یک سال پس از انتشار نیز جایزۀ رمان برتر سال از بنیاد هوشنگ گلشیری به رمان پرنده من تعلق گرفت. فریبا وفی در رمان پرنده من سعی کرده خواننده را با زندگی و افکار زنانه آشنا کند و در این کتاب به داستان زندگی زنی معمولی پرداخته که با موقعیت‌های دشوار زندگی روبه‌رو می‌شود و سعی کرده است با نشان دادن گذشتۀ این زن خواننده را با این شخصیت همراه کند تا خواننده نیز غم‌ها و رنج‌های این زن را حس کند.

داستان پرنده من دربارۀ این زن خانه‌دار و همسر و فرزندش است که پس از مدت‌ها بالاخره صاحب خانه‌ای پنجاه متری می‌شوند و زن در پوست خود نمی‌گنجد اما این خوشحالی زیاد طول نمی‌کشد چون همسرش حالا تصمیم گرفته خانه را بفروشد و به کانادا مهاجرت کند. راوی داستان که ذهنش بین گذشته و حال در نوسان است متوجه می‌شود که هر کس برای خودش پرنده‌ای دارد و برایش سوال می‌شود که آیا خودش هم پرنده‌ای دارد؟ کتاب پرنده من به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایسلندی، کُردی، ترکی و ایتالیایی ترجمه شده است.

رمان زیبای پرنده من را با تخفیف ویژه از فروشگاه آنلاین کتاب سی‌بوک تهیه نمایید.

  • انگار گفته بودی لیلی

رمان انگار گفته بودی لیلی نوشتۀ سپیده شاملو است و این رمان در سال 1379 منتشر شد. رمان انگار گفته بودی لیلی در ژانر روانشناختی نوشته شده و نویسنده با دیدگاه انتقادی - اجتماعی به توصیف ذهنیت زنانه پرداخته است و حتی شخصیت‌های مرد داستانش نیز از دیدگاه شخصیت‌های زن داستان دیده می‌شوند. شخصیت غایب رمان، لیلی است و تمام وقایع رمان حول محور لیلی می‌چرخد. عشق، مرگ و زیبایی عرفانی از مفاهیم انسانی مهم رمان انگار گفته بودی لیلی محسوب می‌شوند. همه جای رمان شکست و ناکامی در کنار عشق به چشم می‌خورد و فضای داستان به شدت اندوهناک شده است. رمان انگار گفته بودی لیلی در همان سال انتشار برندۀ جایزۀ بنیاد هوشنگ گلشیری برای بهترین رمان اول شد.

داستان رمان با مرگ علی نوربخش در بمباران تهران شروع می‌شود. همسر علی، شراره، راوی داستان است و هم زندگی خودش و هم زندگی علی، مستانه و محمود را روایت می‌کند. در فصل اول شراره به شرح زندگی خودش و مرگ علی می‌پردازد و در فصل دوم به ماجرای عروسی‌اش و سفر مشهد می‌رسد و داستان‌های مختلف دوران نامزدی و پس از ازدواج‌شان را تعریف می‌کند. در فصل چهارم روای داستان دیگر شراره نیست و این بار مستانه، خواهر علی وارد داستان می‌شود و خواننده مرگ علی را از دید مستانه می‌بیند. کتاب با ارتباط مستانه، شراره و سیاوش پسر او و علی ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به جایی می‌رسد که راوی‌ها و شخصیت‌ها باید علی را فراموش کنند. ولی آیا می‌توانند؟

کتاب انگار گفته بودی لیلی با تخفیف ویژه در فروشگاه اینترنتی خرید کتاب سیبوک موجود است.

  • روی ماه خداوند را ببوس

روی ماه خدواند را ببوس اولین رمان مصطفی مستور، پژوهشگر و مترجم است که تبدیل به محبوب‌ترین رمان این نویسنده نیز شد. رمان در ژانر فلسفی و هستی شناسانه نوشته شده و نویسنده سعی کرده به جدال همیشگی بین عقل و احساس پاسخ بدهد. نویسنده در این رمان افکار دینی، معرف‌شناسی و جامعه‌شناسی‌اش را به واسطۀ شخصیت‌های رمان توسعه داده است. دغدغۀ اصلی نویسنده خدامحوری، تفکر، ایمان و تقدس، و تلاش انسان برای کشف خود، معنا و خدا است. داستان روی ماه خداوند را ببوس دربارۀ یک دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی است و این پزشک تصمیم‌ می‌گیرد در پایان نامه‌اش به بررسی دلیل خودکشی دکتر محسن پارسا، فیزیکدان برجستۀ معاصر بپردازد.

این پزشک که یونس نام دارد همراه با نامزدش سایه نامی دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات به تکاپو می‌افتند تا هر چه زودتر این پایان‌نامه را به سرانجام برسانند. یونس سال‌ها پیش در رشتۀ فلسفه درس می‌خواند و دوستی به نام مهرداد داشت که به خارج از کشور رفته بود و حالا قصه با برگشتن مهرداد به ایران شروع می‌شود. مصطفی مستور در روی ماه خداوند را ببوس نشان داده که شک چطور همۀ امور انسان را بهم می‌ریزد و انسان را به سوی جهنم می‌کشاند و حتی ممکن است باعث نابودی زندگی اطرافیان هم شود. رمان روی ماه خداوند را ببوس در سال 1391 به زبان روسی ترجمه شد و کتاب برگزیدۀ جشنوارۀ قلم زرین شد.

روی ماه خداوند را ببوس را با تخفیف ویژه از فروشگاه آنلاین کتاب سیبوک بخرید.

  • سمفونی مردگان

سمفونی مردگان رمان مشهور عباس معروفی است که برندۀ جایزۀ سال 2001 بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شد. سمفونی مردگان داستان زندگی خانوادۀ اورخانی است و عباس معروفی به شرح تضاد مذهب، اعتقاد، روشنفکری و آزادی در سمفونی مردگان پرداخته است. یک حادثه را چند ناظر با هم روایت می‌کنند. شخصیت اصلی داستان شاعر جوانی به نام آیدین است که گرفتار خشم پدر سنتی‌اش می‌شود و نویسنده سعی کرده دردسرهای زندگی این شاعر جوان و روشنفکر را بین سال‌های 1310 تا 1330 به تصویر بکشد. اورهان پسر کوچک این خانواده است که دقیقاً‌ مثل پدرش افکاری سنتی دارد. آیدا تنها دختر خانواده و نمایندۀ احساسات یک جامعه در سمفونی مردگان است. آیدین یا سوجی، شاعر و نمایندۀ نسل جوان است که درگیر اعتقادات مذهبی پدرش می‌شود. خانوادۀ اورخانی نسبتاً وضع مالی خوبی دارند، پدر خانواده در بازار آجیل‌فروش‌ها مغازۀ بزرگی دارد. آیدا و آیدین دوقلوهای این خانواده‌اند و یوسف پسر دیگر خانواده موقع حملۀ روس‌ها به تقلید از چتربازان روسی خود را از بلندی به پایین پرت کرده و زمین‌گیر شده است و در واقع نماد بدبختی پایدار در سمفونی مردگان است.

آیدا تنها دختر خانواده است که مانند بسیاری از دختران آن زمان مجبور است به زور ازدواج کند و آیندۀ چندان جالبی ندارد. داستان اصلی اما رقابت آیدین و اورهان است، اورهان پسر محبوب پدر است و آیدین به دنبال ترقی و منفور. چون آیدین باسواد است و همیشه مورد توجۀ مادرش بوده باعث حسادت اورهان می‌شود. پدرشان فکر می‌کند این کتاب‌ها هستند که ذهن آیدین را منحرف کرده‌اند و به هر راهی دست می‌زند تا به خیال خودش آیدین را از کفر نجات دهد و روزی پدر تصمیم می‌گیرد تمام کتاب‌های آیدین را بسوزاند و استاد دلخون را نیز با همکاری یکی از پاسبان‌ها به زندان می‌اندازد، آیدین از خانه فرار می‌کند و داستان در واقع از همین نقطه به اوج خودش می‌رسد. کتاب سمفونی مردگان به زبان انگلیسی، عربی و آلمانی نیز ترجمه و چاپ شده است. طبق نظر برخی منتقدان، سمفونی مردگان شباهت‌های زیادی به اثر فاخر ویلیام فاکنر «خشم و هیاهو» دارد.

  • من او

منِ او رمانی نوشتۀ رضا امیرخانی است که اولین بار در سال 1378 منتشر شد. داستان من او دربارۀ زندگی فردی به نام علی فتاح است که در خانواده‌ای ثروتمند زندگی می‌کند و عاشق دختر خدمتکار خانواده‌اش، مهتاب می‌شود. مهتاب می‌خواهد مطمئن شود که علی واقعاً عاشق او است برای همین از ازدواج امتناع می‌کند و پای درویشی به نام مصطفی به داستان باز می‌شود که این درویش نقش مهمی نیز در داستان دارد و در واقع ریش سپید و خدای قصۀ امیرخانی و به نوعی نماد حقیقت، آگاهی و دانایی است. مصطفی در واقع به علی درس زندگی می‌دهد و نویسنده در خلال همین داستان‌ها به نقد معنوی جامعه پرداخته است. رضا امیرخانی در کتابش به شاهزادگان قاجار و حتی ژان پل سارتر نیز اشاره کرده است.

کتاب در ژانر رمانتیک نوشته شده و امیرخانی در این کتاب نگرش مذهبی تصوف را با عرفان و عشق زمینی در هم آمیخته است و قصه‌گویی امیرخانی در کتابش نظیر ندارد. او به خوبی می‌داند چطور مخاطب را با شخصیت‌هایش آشنا کند و خواننده را مجذوب شخصیت‌ها و قصه‌هایش کند. همچنین نویسنده سعی دارد تا اوضاع قدیم تهران را از زمان رضاشاه شرح بدهد و از همین بستر به شرح انقلاب اسلامی نیز پرداخته است. امیرخانی در داستانش بیشتر به تأکید خوبی‌ها پرداخته و کمتر سیاهی‌ها و پلیدی‌ها را نشان می‌دهد. نکتۀ قابل توجۀ رمان منِ او توصیف نویسنده از شهر تهران یعنی مکان وقوع داستان است. امیرخانی تهران را به خوبی می‌شناسد و هنرمندانه به شرح تهران از نظر ظاهری و فرهنگی پرداخته است.

کتاب من او را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

  • پاییز فصل آخر سال است

پاییز فصل آخر است اثر نسیم مرعشی نویسندۀ جوان و خوش‌ذوق است که در سال 1393 منتشر شد. این کتاب روایتی از زندگی سه دختر در آستانۀ سی‌سالگی به نام‌ روجا، لیلا و شبانه است و دیدگاه فرهنگی و طبقۀ اجتماعی هرکدامشان با آن دیگری متفاوت است اما با وجود این تفاوت‌ها توانسته‌اند نقاط مشترکی پیدا کنند و وارد زندگی همدیگر شوند. نویسنده شما را به میان زندگی این سه دختر می‌کشاند و شما همان‌قدر که مشتاق دانستن گذشته هستید، دوست دارید بدانید که آیندۀ این سه نفر به کجا خواهد رسید.

نویسنده در این رمان به شرح زندگی، دغدغه و آرزوهای این سه دختر مثل مشکلات عاطفی، مهاجرت و آینده پرداخته است که به همین دلیل خواننده به راحتی می‌تواند با شخصیت‌های داستان همراه شود و با آنان همذات‌پنداری کند چون هر کسی ممکن است این مشکلات را در زندگی‌اش داشته باشد یا آن‌ها را از سر گذرانده باشد. کتاب شامل دو بخش تابستان و پاییز می‌شود و هر سه بخش از زبان شخصیت‌های داستان روایت می‌شود. پاییز فصل آخر است قهرمانی ندارد و ساده‌نویسی و نگاه واقع‌گرایانۀ این نویسنده رمان را بسیار منحصربه‌فرد کرده است. این کتاب نظر منتقدان و نویسندگی بسیاری را به خود جلب کرد و توانست یکی از بهترین آثار ادبی دو دهۀ اخیر شود و جایزۀ ادبی جلال آل احمد را در سال 1394 از آنِ خود کرد.

برای خرید کتاب و خرید کتاب جذاب پاییز فصل آخر است می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کتاب سیبوک سر بزنید.


https://www.30book.com/