▫️محتوای نوشته
?نویسندگی خلاقانه نیازمند محتوای جدید است تا نویسنده را در تولید اثر موفق کند. قلمش را یاری رساند ، روی صفحه سفید بجنباند، برقصاند. محتوا اگر نو باشد خواننده را تا انتهای متن به دنبال خود می کشاند. این را سوژه می گویند. سوژه باید نو باشد. برای یافتن سوژه های تازه و بکر باید:
1- برداشت ها، تعریف ها وذهنیت خودمان رانسبت به هستی وزندگی تغییربدهیم . زندگی وهستی آن چیزی نیست که ما به درک ودیدن و دریافت آن عادت کرده ایم. هستی و زندگی هرلحظه وهرآن درحال دگرگونی وشدن است.
2- اندوختن تجربه های زندگی یک ضرورت است. کسی می تواند از زندگی، تجربه ذخیره کند که با دیگران ومانند دیگران زندگی کند ودرعین حال درآن غرق نشود. هرچند گاهی لازم است اززندگی فاصله بگیرد وبه تماشا ومطالعه آن بپردازد. زندگی آگاهانه، عمیق وکیفی می تواند تجربه های ارزشمندی به ارمغان بیاورد. جماعت گرایی وخلوت گزینی هر دو برای نویسنده لازم است، و البته چشم ها را باید شست، جوردیگر باید دید...
3- مطالعه ی کتاب های جدید، ارتباط بادوستان تازه، خصوصا باافراد باتجربه وسردوگرم چشیده برای نویسنده بسیارمفید ولازم است.
4- خواندن دائم ونوشتن همیشگی وبرنامه ریزی شده می تواند استعداد نویسنده رادرجنبه های مختلف تعالی ببخشد. اماتأکیدبرخواندن ونوشتن بابرنامه وکیفی وحرفه ای می باشد.
?ویژگی های یک سوژه خوب
اکنون خصوصیات یک سوژه یاموضوع خوب رافهرست می کنم:
1- ساده وروشن باشد، یعنی جامعیت ومانعیت داشته باشد. مطلب ازنقطه ای آغاز شود که دروازه موضوع باشد. مطالب خارج ازموضوع نباید واردموضوع شود. حدومرزمشخص وتعریف شده ای داشته باشد. وبه روشنی ازموضوعات مشابه خودش جدا شود.
2- سوژه باید در خور گسترش باشد. ونویسنده بتواندآن را بگستراند.
3- تازه وبکر باشد. نویسنده باید به زندگی چون رود خانه ای پایان ناپذیرنگاه کند. رودخانه ای که ازعمق زمین می جوشد وهمیشه تازه است. باید به هرچیزی بااین دید بنگریم که درآن چیز، جنبه ای تازه وبیان ناشده ای وجود داردکه باید آن را کشف کنیم.
از طرفی امروزه سوژه ی که کاملا بکر باشد کمیاب است. هرموضوعی که بیابید، آن رادیگران پیش ازشماکارکرده اند. باکی نیست. اگرمابه آن موضوع بادید تازه بنگریم وزاویه ی دید ما نوباشد ونیزآن راباپرداخت تازه وبیان نوارائه بدهیم درواقع موضوع تازه ای رابه خواننده ومخاطب خودمان ارائه داده ایم. دراین صورت مقاله ی ماتازگی وجذابیت یک سوژه تازه رابرای خواننده خواهدداشت.
4- سوژه بایددرحیطه آگاهی ودانش نویسنده باشد و آن رادرذهن خود، حلاجی وازمسیر احساسی آن عبور کند. داشتن اطلات لازم وکافی وتسلط برموضوع ازشرائط یک سوژه خوب ودرخور گسترش است. معلومات درباره سابقه موضوع وکارهای دیگری که درباره آن موضوع انجام گرفته است، به نویسنده کمک می کند تادرباره موضوع ، زاویه جدیدی پیداکند ومطالب دیگران را تکرار نکند.
5- سوژه باید موردتوجه وعلاقه ی خواننده قراربگیرد ودرارتباط با ابعاد روحی وروانی انسان باشد.
خواننده بتواند به راحتی باموضوع ارتباط فکری وعاطفی برقرارکند. اگرشمایک سوژه مرده را انتخاب کنید، سوژه ای که به یکی از گرفتاری های زمانه ی ما ویاهمنوعان ما ارتباط پیدا نمی کند ویابه هرنحوی چیزی به خوا ننده نمی آموزد که به کارزندگی او بخورد،البته که مورد استقبال خواننده قرارنخواهدگرفت.
6- سوژه باید که باورپذیر باشد. نویسنده بتواندبااستدلال ودادن نظم معقول، آن رابرای خواننده باورپذیر سازد.
7- سوژه باید که موردعلاقه نویسنده نیزباشد . سوژه برخود نویسنده تأثیرنکرده باشد، نمی تواند نوشته ی پرشور، دلنشین ، احساس برانگیز و تأثیرگذار به وجود بیاورد. زیرا نویسنده درکارخودتلاش می کند تاچیزی راازاندیشه واحساس خودبرای خواننده انتقال دهد. چنان چه خوداو آن مضمون رانچشیده باشدوازآن تأثیرنپذیرفته باشد، نمی تواند بردیگری تأثیربگذارد. دراین صورت نوشته حالت مکانیکی وخشک و بی روح پیدا می کند.
_
مطالب از كانال وزينِ "قلم رو"
https://telegram.me/mkh133