به بهانه اکران تازه ترین قسمت "اسپایدرمن"
از دوم ماه ژوئن جاری، بازهم تصاویر "اسپایدرمن"دیگری در قالب انیمیشن و تحت عنوان "اسپایدرمن: آن سوی دنیای عنکبوتی" یا Spider-Man: Across the Spider-Verse برپرده سینماها رفت تا تماشاگر امروز جامعه آمریکا در هزاران سالن سینما به تماشای آن بنشیند و آرزوهایش را در وجود آن قهرمان سرخ و آبی پوش ببیند (همان رنگ های پرچم آمریکا) که از در و دیوارها مثل آب خوردن بالا می رود، تارهای عنکبوتی اش را همچون رشته های طناب به گوشه و کنار ساختمان های مرتفع گیر می دهد و بوسیله آنها از این سو به آن سو می پرد تا با قدرت شگفت آورش، دشمنان جامعه انسانی که خبیث و بدجنس و طماع هستند را نابود سازد. در مقابل همه این قهرمان بازی ها، پلیس و نیروهای نظامی نظاره گر آرتیست بازی هایش، تنها برایش دست می زنند و هورا می کشند!
این قسمت "اسپایدرمن"یا "مرد عنکبوتی"بعد از چندین فیلم که توبی مک گوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند نقش اسپایدرمن را بازی کردند، در واقع دنباله یک انیمیشن به نام "درون دنیای عنکبوتی" محسوب شده که فعلا طی این یک هفته نمایش، کلی رکوردهای فروش و استقبال مخاطبان را شکسته است.
سوپر هیروها یا فوق قهرمان ها از کجا آمدند؟
در واقع این قهرمانان خیالی و به اصطلاح سوپر هیروها، توسط اشراف یهود مهاجر به آمریکا و از اسطوره ها وافسانه های عهد عتیق گرفته شدند. مانند "سوپرمن" که از دنیایی دیگر آمده و به سان یهودیان جامعه آمریکای اوایل قرن بیستم، عنصری بیگانه و غریبه به حساب می آمد ول در نقش یک منجی دنیا را از نابودی نجات می بخشید و یا مانند "بتمن" و "اسپایدرمن" و "آیرون من" و ...که در مقابل دشمنان بشریت می ایستادند و دنیا را از شرشان خلاص می کردند.
شخصیت "سوپرمن" در سال 1933 به صورت داستان مصور (کمیک استریپ) توسط دو جوان یهودی به نام های "جری سیگل" و "جو شوستر" براساس اسطوره های عهد عتیق خلق شد. سوپرمن در واقع نشانه رویاهای آمریکای جدید بود که توسط اشراف یهود شکل می گرفت و به جامعه سنتی آمریکا القاء می شد که آنها نیاز به قهرمانانی از خارج از اجتماع خود دارند، قهرمانانی که از دنیای دیگر آمده اند. سوپرمن نیز (آن گونه که بنیانگذاران معروف به "مغول" های هالیوود ادعا کردند) مانند حضرت موسی (علیه السلام) از دنیایی دیگر در قد و قواره کودکی معصوم به دنیای آدم ها می آمد و منجی آینده تیره و تاریک این بشر می شد.
بعد از آن، در 1960 دو یهودی دیگر به نام های "استنلی مارتین لیبر" (بعدا به "استن لی" شهرت یافت) و "جیکوب کرتزبرگ" (مشهور به "جک کربی") با نشریه ای به نام "تایم لی"، شروع به خلق سوپرهیرو یا فوق قهرمان هایی در قالب انتشار داستان های مصور یا کمیک بوک کردند و با موفقیت این کمیک بوک ها، نام نشریه "تایم لی"به "مارول کمیکس"تغییر یافت که بعدا کمپانی "مارول"بر همین اساس شکل گرفت و خیل عظیم کمیک استریپ ها یا انیمیشن و کارتون و سپس فیلم ها و سریال های متعدد از آن شخصیت های سوپر هیرو یا فوق قهرمان تولید گردید؛
شخصیت هایی مانند اسپایدرمن (مرد عنکبوتی)، بلک پنتر (پلنگ سیاه)، هالک، آیرون من (مرد آهنی)، ایکس من (مردان ایسک)، کاپیتان آمریکا و اونجرز (انتقام جویان) در همین مسیر و توسط "استن لی"و "جک کربی"بوجود آمدند و براساس آنها، داستان ها و فیلم های بسیاری تولید گردید.
دو یهودی دیگر به اسامی "رابرت کان"(مشهور به باب کین) و "بیل فینگر"در کنار جری رابینسون هم شخصیت "بتمن"(مرد خفاشی) را تولید کردند.
چرا یهودیان مهاجر سوپر هیروها را خلق کردند؟
روزنامه اسراییلی "هاآرتص"در سال 2009 به بهانه برپایی دو نمایشگاه در دانشگاه براون آمریکا درباره نقش یهودیان در گونه کتاب های مصور (کمیک بوک) و فوق قهرمان ها (سوپر هیروها) مطلبی پژوهشی به چاپ رساند که در آن به ایدئولوژیک بودن این قهرمان ها با آرمان های صهیونی اشاره داشت. در آن مطلب آمده بود:
"... هیچیک از این قهرمان ها چهره یهودی ندارند ولی خلق و خوی و اعتقادات خالقان خود را به ارث برده اند..."
نمایشگاه های یاد شده با هدف بررسی نقش مهم و بنیادی یهودیان مهاجر به آمریکا، در تولید کارتون (کاریکاتور و کمیک استریپ) برپا شده بود. در همان زمان یک مجله تخصصی به نام Mad Magazin از نشریات معروف کارتونی در غرب نوشت:
"... یهودیان در طراحی شخصیت های سوپرمن، اسپایدرمن، هالک، بتمن و کاپیتان آمریکا، نقش کلیدی داشتند. کارتونیست ها اغلب یهودیان مهاجر بودند و این کارتون ها در واقع آرزوهای آنان را به نمایش می گذاردند..."
اما این آرزوهایی که یهودیان مهاجر به آمریکا در سر داشتند، چه بودند که برای نمایش آنها، اقدام به تولید داستان و کارتون و فیلم و انیمشین از شخصیت های خیالی در حد و قواره سوپرهیروها یا فوق قهرمان ها کردند؟ روزنامه "هاآرتص"در همان مطلب پژوهشی، این سوال را با یک جمله کلیدی پاسخ داد:
"... تلاش برای بازگرداندن آمریکا به مسیر اصلی خود..."
واقعا آن مسیر اصلی چه بود که خالقان فوق قهرمان ها یا سوپرهیروها یعنی همان یهودیان مهاجر، سعی داشتند با فیلم ها و داستان ها و کارتون های خود، آمریکا را به آن بازگردانند؟
ماموریت آخرالزمانی ایالات متحده آمریکا
اسناد پیوریتن های مهاجر به قاره نو در قرون 17 و 18 و همچنین همین یهودیان مهاجر نشان می دهد که آنها برای تبدیل آمریکا به پایگاهی برای برپایی اسراییل بزرگ و راه اندازی جنگ آخرالزمان یا آرماگدون و به قول خودشان نجات جهان به آمریکا مهاجرت کردند. در واقع آنها برای ایالات متحده آمریکا یک ماموریت آخرالزمانی قائل بودند و آن را منجی دنیا به شمار می آوردند.
پس از جنگ جهانی اول و خصوصا در دهه های 30 و 40 میلادی و بروز بحران های اقتصادی در آمریکا، دیگر سران این کشور، موقعیت مناسبی برای ایفای نقش ژاندارمی آمریکا در جهان نمی دیدند ولی تولید فیلم های سوپرهیرویی خصوصا در این دو دهه، مجددا آمریکا به نقش به اصطلاح منجی گرایانه اش در جنگ دوم جهانی بازگرداند.
همچنین اوج گیری مجدد این نوع آثار در دهه 60، آمریکا را با ورود به جنگ ویتنام و حضور مداخله جویانه در آسیای جنوب شرقی به نقش ژاندارمی اش در دنیا برگشت داد.
پس از 11 سپتامبر 2001، اوج گیری تولید مجدد آثار سوپر هیرویی، تاکید بسیار جدی بر ایفای نقش آخرالزمانی ایالات متحده داشت که با اشغال دو کشور عراق و افغانستان شدت گرفت.
از همین روی در اولین تابستان بعد از حادثه 11 سپتامبر بود که نخستین "اسپایدرمن" جدید به کارگردانی سام ریمی و با بازی توبی مگوایر و کریستین دانست به روی پرده سینماها رفت و دومین قسمت در سال 2004 با همان گروه سازنده تولید شد.
سال بعد، "بتمن" با روایت داستان آغازینش تحت عنوان "بت من آغاز می کند" به کارگردانی کریستوفر نولان به میدان آمد. این "بتمن" دیگر علنا در مقابل تروریست هایی که از شرق به گاتهام سیتی هجوم آورده بودند تا به قول خودشان آن شهر گناه و فساد را نابود گردانند، می ایستاد!!
سال بعد نیز علیرغم درگذشت کریستوفر ریو (بازیگر اصلی نقش سوپرمن) بالاخره صاحبان کمپانی برادران وارنر پس از دو دهه، یک سوپرمن جدید و تازه نفس از قوطی خود بیرون آورده و تحت عنوان "سوپرمن بازمی گردد" در سال 2006 روانه پرده سینماها کردند. این سوپرمن نیز به شکل مضحکی سعی داشت تا دنیا را یک تنه از شر آدم بدها خلاص کند و این مضحکه آنقدر شور بود که بارها و بارها در جدی ترین صحنه های آن ، صدای خنده تماشاگران سالن را پر می کرد!!
سوپرمن پسر یهودی از بروکلین نیویورک
روزنامه اسراییلی "هاآرتص"در همان مقاله تحقیقی سال 2009، پاسخ یک جمله ای خود درباره سوپرهیروها یا فوق قهرمان ها و آرزوهای خالقان آنها را اینگونه تشریح کرد:
"... این قهرمان ها بسیار نیرومند بودند با قدرت های استثنایی. این قهرمان ها، افرادی بیگانه بوده یا مثل سوپرمن از فضا آمده بودند و تلاش می کردند آمریکا را به مسیر اصلی خود بازگردانند. آنچه مفسران آن را با وضعیت مهاجران آن زمان مرتبط می دانند...."
هاآرتص به داستان نشریه Mad Magazin درباره سوپرمن اشاره نموده و با این جملات مطلب خود را تکمیل کرده که:
"... داستانی در این مجله مربوطه به سال 1994 چاپ شده که سوپرمن را به عنوان پسر یهودی هِیمن و دوریس فیلدستین از منطقه بروکلین نیویورک معرفی نموده که حتی بر روی لباسش، ستاره شش پر داوود (نشان صهیونیست ها) نقش بسته است ..."