امیررضا اسمعیلی
امیررضا اسمعیلی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

شهادت حضرت زهرا در تقویم جمهوری اسلامی ایران

آیا تا قبل از سال 1371 خورشیدی ، در تقویمها به جای شهادت از (وفات و رحلت) برای حضرت زهراء سلام الله علیها استفاده میشد؟!

مقدمه

مظلومیت و شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها یکی از حقایق مسلم تاریخی در نزد شیعیان است که پیشینه

اعتقاد به آن به زمان معصومین علیهم السلام میرسد و شیعیان از همان زمان تاکنون به این حقیقت تاریخی

معتقد بوده و ابعاد و زوایای مختلف آن را تبیین و تحلیل میکرده اند.

اما در این میان، برخی از مخالفان شیعه همواره با تمسک به برخی ادعاهای غیر علمی و نادرست، در مقام انکار

و کتمان این حقیقت تاریخی هستند. از جمله این ادعاهای غیر علمی، موردی است که در این نوشتار به آن

خواهیم پرداخت.

طرح شبهه

"احتمالا در سال 71 بود كه عدهای از كارشناسان و محققان جمهو ری اسلامی مستقر در مجلس شورا ی

اسلامی كه جزو نمایندگان هم بودند پس از 1400 سال تحقیق و بررسی ناگهان به راز مهمی پی بردند و آن

این كه حضرت فاطمه دختر رسول خدا فوت ننموده بلکه شهید شده است اینجا بود كه آن نمایندگان مجلس

اعلام كردند از این پس در تقوی مها به جای وفات بنویسند شهادت و این روز را تعطیل اعلام نمودند و به این

صورت بزرگترین ضربت را بر وحدت اسلامی وارد نموده و شکافی عمیق ایجاد نمودند.

آقایان شیعه به ما بگویید چرا تا پیش از این در تقویم ایران مینوشتند رحلت یا وفات ؟ !"

پاسخ

اول: تقویم معیار و ملاک بحث عقیدتی و فقهی و تاریخی نیست !

بر همگان واضح است که معیار و ملاک در مباحث علمی، مصادر معتبر و مورد پذیرش است و نه تقویم و مانند

آن! کدام انسان منطقی و عاقل در مباحث عقیده و تاریخ و فقه و مانند آن، تقویم را معیار و ملاک قرار میدهد؟!

دوم: تواتر و قطعی بودن اعتقاد به شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها در بین شیعیان در طول تاریخ بر اساس مصادر متعدد و روایات فراوان در نزد شیعه، شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها امری متواتر و قطعیست و علمای شیعه نیز در طول تاریخ به همین اعتقاد تاکید و اصرار داشته اند. به عنوان نمونه مرحوم شیخ طوسی متوفای 460 هـ مینویسد:

والمشهور الذي لا خلاف فيه بين الشيعة، أن عمر ضرب على بطنها حتى أسقطت، فسمي السقط (محسنا). والرواية بذلك مشهورة عندهم، وما أرادوا من إحراق البيت عليها حين التجأ إليها قوم، وامتنعوا من بيعته

وليس لأحد أن ينكر الرواية بذلك، كما قد بينا الرواية الواردة من جهة العامة من طريق البلاذري و غيره، ورواية الشيعة مستفيضة به، لا يختلفون في ذلك. الطوسي، الشيخ ابو جعفر محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (المتوفی ۴۶۰ه)، تلخيص الشافي، ج۳، ص ۱۵۶، تحقيق: السيد حسين بحر العلوم، الناشر: مؤسسة انتشارات المحبين، الطبعة: الأولى.

اعتقاد مشهوری که در نزد شی عیان اختلافی در مورد آن وجود ندارد آن است که عمر بن خطاب به شکم حضرت زهراء سلام الله علیها لگد زد تا این که آن حضرت جنینش را سقط نمود و آن جنین سقط شده محسن نام گرفته و روایات در این زمینه در نزد شیعه مشهور است . اما تصمیم به آتش زدن خانه بر حضرت زهراء سلام الله علیها - هنگامی که گروهی به خانه ایشان پناه برده و از بیعت با ابوبکر خودداری کردند - را نیز احدی نمیتواند انکار کند چرا که ما روایت وارد شده از طریق مخالفان شیعه در این زمینه را از بالذری و دیگران نقل کردیم و روایات شیعه در این زمینه مستفیض است و شیعیان در این موضوع هیچ اختلافی ندارند. بنابر این اصل ماجرای شهادت حضرت زهراء سالم الله علیها و مظلومیت ایشان و برخی جزئیات دیگر، در نزد شیعه از قطعیات است. این مساله تا جایی در نزد شیعه قطعی و مسلم بوده که حتی بزرگان و علمای شیعه در زمان معصومین علیهم السلام نیز بدان معتقد بوده اند و علمای مخالفان شیعه از مذاهب مختلف نیز بدان تصریح کردهاند. پیشتر دو مورد را منتشر ساخته ایم:

1 -اعتقاد علماء و بزرگان شیعه به سقط حضرت محسن و مضروب شدن حضرت زهراء از جانب ابوبکر و عمر در عصر حیات ائمه به تصریح ضرار بن عمرو غطفانی عالم بزرگ معتزلی و هم عصر چند تن از ائمه علیهم السلام

لینک توضیحات:https://t.me/masaf_ofogh/622

2 -سند ی ارزشمند و بسیار قدیم ی از اعتقاد پیروان اهل بیت به خالفت بلافصل امیر مؤمنان، شهادت حضرت زهراء و سقط شدن حضرت محسن بن علی در زمان امام صادق و امام کاظم علیهم السلام

لینک توضیحات:https://t.me/masaf_ofogh/1611

سوم: توضیحاتی مهم در مورد واژه »وفات« نکته مهمی که طراحان این شبهه از آن غافل بوده اند آن است که در زبان عربی )و حتی در زبان فارسی( الفاظی چون »وفات« )الوفاة: وفات یافتن ( یا رحلت )ر ، یرحلل ح : کوچ کردن، مهاجرت کردن ( از نظر معنا و مفهوم هیچ ناسازگاری با »شهادت« ندارند. دلیل هم آن است که (وفات) یا »رحلت« لفظی عام است و بر هر نوع مرگی اطلاق میشود چه شهادت باشد چه غیر آن. به همین دلیل است که در زبان عربی فراوان برای کسانی که با شهادت از دنیا رفته اند از لفظ(وفات) نیز استفاده شده و میشود چرا که این کلمه به معنای گرفته شدن جان است به هر طریقی که باشد. مثال در مورد امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام که تمامی مسلمانان بر شهید بودن ایشان اتفاق نظر دارند، هم علمای شیعه و هم علمای مخالفان شیعه از لفظ »وفات« نیز استفاده کرده اند و این مورد در روایات و احادیث فراوانی نیز به چشم میخورد:

عبد الرحمن بن جندب عن أبيه و غيره أن الناس أتوا الحسن بن على بعد وفاة على ع ليبايعوه ... الصدوق، ابو جعفر محمد بن علي بن الحسين (المتوفی ۳۸۱ه)، التوحید، ص۳۷۸، محقق / مصحح: حسینی، هاشم، تاشر: جامعه مدرسین - قم، الطبعة : الأولى، ۱۳۹۸ ه.

إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبکر عبد الله بن محمد ( المتوفی ۲۳۵ ه)، المصنف في الأحاديث والآثار، ج۱۸، ص ۷۱، ح ۳۴۲۸۲، تحقيق: سعد بن ناصر الشثري، الناشر: دار كنوز إشبيليا - الرياض، الطبعة: الأولى، ۱۴۳۶ ه - ۲۰۱۵م.

منبع کانال تلگرامی موسسه مصاف .

پی نوشت: برای دانلود روضه حضرت زهرا میتوانید به سایت آهنگی یا ahanghi.ir رفته و مطالب مرتبط را ببینید.





روضه حضرت زهراوفات حضرت زهراشهادت حضرت زهراتبدیل وفات به شهادت حضرت فاطمهشبهه تبدیل وفات به شهادت حضرت زهرا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید