Generative Shape Design
محیط کاری Generative Shape Design کتیا یکی از محیطهای کاری مجموعه Shape است. برای تولید محصولات با شکلهای نسبتاً پیچیده، نمیتوان بهصورت مستقیم از محیط طراحی قطعه Part Design استفاده کرد. بنابراین برای انعطافپذیری و قدرت مانور بیشتر هنگام طراحی، اغلب نیاز به ترسیم سطح (Surface) این قطعات است. این سطوح، رویه بیرونی قطعه را مشخص میکند و بدون ضخامت هستند. برای طراحی سطوح در محیط Generative Shape Design، معمولاً ابتدا نیاز به ترسیم قابهای سیمی (Wireframe) به کمک ابزارهای تولید خط و منحنی میباشد. سپس بر مبنای این قابهای سیمی، سطح مورد نظر ایجاد و در صورت لزوم قسمتهای مختلف آن ویرایش میشود. سطح نهایی میتواند برای تولید قطعات توپُر به کار رود و تبدیل به یک مدلSolid شود. در مدلسازی محصولات پیچیده برای رسیدن به طرح نهایی از المانهای Wireframe ، Surface و Solid به صورت پیوسته استفاده میشود.
محیط Generative Shape Design کلیه ابزارهای لازم را برای طراحی سطوح پارامتری (سطوحی که ابعاد و اندازههای آنها مشخص است) و تولید محصولات با شکلهای نسبتاً پیچیده فراهم میکند. این ابزارها عبارتاند از:
· ابزارهای ترسیم المانهای سیمی نظیر نقطه، خط، صفحه، منحنی، دایره، گوشههای سهبعدی، منحنیهای اتصالی، منحنیهای مارپیچی و ابزارهای ویرایش المانهای سیمی نظیر ابزارهای ایجاد تقاطع بین المانها و تصویر المانها روی سطوح.
· ابزارهای استاندارد و پیشرفته طراحی سطوح نظیر اکسترود کردن، دوران، حرکت یک سطح در امتداد یک مسیر، پر کردن داخل قاب سیمی، تقارن، تغییر مقیاس، انتقال المانها، تغییر ابعاد در جهات مختلف، امتداد المانها و ایجاد فیلت روی سطوح.
این مجموعه وسیعی از ابزارها را برای ایجاد و اصلاح سطوح مکانیکی مورد استفاده در طراحی اشکال پیچیده یا قطعات ترکیبی فراهم می کند. رویکرد مبتنی بر ویژگی های آن، یک محیط طراحی سازنده و شهودی برای گرفتن و استفاده مجدد از روش ها و مشخصات طراحی ارائه می دهد.
نکات برجسته محصول
· ویژگی های طراحی مدل
محیط GSD مجموعه ای کامل از ویژگی های طراحی مدل را ارائه می دهد. اینها شامل عناصر wireframe می باشد: نقطه، خط، زاویه، صفحه ها، منحنی ها، دایره (دو مماس، سه تانژانت، از طریق وتر و تمیز)، اسپلین، منحنی های موازی، اتصال سه بعدی، کره مارپیچ، تقاطع و طرح ریزی.
ویژگی های استاندارد و پیشرفته سطح شامل اکسترود، دوران، جاروب، آفست (از جمله پوسته) و پر کردن می باشد. هر دو ترکیب استاندارد و پیشرفته از عناصر از دگرگونی پیوسته استفاده می کنند، از جمله تقارن، مقیاس گذاری، جابجایی، وابستگی ، برون یابی و قوس زنی.
· ترکیب سورفیس ها
محیط GSD ویژگی هایی دارد که برای پیوستن چندین سطح به یکدیگر استفاده می شود نظیر مونتاژ، پیرایش و تقسیم آنها.
· ویرایشگر ساختار شکل
ویرایشگر ساختار شکل GSD ضبط هدف از طراحی را تسهیل می کند و تغییرات طراحی را تسریع می کند. سریع، تغییرات طراحی محور مشخصات با استفاده از برش، کپی، چسباندن، کشیدن و رها کردن و ویرایش انجام می شود. ویرایشگر می تواند مشخصات طراحی سطح را بزرگنمایی و تابه کند. مشخصات طراحی سطح را می توان در حالت های مختلف مانند سبک درخت Windows Explorer نیز نمایش داد.
· ادغام CATIA
محیط GSD سطح و پوسته را می توان با طراحی Part Design و FreeStyle برای طراحی قطعات ترکیبی ادغام کرد. اشکال را می توان با استفاده از قسمت و متن مونتاژ طراحی کرد. هنگامی که تغییرات طراحی مورد نیاز است ، کاربر می تواند انتشار تغییرات را کنترل کند. قابلیت FreeStyle با افزودن عملکرد wireframe بهبود می یابد.
· استفاده مجدد از هندسه سطحی
محیط GSD می تواند در چندین مورد از همان هندسه سطح مجدداً استفاده مجدد کند و امکان انجام مهندسی همزمان را فراهم می آورد. این می تواند از یک هندسه سطح متصل به یک سطح موجود استفاده کند که روش های طراحی مدل کارشناسی ارشد را ارائه می دهد.
· مدیریت تغییرات
چندین ویژگی Generative Shape Design به مدیریت کارآمد اصلاحات طراحی کمک می کند. به عنوان مثال، یک منحنی یا پوست داده (حتی غیر ایزوتوپولوژیکی) استفاده شده در یک ویژگی می تواند جایگزین شود. مجموعه ای از ویژگی ها را می توان به عنوان یک ویژگی واحد (بدون سابقه) جدا کرد تا درک طراحی را تسهیل کند و تغییرات طراحی را تسریع کند.
· طراحی 3D
پارامترهای سه بعدی قابل انعطاف پس از ایجاد پارامتر، می توانند در هنگام ایجاد یک ویژگی یا پس از اتمام طراحی، با اضافه کردن محدودیت های سه بعدی به ویژگی ها، انجام شوند. طرح های تحت محدود مجاز هستند و همچنین می توان طرح های بیش از حد محدود ایجاد کرد. در چنین مواردی، CATIA به کاربر هشدار می دهد و تصمیم می گیرد کدام محدودیت را حذف کند.
بخشهای مختلف محیط Generative Shape Design
· نوار ابزار Wireframe محیطGenerative Shape Design
ایجاد منحنی به روش تصویر کردن، ایجاد یک منحنی از ترکیب دو منحنی متفاوت، استخراج منحنی از لبه های یک مدل حجمی، ایجاد منحنی و نقطه از محل برخورد دو المان، ایجاد منحنی به موازات منحنی دیگر، آفست دو طرفه از یک منحنی، آفست از یک منحنی سه بعدی، ایجاد دایره، ایجاد منحنی از دو منحنی دیگر، اتصال دو منحنی به همدیگر، ایجاد منحنی سهمی وار، ایجاد منحنی با تعریف نقاط، ایجاد منحنی مارپیچ، ایجاد منحنی حلزونی شکل، ایجاد منحنی مرکزی، ایجاد منحنی کانتور یا بسته، ایجاد منحنی ایزوپارامتریک، ایجاد منحنی روی سطح، تعریف یک نقطه بر روی منحنی یا مدل حجمی، تعریف یک نقطه بر روی منحنی با مختصات قطبی، ایجاد منحنی با استفاده از چند نقطه
· نوار ابزار Surfaces
ایجاد یک سطح از یک پروفیل، ایجاد سطح با دوران حول یک محور، ایجاد سطح کروی، ایجاد سطح استوانه ای، آفست گیری از یک سطح، آفست گیری از سطح به طور متغییر، آفست گیری با تعیین میزان انحراف، ایجاد سطح با جاروب کردن مسیر و تعریف مقطع، پر کردن یک محدوده با سطح، ایجاد سطح با سطح مقطعهای متفاوت، اتصال دو منحنی با یک سطح
· نوار ابزار BIW Templates
اتصال چند سطح با یک سطح واسط، ایجاد برجستگی روی سطح، ایجاد سوراخ با سطح مقطع مشخص، ایجاد فلنچ روی سطح، برجستگی نقطه ای روی سطح، تغییر فرم فیلت در گوشه های یک مدل حجمی
· نوار ابزار Advanced Surfaces
برجستگی گنبدی شکل روی سطح، تغییر فرم سطح به کمک منحنی ها، تغییر فرم سطح به کمک دو سطح دیگر، الگوبرداری از سطح، ایجاد فیلت روی سطح بطور اتومات
· نوار ابزار Developed Surface
ایجاد سورفیس گسترده از مدل سطحی، انتقال المانها بر مبنای دوسطح رفرنس و گسترده، تصویر کردن منحنی روی سطح با کنترل منحنی
· نوار ابزار Volume
ایجاد مدل حجمی بر مبنای المانهای اصلی، تغییرات روی مدلهای حجمی، ترکیب و یکپارچه کردن حجم ها با هم
· ایجاد نقطه در فضا به کمک دستور Point
· ایجاد خط در فضا به کمک دستور Line
· ایجاد صفحه به کمک دستور Plane
· ایجاد منحنی با استفاده از دستور Projection
· ایجاد منحنی با استفاده از دستور Intersection
· ایجاد منحنی با استفاده از دستور Parallel Curve
· ایجاد دایره با استفاده از دستور Circle
· بررسی دستورات Corner و Connect Curve
· ایجاد منحنی با استفاده از دستور Spline
· دستور Extrude برای ایجاد سطح
· دستور Revolve برای ایجاد سطح
· دستور Cylinder برای ایجاد پوسته استوانه ای
· دستور Sphere برای ایجاد پوسته کروی
· دستور Offset برای ایجاد سطح
· دستور Fill برای ایجاد سطح
· دستور MultiSections Surface برای ایجاد سطح
· دستور Blend برای ایجاد سطح
· دستور Sweep برای ایجاد سطح
· ایجاد تغییرات مختلف روی سطوح یا سایر المان ها به کمک نوار ابزار Operation
· اتصال چند سطح با یک سطح واسط
· ایجاد برجستگی روی سطح
· ایجاد سوراخ با سطح مقطع مشخص
· ایجاد فلنچ روی سطح
· برجستگی نقطه ای روی سطح
· تغییر فرم فیلت در گوشه های یک مدل حجمی
· نوار ابزار Advanced Surfaces
· برجستگی گنبدی شکل روی سطح
· تغییر فرم سطح به کمک منحنی ها
· تغییر فرم سطح به کمک دو سطح دیگر
· الگوبرداری از سطح
· ایجاد فیلت روی سطح بطور اتومات
· نوار ابزار Developed Surface
· ایجاد سورفیس گسترده از مدل سطحی
· انتقال المانها بر مبنای دوسطح رفرنس و گسترده
· تصویر کردن منحنی روی سطح با کنترل منحنی
· دستور Volume Extrude برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور Volume Revolve برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور MultiSections Volume برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور Volume Sweep برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور Thick Surface برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور Close Surface برای ایجاد قطعات سه بعدی
· دستور Draft Angle برای شیب دار کردن قطعات سه بعدی
· دستور Shell برای ایجاد تبدیل قطعات سه بعدی به پوسته
· دستور Sew Surface برای قرار دادن سطوح روی یک حجم
· دستور Thickness برای افزایش ضخامت قطعات سه بعدی
· دستورات Add، Remove، Intersect برای اعمال تغییرات روی قطعات سه بعدی
· اجرای چند مثال متفاوت
· به انضمام فیلم آموزش طراحی جنگنده MIG 29