ویرگول
ورودثبت نام
باشگاه ۴.۲ درصدیون | 4.2ion
باشگاه ۴.۲ درصدیون | 4.2ion
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

صدای منفی! | سجاد

اینم یه بلاگ از خودم (سجاد رامز). مؤسس باشگاه...

من یه متخصص داده نیستم. من یه جامعه شناس نیستم. من پزشک نیستم. من حتی دیپلم هم ندارم (چون هنوز دبیرستانی ام)
اما با توجه به کارایی که کردم و افرادی که باهاشون ارتباط داشتم و البته تحقیقاتی که کردم، میتونم بگم که: "توی شبکه های اجتماعی، صدای منفی خیلی بلندتر از صدای مثبته..."




الگوریتم ها و شبکه های اجتماعی که خودشون عقل ندارن. هوش ندارن. پس چجوری کارایی میکنن که ما خوشمون بیاد و فکر کنیم باهوشن؟
اونا تنها کاری که میکنن اینه که سعی میکنن ببینن ما داریم کدوم وری میریم، بعد کمکون میکنن تو اون مسیر خودمون راحتتر و سریعتر باشیم.
یعنی چی؟
یعنی ببین، نو میای 5 تا ویدیو سوسماستی میبینی. بعد الگوریتم ها میبینن تو دوست داری ویدیو سوسماستی ببینی. شروع میکنه بهت 5 تا ویدیو سوسماستی دیگه نشون میده. بعد دوباره دوباره دوباره...
تو فکر میکنی اون خودشم فهمیده که تو این مدل ویدیو رو دوست داری، و داره کمکت میکنه راحتتر باشی، ولی...
ولی در واقع تو خودت با وقت گذاشتن روی پست هایی که اون مدل ویدیو مورد پسند تو رو دارن، به الگوریتم فهموندی، که این مدلی دوست داری. و الگوریتم هم نمیخواد کمکت کنه که راحتتر باشی، بلکه میخواد تو بیشتر از این مدلی که دوست داری ببینی تا بیشتر توی شبکه اجتماعی باشی. میخواد تو بیشتر تو اکسپلور اینستا بمونی، چون تو هر چی بیشتر بمونی، برای صاحب اون الگوریتم، پول بیشتری در میاری.



چ ربطی به + و - داره؟

ببین با توجه به چیزایی که درباره الگوریتم شبکه اجتماعی گفتم،
تو تصور کن عده زیادی از مردم برن توی اکسپلور و ویدیو های چرت و پرتی که تاثیر مثبت که ندارن هیچ، کلی هم تاثیر منفی روی جامعه و افراد میذارن رو ببینن.
بعد الگوریتم شروع کنه از همون مدل محتوای منفی بهشون نشون بده. اونا هم مصرف میکنن اون محتوا رو.
بعد دوباره محتوای اون مدلی نشون میده. باز مردم مصرف کنن.
و این چرخه به مقدار زیادی انجام بشه...
خب، حالا اونی که رفته اینجوری محتوا مصرف کرده میاد میگه:
"شبکه های اجتماعی پر از چیزای منفیه. نرید توش. بَده. اَخه. اگه برید توش همش چیزایی میبینید که روتون تاثیر بد میذاره و..."
برای اون فرد، آره. الگوریتم دیده که چی دوست داره بیشتر ببینه؟ همونو بهش بیشتر نشون میده.

اگر یه فردی بره توی شبکه های اجتماعی و شروع کنه محتوای خوب و مثبت و تاثیرگذارِ خوب مصرف کنه هم همین اتفاق میفته.
الگوریتم میاد میبینه این چی دوست داره، همون رو بیشتر بهش نشون میده.

مگه اینجوری مساوی نمیشن؟

ببین اگه این رفتار الگوریتم ها هم روی محتوای مثبت کار میکنه هم محتوای منفی،
خب اینجوری که مساوی میشن.
پس چجوری صدای منفی ها بلندتر میشه از مثبت ها؟

اینجوری. به من توجه کن. همین الان رفتی تو اکسپلور و میبینی 2 تا پست هست
1. چگونه فضای مثبتی در محیط کار ایجاد کنیم؟
2. ویدیوی جدید بهادر وحشی
کدوم رو انتخاب میکنی؟
بعضیاتون الان میگید: "خب هر دوتاشو"
ولی من میپرسم "اول" کدوم رو انتخاب میکنی؟
من مظمئنم خیلیا اول میرن تو ویدیوی بهادر
(بهادر وحشی فقط یه مثاله. منظورم کلاً موضوعات چرت و منـفیه)

اینو میخواستم بگم اکثرمون با بودن بیش از حد تو سوشال مدیا، اصلا رفته تو وجودمون که دنبال چیزای منفی و خلافِ خودمون هستیم

بذار برات اثبات کنم...
وجود و فطرت هــمــه انسان ها مایل به خوبی و مثبت بودن و حرفا و کارای خوبه.
حالا همه ما هم به چیز های مخالف خودمون علاقه داریم. مثلا یکیش علاقه بین دو جنس مخالف...
پس ناخودآگاه میریم به سمت اون چیزی که تو وجود و فطرتمون نیست. و اون چیه؟ حرفا و کارای چرت و بدردنخور که تاثیر منفی میذارن.

همه اینارو میگم که چی بشه؟

ببین من اینارو گفتم بهت که تو رو آگاه تر کنم که حواست باشه داری تو اینستا و توییتر و کلاً سوشال مدیا چی کار میکنی؟؟؟ و چی مصرف میکنی؟؟؟ و چی تولید میکنی؟؟؟
و البته یه چیز مهم تر، این که ازت خواهش کنم لطف کنی و بیای جزو اون دسته افراد که دارن سعی میکنن توی این ترازویی که کفه "منفی ها" سنگین تره از "مثبت ها"، کفه مثبت هارو سنگین تر کنن که جامعه و دنیای بهتری داشته باشیم
وقتی میگم دنیای بهتری داشته باشیم، لازم نیست یه فیل گنده هوا کنی و روش بنویسی "مثبت بودن خوب است"
لازم نیست کاری کنی که کل دنیا ببیننت و دربارت حرف بزنن
فقط و فقط و فقط کافیه شروع کنی حس و حال و حرفا و کارای خودتو، که مثبت هستن رو، توی شبکه های اجتماعی یا همون سوشال مدیا پخش کنی و به اشتراک بذاری
و بذاری همه بفهمن که مثبت ها بیشترن از منفی ها

من خودم یکی از دلایلی که اینکارو شروع کردم همین داستانِ به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدم بود. بعد از اینکه با این هدف اومدم به سوشال مدیا، تازه فهمیدم که چقدر راه درآمدزایی داره، چقدر راه ارتباط سازی داره و کلی سود دیگه. برای من بزرگترین سودش این بود که میتونم رایگان، افکارمو به اشتراک بذارم و با افراد دیگه حرف بزنم و تبادل عقاید و افکار کنم.

نعمت

توی چند تا موقعیت دیگه هم درباره نعمت اینترنت و گوشی و سوشال مدیا گفتم.
ببین رفیق من، ما چیزی رو داریم که 20 سال قبلی ها نداشتن. شبکه های اجتماعی.
این یه نعمته. باید از این نعمت درست استفاده کنی.

شاید با خودت بگی "نسل های قبل ما که این مسخره بازی های 'مثبتگرایی و اشتراک افکار تو سوشال مدیا و...' رو نداشتن. پس ما هم نباید داشته باشیم..."
اگر واقعا با خودت همچین فکرایی میکنی، میخوام بهت بگم که خیلی احمقی.
چرا؟ چون ما چیزایی داریم که اونا نداشتن، پس قاعدتا باید کارایی کنیم که اونا نمیکردن.

بعد هم یه چیز دیگه، ما مگه قراره هر کاری نسل های قبلی ما میکردن رو بکنیم؟ اینجوری که همه باید الان مشغول انجام یه سری کارای از پیش معلوم میبودیم و هیچکدوم از این اختراعات و تکنولوژی های الان رو نمیداشتیم. هــان؟

آخر

آخرم بگم که ای دوست عزیز و فهیم من
اگر کمک نمیکنی که این حال و هوای مثبت و خوب پخش تر بشه،
حداقل بر علیهش هم اقدام نکن...
به بچه هات فکر کن. و فضایی که قراره توش بزرگ بشن...




ممنونم ازت که تا اینجا خوندی
ممنونم بابت حمایت هایی که از من میکنی
و پیشاپیش ممنونم بخاطر اینکه میخوای الان افکار و عقاید قشنگت رو برام این زیر کامنت کنی
دوست دارم رفیق
یا علی...

اینستاگرام باشگاه

توییتر باشگاه

سوشال مدیافضای مجازیشبکه های اجتماعیاینستاگراممثبتگرایی
✌از ۱ ساعت روز استفاده میکنیم ? تا درکمون بره بالا ⭕و ارتباطمون بهتر شه ?برای رشد خودمون? و رشد جمع دورمون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید