برای طراحی پوستر موارد ذیل را بخوانید و ببینید
در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده تاره یی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع ، طراحی و نقاشی و عکاسی ، بمنزله نمونه های کاملا پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند . گواینکه پوستر سازی ، شاخه یی از هنر گرافیک است ، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . در واقع در تاریخ صد ساله پوستر سازی این هنر و سایر هنرهای تجسمی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند .
سرچشمه های پوستر را همچون مصور سازی ، در گذشته های دور می توان جستجو کرد . به یک معنا نقوش برجسته آشوری ، ایرانی و رومی نوعی پوستر بوده اند . زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر ، توصیف می کردند . که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . بعلاوه در مصر و روم باستان ، ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است .
یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده ، پاپیروسی است که پاداش برای بازگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد . آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد ، حتی برخی از اینها داری تصویر نیز بوده اند .
آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد . از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی چون اعلامیه های دولتی و .... که اکثرا متشکل از حروف چاپی بودند ، رایج گشت اما فن چاپ می بایستی مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش پوستر مصور رنگی فراهم گردد .
البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی هنر پوستر سازی مؤثر نبود ، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد ، عامل اصلی نبود .
آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی کردند . در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند .
در این زان به تماشاچیان قبض هایی می دادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد . قبض ها ی مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ، ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید .
بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبض ها ، آنها را بر دیوارها می چسباندند . بدین طریق « آگهی های نمایش » بمنصه ظهور رسید . در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذبور مهارت های خاصی به کار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب ، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود ، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند . صفحه آرایی این نوع آگهی ها ، خاصه در هنر پوستر انگلستان ، به نحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است .
تدریجا ، آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها ، جراح ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در برگرفت .
در این آگهی ها ، گاهی حروف چاپی به صورت یک منحنی در بالای صفحه تنظیم می گردید ، و سایر مطالب بطرز زیبا و چشمگیری در صفحه آگهی گنجانده می شد . به مرور در این ها تصویر هم ظاهر گشت و ارتباط بین حروف و تصاویر مورد توجه قرار گرفت . بدین منوال پوستر مصور تولد یافت .
به شیوههای گوناگون تضاد برقرار کنید. از رنگهای متضاد نظیر آبی و نارنجی یا سیاه و سفید استفاده کنید. فونتهای دراماتیک کلفت را همراه فونتهای نازک بکار ببرید. عکسهای پرهیاهو را بارنگهای آرام بکار ببرید.
نمونههای مختلف از فونتها و رنگها را امتحان کنید تا ببینید کدام جالب درخواهد آمد. بعضی عکسها را در بالای یک تصویر سیاهقلم بکار ببرید. نظیر نمونه زیر
فونتهای رمانتیک چسبیده به عکس را نیز میتوانید امتحان کنید. وقتی پوستری را در هیچ یک از این دستهبندیها جای دهید میتوانید این دستهبندیها را باهم ترکیب کنید.
3 گویایی در پوستر
گویایی یعنی با نگاه اولیه به پوستر،کلیت موضوع را دریافت کنیم.در توضیح ساده تر می توانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.
4- طراحی دستی
معمولا پوسترهایم را قبل از طراحی؛ بارها به صورت دستی اتود میزنم. بنظرم مخاطب امروزی زبان تصویر یا همان فتومونتاژ در گرافیک را بیشتر هضم میکند و میل به درگیر شدن با تصویر را بیشتر از کالیکوگرافی و تایپوگرافی دارد و همین هم میتواند باعث ارتقای سواد بصری باشد. فتومونتاژ برای من اولین انتخاب در پروژه های تبلیغاتی میباشد؛ بیشتر عکسهای مورد استفاده در پروژه های هنری را در آتلیه شخصی خودم و با حوصله و تمرین بسیار ثبت میکنم.
5- مینیمالیسم
مدت هاست مینیمالیسم به عرصه ی طراحی راه پیدا کرده و به نظر میرسد که امروزه جایگزینی بسیار مناسب برای فضای های به شدت شلوغ و در هم ریخته ی وب سایت ها ، پوستر ها ، تبلیغات و لوگو های اینترنتی و تجاری است. برای آنهایی که به تازگی با این سبک از هنر آشنا میشوند ، مفهوم مینیمالیسم ، عمدتا نگران کننده است . چرا که این سبک هنری ، به طور بالقوه با کنار گذاشتن المان های اضافی و همچنین چگونگی قرار دادن عناصر باقی مانده و مفهومی ، در جای درست معنا پیدا میکند . که در نتیجه ی آن میتوان به طرحی رسید که آرام بخش و در عین حال قدرتمند است و قادر است پیام مورد نظر را به شکلی کاملا ساده به مخاطب منتقل کند.مینیمالیسم بدون هیچ محدودیتی و در همه ی جنبه های هنر قابل استفاده است ، از معماری گرفته تا مد و طراحی لوگو.برای رسیدن به یک مینیمال خوب ، حال هر چه میخواهد باشد ، از چیز کوچکی مانند یک لوگو تا چیزی به بزرگی یک بیلبورد ، لازم است که همه ی عناصر به درستی و در جای خود به کار برده شوند . رنگبندی ، لایه بندی ، فضای سفید ، گرافیک و تایپوگرافی و … همه و همه نقش مهمی در مینیمالیسم ایفا میکنند . در این مقاله به اصول طراحی و ارتباط آنها با مینیمالیسم میپردازیم . با سمیکالن همراه باشید.
شما باید قبل از توزیع یا فروش پوسترها، مخاطبتان را بشناسید. اطمینان حاصل کنید که طراحی با علایق بینندهها همخوانی دارد پوستر مربوط به Black Keys مطمئناً هواداری موسیقی راک را به کنسرت لب ساحل میکشاند.
7- سرعت انتقال پیام .
8- کیفیت انتقال پیام .
9- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام .
امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی برای ارتباط بین انسان ها می باشد . اگر این خصوصیات توسط ابزار مناسب گرافیک به کار گرفته شود دارای نتایج مثبت و درخشانی خواهد بود . پوستر یکی از هنرهای تجسمی است . باز هم از مسائل گرافیکی که در هنر پوستر باید درنظر گرفته شود درک صحیحی آن توسط بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود . و یا دارای قدرت جذب باشد و از نظر روانی متناسب با موضوع باشد تأثیر روانی رنگ و نوشته به درستی در آن رعایت شود .
در واقع می توان گفت که پوستر یا آفیش یا پلاکات یک تصویر مفهومی است . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی و نقاشی و عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر پوستر سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد .
زمانی که حوادث مختلف یا محصولات مختلف برای یک گروه موسیقی یا خط تولید دارید آیا بیشتر از یک پوستر نیاز است؟ درصورتیکه درصدد خلق چندین پوستر هستید دقت کنید که جز در مورد رنگ و عکس آنها باید تقریباً شبیه با همدیگر باشند؛ اما بااینحال آنها باید از همدیگر مستقل باشند.
پوسترهای Dave Matthews Band بجز اندکی تفاوت تقریباً شبیه هستند بطوری که اگر کسی یکی از آنها را بهتنهایی ببیند باز مفهوم رسانده میشود
11- جذابیت رنگی در پوستر
پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد.شاید مهم ترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می بایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد.
12-ترکیب بندی
مناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگیری مناسب عناصر ما در کادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.
13-خلاقیت ویژه در پوستر
بدین معناست که طرح ما حاکی از ایده ای مبتکرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد.این ایده مبتکرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت کرده و باعث ماندگاری آن می گردد.
14-حروف گذاری مناسب تیترهای فرعی و اصلی (Layout)
انتخاب فونت یا
خوانا بودن به این معنا نیست که بیننده عملاً بتواند پوستر را بخواند بلکه اطمینان حاصل کردن از این است که آیا بیننده میداند شما چه چیزی را تبلیغ، فروش و یا پخش میکنید. اینکه مطلبی را بخوانی و متوجه شوی چیز بدیهی است اما در مورد این مطمئن شوید که آیا اگر بیننده پوستر را از راه دور ببیند باز مفهوم آن را متوجه میشود یا خیر.
طراحی