AbolfazlGamePro
AbolfazlGamePro
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

آیا خرید اکتیویژن/بلیزارد بر ضرر صنعت بازی است؟

خرید جنجال‌آمیز مایکروسافت
خرید جنجال‌آمیز مایکروسافت

سال گذشته بود که شرکت مایکروسافت (Microsoft) رسماً از قصدش برای خرید شرکت بزرگ اکتیویژن/بلیزارد به‌قیمتِ ۶۸.۸ میلیارد دلار خبر داد؛ بعد از یک‌سال و جنجال‌های فراوان پیرامون این خرید بزرگ و بررسی‌های رگولاتوری‌های کشور‌های مختلف، آیا واقعاً این خرید بر ضرر صنعت‌بازی است؟ آیا بازی‌های Call of Duty انحصاری خواهند شد؟

توجه: این مطلب نظر نویسنده است و دلالت بر تغییر نظر مخاطبان ندارد!


شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) یک شرکت بزرگ آمریکایی است که ادغامی از شرکت‌های اکتیویژن (Activision)، بلیزارد (Blizzard) و کینگ (King) از سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود. شرکت مایکروسافت (Microsoft)، توسعه‌دهنده‌ی کنسول‌های ایکس‌باکس و صاحب چنداستودیوی صاحب‌نام به‌مانند Playground Games که بازی‌های فورتزا (Forza) را توسعه می‌دهد و کوالیشن (Coalition) که پس از اپیک‌گیمز (Epic Games) به توسعه‌ی عناوین گیرز (Gears) می‌پردازد، در ۳۱ ژانویه‌‌ی ۲۰۲۲ رسماً از خریدی بزرگ پرده برداشت؛ خریدی تقریباً ۶۹ میلیارد دلاری که پس از انجام آن، مایکروسافت صاحبِ عناوین بزرگی چون کال آف دیوتی (Call of Duty)، دیابلو (Diablo)، کرش بندیکوت (Crash Bandicoot) و وورلد آف وارکرفت (World of Warcraft) خواهد شد.

مایکروسافت در زمان خرید این شرکت، این هدف را برای خرید این شرکت بزرگ اعلام کرد:

هدفِ ما از خرید شرکت اکتیویژن/بلیزارد، بهبود همه‌جانبه‌ی بازی‌های ابری (Cloud-Gaming) و توسعه‌ی سرویس Xbox Game Pass است؛ ما می‌خواهیم همگان بتوانند به بازی‌های باکیفیت دست یابند. – ایکس‌باکس

مایکروسافت در پرونده‌هایی که به رگولاتوری تجارت فدرال (Federal Trade Commision) ارسال کرده‌است گفته‌است که حتی قصد دارد برخی از عناوین Call of Duty را در صورت نهایی‌شدن خرید، بر روی کنسول‌های دستی نیتندو سوئیچ (Nitendo Switch) نیز انتقال دهد که این موضوع را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کال آو دیوتی: مدرن وارفیر (۲۰۱۹) | اعتبار تصویر: Activision
کال آو دیوتی: مدرن وارفیر (۲۰۱۹) | اعتبار تصویر: Activision

بازی‌های Call of Duty به‌خصوص عناوینِ تازه‌اش به‌مانند Modern Warfare II و Warzone 2.0، به مشخصات قدرت‌مندی برای اجرا نیازمند هستند؛ شایان‌‌ذکر است Modern Warfare II در اوّلین آپدیتش بیش از ۸۹ گیگابایت حجم نیاز داشت که با حافظه‌ی ۶۴‌گیگابایتیِ نیتندو سوئیچ جور در نمی‌آید و حتی اگر بخواهد به بهترین شکلِ ممکن، بر روی نیتندو سوئیچ بهینه شود، نهایتاً ۵۴ گیگابایت حجم نیاز خواهد داشت که بیش‌از ۹۶٪ از حافظه‌ی نیتندو سوئیچ را اشغال خواهد کرد. اگر از این موضوع بگذریم، نگاهی به عملکرد بازی بیاندازیم؛ اگر روزی عناوین جدید Call of Duty بخواهند بر روی نیتندو سوئیچ انتشار یابند، با چه نرخ‌فریم و وضوحی اجرا خواهند شد؟ برابرین این امر حداقل تا زمانی که نیتندو، کنسول بعدی‌اش را عرضه کند، غیرمنطقی و حتی غیرممکن خواهد بود.

سرگرمی‌های تعاملیِ سونی (Sony Intractive Entertaiment) به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن (PlayStation)، از این استدلال برای دفاع‌از‌خود در پرونده‌ی ارائه‌شده به رگولاتوری‌های رقابتی استفاده کرده‌است:

با وجودِ تمایل مایکروسافت برای ادامه‌ی انتشار Call of Duty بر روی پلی‌استیشن، احتمال دارد این شرکت به {هرکاری} حتّی انتشار نسخه‌های ضعیف این فرنچایز برای کنسول‌های پلی‌استیشن دست بزند. برابرین مایکروسافت باید تضمین کند که نسخه‌های آینده‌ی Call of Duty که بر روی پلی‌استیشن منتشر خواهند شد، از تمامی توانایی‌های این کنسول استفاده کند تا بهترین تجربه‌ی ممکن را به بازیکنان ارائه دهد.
- سونی

همان‌طور که سونی اشاره کرده‌است، Call of Duty بازی محبوبی است و این محبوبیت به‌طوری است که در سالی که این فرنچایز، بدترین سال‌اش را با Call of Duty: Vanguard تجربه کرد، باز هم این عنوان در صدر جدول‌های فروش قرار داشته‌است و انحصار احتمالی این سری، می‌تواند منجر به کوچ‌کردن بازیکنان این فرنچایز به کنسول‌های ایکس‌باکس شود.

نگرانی سونی منطقی است؛ زیرا اگر ناگهان مایکروسافت نظر خود را تغییر و از عدم انتشار نسخه‌های آینده‌ی این فرنچایز بر روی پلی‌استیشن خبر داد، افرادی که Call of Duty: Modern Warfare II را به یکی‌از پرفروش‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ پلی‌استیشن تبدیل کرده‌اند، به پلتفرم رقیب مهاجرت می‌کنند تا از تجربه‌ی Call of Duty بهره‌مند شوند.

حال فرض کنید که بازی‌های اکتیویژن/بلیزارد به‌مانند Diablo IV و Call of Duty سال ۲۰۲۴، بر روی سرویس Xbox Game Pass منتشر شود؛ مایکروسافت بودجه‌ای عظیم به اکتیویژن/بلیزارد بدهد و این شرکت نیز به‌سرعت بازی‌هایش را بر روی این سرویس منتشر کند، آیا این موضوع موجب نمی‌شود که بازی‌های آینده‌ی اکتیویژن/بلیزارد عملکرد سرویس‌محورتری را ارائه دهند؟

چندروز قبل، رگولاتوری انگلستان یعنی Completion and Market Authority یا CMA، از عدم‌تایید این خرید خبر داد که به‌دلیل برخی جوانب مربوط به بازی ابری انجام گرفته‌است.

نظر شما در این باره چیست؟



اکتیویژن بلیزارد
عاشق بازی های ویدئویی و گیمر حرفه ای
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید