بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

عرفان چشم و گوش و زبان

عرفان چشم و گوش و زبان اثر استاد علی اکبر خانجانی:مولف 179جلدکتاب که همگی را بصورت رایگان در منتشر کرده اند
عرفان چشم و گوش و زبان اثر استاد علی اکبر خانجانی:مولف 179جلدکتاب که همگی را بصورت رایگان در منتشر کرده اند


معرفی کتاب : عرفان چشم و گوش و زبان

Theosophy of Ear, Eye & Tongue

مؤلف : استاد علی اکبر خانجانی

تاریخ تألیف : 1388 ه .ش

تعداد صفحات : 68

فهرست مطالب

فصل اول : پدیده شناسی نگاه ( چشم شناسی عرفانی)

فصل دوم : پدیده شناسی صدا ( گوش شناسی عرفانی)

فصل سوم : پدیده شناسی بیان ( زبان شناسی عرفانی)

برشهایی از این کتاب:

۶ -بایستی چشم را از رنگها شست و گوش را از اصوات زدود و بوھا را از بینی پاک کرد و ذوق ھا را از ذائقه. تا آن رنگ و صدا و بوی و مزۀ حضور خدا درک شود. این کار غیرممکن نیست زیرا اولاً اینکه انسان درست به ھمین دلیل آفریده شده است و چشم و گوش و ھوش ھم درست به ھمین دلیل به او داده شده است و بعلاوه وجود آدمی از نور است و چشم او ھم با نور می بیند یعنی ذات بینائی از بیرنگی است و بیرنگی در ذات بینائی حضور دارد بایستی رنگها را پاک کرد تا به مقام بیرنگی نگاه رسید.

#استاد_علی_اکبر_خانجانی

#عرفان_چشم_و_گوش_و_زبان

پدیده شناسی نگاه (چشم شناسی عرفانی)

بسم الله الجميل

۱- جمال ، ادراک بصری از عالم وجود است و ادراک بصری هم ادراک نوری است. پس جمال همان نور جمال است و وجود نوری و نورانیت هستی.

۲_می دانیم که در بیان قرآنی، نور از اسماء وجودی و حضوری خدا در جهان است. یعنی تنها اسمی از خداوند است که موجودیت محسوس و مادی و حضوری او را گزارش میدهد. زیرا " نور " تنها اسمی از خداست که موجودیت حسی و مادی دارد. پس نور نام وجودی خدا در عالم هستی محسوس می‌باشد. در واقع سائر اسمای الهی جملگی صفات و معانی خداوند هستند مثل حکیم، رحيم ، قهار ، غفور ، احد ، صمد ، قدوس ، مالک ، خالق و امثالهم . همه این اسماء ، معانی هستند و در عرصه تفکر و فهم قابل ادراک می‌باشند ولی " نور " وجود دارد و دیده میشود

۳- پس " نور " نام وجودی خداست که موجب دیدن جمال در جهان هستی است. و " الله " هم اسمی است که نه قابل کند فهم است و نه قابل حس و دیدن . و لذا " الله " نام مطلق اوست که او را از جهان هستی تنزیه و تسبیح می کندو نام ذات مطلق اوست که نه در عرصه محسوسات درک می شود و نه مفاهیم.

۴_ نور و الله دو تا نامی از خداوند هستند که یکی او را در جهان محسوس می‌سازد و دیگری از محسوسات و معلومات کاملاً منزه می کند. یعنی " نور " خداوند را در دسترس قرار میدهد و " الله " هم او را مطلق و غیرقابل دسترس میسازد و در قلمرو محسوسات ومفاهیم ذهنی مترادف با نیستی می کند.

۵- ولی در عین حال این دو معنای بود و نبودی در قرآن یکی شده‌اند : الله نور السموات و الارض . یعنی الله همان نوری است که در زمین و آسمانها دیده میشود. یعنی نور همان حضور ذات مطلقه الله است . الله نور است.

۶ _ولی خود نور دیدنی نیست بلکه عالم وجود بواسطه آن دیده می‌شود .یعنی نور خالق جمالهاست .

از کتاب ؛عرفان چشم و گوش وزبان

تألیف:«استاد علی اکبر خانجانی»

***

عرفان چشم

107- چشم ما دوربین عکاسی است و دل ما تاریکخانه ای که این عکسها را در خود ظاهر می کند و این عکس ها هستند که تمام اندیشه و امیال و اراده ما را هدایت می کنند و سرنوشت ما را می آفرینند.

108- نگاه نکردن به محرمات که از اصول شریعت است در عصر ما در حال انقراض و نسیان است و عمده مفاسد و تباهی و جنون و جنایات عصر ما محصول نگاه های بی حجاب و نا امن است و نگاههای شیطانی که شبانه روز از طریق رسانه های تصویری تا اعماق ذات ما را به مالیخولیا می کشاند.

109- امروزه تلویزیون و اینترنت دو نگاه ابلیسی عصر مدرنیزم هستند که بشر مدرن را نسبت به ذات الهی خود کور کرده و دچار نسیان کامل ساخته اند.

110- انسان دیوانه مدرن اصولاً در حال کوری کامل است و دیگر نگاه کردن را تماماً از دست داده است و عمدتاً نگاه می شود و این انهدام شهادت انسان بر خلقت و هستی خویش است و لذا انسان مدرن یک بازیچه محض است که تحت الشعاع نگاه ابلیس در تلویزیون در ظلمت محض در حال سقوط است.

و اینان مصداق آن آیه هستند که پس از مرگشان کور برانگیخته می شوند و با حیرت می گویند که خدایا ما که در آن دنیا چشم داشتیم پس چرا اینک کور هستیم.

استاد علی اکبر خانجانی

عرفان چشم و گوش و زبان ص14

***

۱۸۵_کل هستی آدمی و همه اعضا و قوای ادراکی او در ازل برای دیدار و درک خداوند خلق شده است و آنکه این دیدار را در آگاهی زندگی خود ،محور و مقصود حیات خود قرار می دهد همه ارگانها و قوای هستی وحواس وهوش را متحدا بخدمت هدف ذاتی وجود خود می گیرد و ظاهر و باطن و آگاه و ناخودآگاه وجودش را متحد ویگانه می سازد و این سمت و سوی صدق است.یعنی حیات وهستی واهداف خود را تماماً در سمت دیدار با خدا تنظیم نمودن عین صدق است وصدقی جز این نیست.این همان هماهنگ نمودن حیات خویش با هدف خداوند از خلقت است.این همان اتحاد با هستی و خداوند است و اتحاد با ذات و مقصد ابدی خویشتن.

از کتاب عرفان چشم و گوش وزبان

تألیف:«استاد علی اکبر خانجانی »

***

عرفان چشم

۹۸- یعنی یک بچه روانی و متشنج و بزهکار مولود نگاه والدین خویش است همینطور یک بچه مؤمن و خردمند و با ادب و فضیلت.

بچه ها مولود نصایح و رفتارهای ظاهری ما نیستند بلکه مخلوق نگاههای ما هستند. ملتها هم محصول نگاه رهبران خود هستند یعنی امامان خود اعم از امامان هدایت یا ضلالت، امامان کفر یا اخلاص.

·

۹۹- همه زیر نگاه یکدیگریم از دور یا نزدیک ، مستقیم یا غیر مستقیم. همه تغییرات و تحولات احوال و افکار و روحیات ما معلول برآیند نهائی اینهمه نگاه است که شبانه روز از دور و نزدیک بر ما می تابد .

از کتاب عرفان چشم و گوش و زبان ص 13

مولف: استاد علی اکبر خانجانی

***

پدیده شناسی نگاه (چشم شناسی)

اثر #استاد_علی_اکبر_خانجانی

١٠٩ -امروزه #تلویزیون و #اینترنت دو نگاه ابلیسی عصر #مدرنیزم ھستند که بشر مدرن را نسبت به ذات الهی خود کور کرده و دچار نسیان کامل ساخته اند .

١١٠ -انسان دیوانۀ مدرن اصولاً در حال کوری کامل است و دیگر نگاه کردن را تماماً از دست داده است و عمدتاً نگاه می شود .

و این انهدام شهادت انسان بر خلقت و ھستی خویش است و لذا انسان مدرن یک بازیچۀ محض است که تحت الشعاع نگاه ابلیس در تلویزیون در ظلمت محض در حال سقوط است .

و اینان مصداق آن آیه ھستند که پس از مرگشان

کور برانگیخته می شوند و با حیرت می گویند که خدایا ما که در آن دنیا چشم داشتیم پس چرا اینک کور ھستیم .

١١١ -انسان مدرن نگاه کردن را فراموش کرده است .

او فقط نگاه می شود . یک معلول محض است و از ھر اراده ای ساقط است .

ارادۀ او ارادۀ ابلیسی است که او را از طریق تلویزیون و اینترنت نگاه می کند و حتی در خواب ھم زیر نظر #ابلیس است و تصاویری که در بیداری در او نقش بسته است .

١١٢ -چشم انسان امروز در حد یک عدسی و دوربین فیلمبرداری تنزل کرده است .

و بیهوده نیست که اکثر آدمها در ھمه جا با دوربین ھستند و عکس می گیرند بجای نگاه کردن !

***

پدیده شناسی بیان(زبان شناسی)

٣۴ -کسی که نماز خواندن و کلاً آداب شرعی را نشان ایمان و فقدان آنرا نشان کفر و بی ایمانی می داند در ابتدائی ترین و قشری ترین حد از معرفت دینی و کلاً شناخت و خودشناسی و انسان شناسی و خداشناسی قرار دارد و اگر در این حد باقی بماند بزودی منافق می شود یعنی با تمامیت خودش و اعتقاداتش به بن بست می رسد و باطناً کافر می شود .

***

عرفان چشم و گوش و زبان

108- نگاه نکردن به محرمات که از اصول شریعت است در عصر ما در حال انقراض و نسیان است و عمده مفاسد و تباهی و جنون و جنایات عصر ما محصول نگاههای بی حجاب و ناامن است و نگاههای شیطانی که شبانه روز از طریق رسانه های تصویری تا اعماق ذات ما را به مالیخولیا می کشاند.

از کتاب عرفان چشم و گوش و زبان تألیف استاد علی اکبر خانجانی ص14

***

دانلود رایگان این کتاب از لینک زیر:

www.khanjany.org

شناخت چشمشناخت گوشعرفان چشم و گوشاستاد خانجانیدیدار با خدا
#بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی:آخرالزمان# قیامت# امام زمان# معراج#عرفان #عرفان اسلامی #عرفان شیعی # وحدت وجود# معرفت شناسی#منجی موعود#منجی آخرالزمان#
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید