یکی از مهمترین موضوعات قلمرو حکمت قدیم تا به امروز بوده است و بزرگترین حکیمان تاریخ دارای کتابی هم در این باره هستند که تصویری از یک زندگی بهشتی و خردمندانه و عادلانه و قرین سعادت برای کل بشریت را عرضه کرده اند.
این بدان معناست که اکثر حکیمان و متفکران بزرگ تاریخ به سعادت جوامع بشری می اندیشیده اند و در صدد و آرزوی یک جامعه بهشتی بر روی زمین بوده اند.
مدینه فاضله افلاطون قدیمی ترین و مشهورترین آرمانشهر است که در کتاب "جمهوری" تصویر شده و جامعه ایده آلی از آتن عصر خودش ترسیم نموده است که جامعه ای دهقانی - برده داری است و این مدينه فاضله اساساً تحکیم نظام اشرافی فئودالها و برده داران است که بایستی با رعایا مهربان باشند .
و البته در رأس این حکومت هم بایستی فلاسفه قرار داشته باشند. پس این یک مدینه فاضله فلسفی به نفع اشرافیت و استحکام نظام برده داری و فئودالیزم است.
امروزه چنین نوعی از جمهوری را هیچ گروه از بشر مطلقاً نمی پذیرد و اصلاً شرایط آن هم وجود ندارد. این یک جمهوری سلطنتی است که در حقیقت وزرايش فلاسفه هستند. خود افلاطون در اواخر عمرش تحقق مدینه فاضله خود را غیر ممکن خواند .
و اما فارابی بزرگترین فیلسوف جهان اسلام که معروف به معلم ثانی است (معلم اول، ارسطو است) مدینه فاضله افلاطون را اسلامیزه کرده است و لذا به واقعیت بشری نزدیکتر شده است و عادلانه تر است .
در این هر دو مدینه فاضله ، رهبر که یک حکیم است اسوه کمال جامعه تلقی میشود که بایستی جامعه را تربیت کند و همچون خود سازد و لذا رهبر بایستی اسوه کامل انسانیت باشد .
دو نوع مدینه فاضله شرقی وجود دارد که چنین است یکی مربوط به لائوتزو و دیگری کنفسیوس است که دو حکیم بزرگ چین باستان و هم عصر افلاطون می باشند. مدینه فاضله لائوتزو یک مدینه عرفانی و بسیار شبیه بهشتی است که حافظ در غزلیاتش توصیف کرده است. یک جامعه روستائی ساده و مؤمن و عاشق و عارف. این مدینه مختص خردمندان و حق پرستان است که رابطه ای عرفانی دارند . مثل یک عارف و مریدانش که در گوشه ای دور افتاده از مابقی مردم در مهد طبیعت زندگی می کنند و کاری بکار مردم جاهل ندارند.
ولی مدینه کنفسیوس اجتماعی تر و مدنی تر است که بر اساس یک دستگاه اخلاقی بنا شده است و رهبرش یک حکیم پاکدامن است. ولی نظام اجتماعی این مدینه یک نظام فئودالی است که اشرافیت در رأس آن قرار دارد. ولی این هر چهار مدینه فاضله یک وجه اشتراک دارند و آن امامت است .
مائو رهبر انقلاب چین بسیاری از معارف مدینه فاضله كنفسيوس را ترویج کرد و اساس جامعه مدرن چین قرار داد زیرا در باور مردم چین ریشه داشت. در مدینه کنفسیوس فاصله طبقاتی روز بروز کمتر می شود و لذا طبعی سوسیالیستی دارد. که امام و فیلسوف این مدینه فاضله چین شخص مائو بود.
این مدینه های فاضله مذکور جملگی مدینه های تحت رهبری یک فرد حکیم (امام) یا شورائی از حکیمان است و شورائی و دموکراتیک نیست. علیرغم اینکه دارای تئوری مردم سالاری هستند .
مارکس که بزرگترین فیلسوف مدینه فاضله در عصر جدید است که بر اساس فلسفه او کل جامعه بشری در عصر ما متحول شد همه این مدینه های فاضله مذکور را تخیلی میداند و فقط مدینه فاضله خودش را علمی میخواند و مردمی.
در مدینه مارکس که کمونیزم نام دارد تمام علت بدبختیهای جوامع بشری فاصله طبقاتی اقتصادی است و لذا تمام برنامه های او در خدمت حذف طبقات می باشد و برابری اقتصادی محض اساس مدينه سعادت اوست. ...
از کتاب مدینه فاضله اسلامی (تصویری از جامعه امام زمانی) ص 5
مولف: استاد علی اکبر خانجانی
لینک دانلود رایگان بیش از 171جلد کتاب-کتاب صوتی-اشعار عرفانی-معضلات جامعه ما با راه حل و... از همین نویسنده :
https://drive.google.com/file/d/1zXuKPJ1PuKONLewyXIe0huzfIxfU_GmT/view?usp=sharing
https://up.20script.ir/do.php?filename=c861-ketab1401.rar
یا از طریق یکی از کانال های تلگرامی :
https://t.me/sheytan_shenasi20/22
یا وب سایت :
https://www.khanjany.org