بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

مرید و مراد

مرید و مراد
مرید و مراد


مرید و مراد

یا مریدی یا مرادی ای بشر

غیر این دو در فسادی و به شر

گر مرادی حقی اندر خلقتش

گر مریدی حقی اندر عودتش

خالق اندر ابتدا باشد مراد

پس مریدی شد به هنگام معاد

هم مراد و هم مریدش شاه بود

حق نه اندر من که اندر ما بود

سوره حمدش که از «ما» آمده

خالق و مخلوق یکجا آمده

چون خدا اندر کتابش «ما» شده

زین محبت نام او الله شده

چون جهان بر سر عرفانی بود

راه ادراکش ز وحدانی بود

اللهی راز ولایت بود و بس

جمله اظهار ارادت بود و بس

گر دو دل بر جای یکدیگر شود

زین خلافت اولی آخر شود

نیت خلقت ظهور هو بده

مقصدش دیدار او با او بده

چون دو «او» باید برای معرفت

شد مرادی و مریدی اش صفت

چون علی و احمدش یکتا شدند

محفل عرفانی الله شدند

همچو مولانا و شمس الدين ما

کاندر آن وحدت نموده شد خدا

پس مراد هو است و الله هم مرید

تا که هو در الله اش آید پدید

زین تجلى هو و الله شد احد

لم يلد هو است و الله لم يولد

هو و الله مظهر پیر و مرید

آن قدیمی بود و این یک شد جدید

خلق اول در عدم آماده بد

خلق دوم در وجود بگشاده شد

آن قدیم آمد جدید و شد عیان

زین عیانی پیر مطلق شد جوان

پس ولایت یوم الدین باشد پسر

آن قیامت هم همین باشد خبر

دین احمد یوم الدین است و لقا

هم زمان آخر شده زین ماجرا

صد هزاران دفتر آید راز عشق

اینقدر کافیست با پرواز عشق

از کتاب (غزل عشق) اثر استاد علی اکبر خانجانی

برای دانلود رایگان کلیه آثار این مولف کلیک کنید

لحظه ای با خود ماندن

آیا آدمی چه مقدار از ساعات و عمرش را در خود و با خودش زندگی می کند ؟

این سؤال به مثابه حرف اوّل و آخر خودشناسی و حکمت عملی و عرفان است .

و برای کسی که زندگیش را به بازی نمی گیرد مهمترین و مستمرترین دغدغه است .

اگر دقّت کنیم حتّی دقیقه ای از شبانه روزمان را هم مقیم در خود و با خود نیستیم یعنی خود نیستیم . و این همان معنای بیخودی و راز از خودبیگانگی و جنون و همه مسائل و بدبختی ها و چراهای حیات و هستی انسان است .

یا تماماً مشغول اشیاء و آدمهای دیگریم و در تنهائی مان هم در خود مشغول دیگرانیم . یعنی وجودمان در بیرون و درونمان تماماً اشغال شده و مصادره است بواسطۀ غیر . ما غیر خودیم و این واقعۀ بی وجودی ماست که چه بسا تحت عنوان عشق تعبیر و تقدیس می شود که عین جنون ماست .


آنچه که در عرصۀ مذهب و عرفان تحت عناوینی همچون عبادت ، حضور ، ذکر ، استغراق و نهایتاً توحید مطرح است همانا تلاش برای رسیدن به خود و ورود در خود و مقیم در خود و با خود بودن و خود بودن و اصلاً تمرینی برای بودن و وجود داشتن است . بدینگونه است که علی (ع) می فرماید:

« کسی که خود را نمی شناسد نابود است . »


زیرا خودشناسی مستلزم پاکسازی نفس و ذهن و احساس و روان خود از غیر از خود است و سپس رسیدن به خود و شناخت خویشتن خویش .


این شناخت همان نور وجود است . پس وجود همان معرفت است که با جستجوی خدا در خود حاصل می آید .

آنچه که انسان را در رویاروئی با خویشتن خویش یاری می دهد و امکان ورود به خویشتن می دهد و نوری در قلب ظلمت باطن است همانا خداست که به یاری ذکر و صفات و اسمای او این جستجو ممکن می شود و این ورود میسّر می آید . زیرا با حذف غیر از باطن خویش آنچه که باقی می ماند عین ظلمت عدم است و پوچی محض . و با نور معرفت است که به یاری یک پیر معنوی از قلب ظلمت ، نور می جهد و از عدم ، وجود پدید می آید و این همان خلقت جدید و زایش عرفانی از بطن خویش است . آدمی خصم خویش است و عاشق غیر و لذا خود حجاب خویشتن است .

معنای حقیقی رشد و تعالی انسانی و تحقّق توحید در نفس بشر همانا رسیدن به خویشتن خویش منهای تاریخ و وراثت و طبیعت و فرهنگ و عادات و ابتلائات روانی است .


و در ارادت و اطاعت از یک پیر عارف و بخود رسیده می توان این درب ظلمانی نفس را گشود و بر آن وارد شد و غیرها را بیرون ریخت و در خود ره پیمود و رهسپار وادی فنا شد که همان گوهرۀ بقای خودی و ذات است . لحظه ای با خود ماندن کاری خدائی است و اینست انسان .

اینست که خودشناسی عین خداشناسی است زیرا « خود» عین خداست زیرا اگر بخواهیم خویشتن خویش را تعریف و توصیف کنیم که در آن اثری از غیر نباشد به معنای فنا می رسیم که عین وجود محض و خداست . و اینست که علی (ع) معرفت نفس را برترین عبادات می داند و در واقع صراط المستقیم عبادات است .


منبع : استاد علی اکبر خانجانی

? دائرة المعارف عرفان جلد ۲

خودشناسی شرعی

مراد و مریدغزل عشقاستاد علی اکبر خانجانیعرفانمعرفت نفس
#بنیاد نشر آثار استاد علی اکبر خانجانی:آخرالزمان# قیامت# امام زمان# معراج#عرفان #عرفان اسلامی #عرفان شیعی # وحدت وجود# معرفت شناسی#منجی موعود#منجی آخرالزمان#
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید