مجموعهآثار و معارف ما در غایت و خروجیِ اجراییِ خود هیچ راه و روش و مکتب و مذهب و نجاتی جز فرج و ظهور امام زمان باقی نمیگذارد. و هرگز در تاریخ اسلام هیچ مکتب و معرفتی پدید نیامده که بدینگونه جامع و فراگیرِ همهی ارکان اصلی و فردیِ حیات فردی و جمعی بشری باشد که همهی راهحلها را به امر و فرد واحدی به نام امام زمان برساند؛ آنهم به روشی منطقی و معقول و طبیعی و تدریجی و گامبهگام و تکاملی و نه با برنامهای از پیش تعیینشده! پس، از منظر ایمان شیعی این مجموعهمعارف تنها برپاکنندهی عقلانیاجراییِ ظهور مهدی موعود است در جمیع امور زندگانی انسان مدرن!
(استاد علی اکبر خانجانی، نزول و عروج روح، جلد اول، دفتر چهارم، شماره 1318)