عنوان کتاب : پدیده شناسی ایمان
Dynamism of Faith
مؤلف : پل تیلیخ (عارف معاصر آلمان)
The Paul Tillich
تاریخ ترجمه :1377
تعداد صفحه:54
فهرست مطالب :
مقدمۀ مترجم
مقدمۀ مؤلّف
فصل اول: ایمان چیست ؟
1- ایمان تعهّد مطلق
2 – ایمان به مثابۀ مرکزیّت واقعه
3 – سرچشمۀ ایمان
4 – ایمان و قداست
5 – ایمان و شکّ
6 – ایمان و اجتماع
فصل دوم : آنچه ایمان نیست ؟
1 – مسخ روشنفکرانۀ معنای ایمان
2 – مسخ عمدی معنای ایمان
3 – مسخ احساسی معنای ایمان
فصل سوم : نشانه های ایمان
1 – معنای نشانه (سمبل)
2 – سمبل های دینی
3 – سمبل و اسطوره ها
فصل چهارم: انواع ایمان
1 – عناصر ایمان و تحوّلاتشان
2 – ایمان هستی شناسانه
3 – ایمان اخلاقی
4 – همبستگی انواع ایمان
فصل پنجم: حقیقت ایمان
1 – ایمان و استدلال
2 – حقیقت ایمان و حقیقت علمی
3 – حقیقت ایمان و حقیقت تاریخی
4 – حقیقت ایمان و حقیقت فلسفی
5 – حقیقت ایمان و محک آن
فصل ششم: حیات ایمان
1 – ایمان و شجاعت
2 – ایمان و انسجام شخصیّت
3 – ایمان ، عشق و عمل
4 – ارتباطات ایمان و ظهور و بروزهای آن
5 – تقابل ایمان با ایمان
نتیجه گیری
برای دانلود رایگان ترجمه کتاب "پدیده شناسی ایمان" اثر پل تیلیخ کلیک کنید.
دانلود رایگان کتاب صوتی ترجمه :Dynamics of Faith by Paul Tillich از سایت استاد علی اکبر خانجانی
بنام خدائی که«مؤمن» نام اوست.
متولّد به سال 1886 میلادی در آلمان و متوفّی به سال1965 در آمریکا . وی از مشاهیر طراز اوّل جهان فلسفه و الهیّات و عرفان و پدیده شناسی مذهبی قرن بیستم مغرب زمین به شمار می آید .
واز آنجا که اندیشه های حاکم بر این قرن عمدتاً سیمائی الحادی داشته است لذا پل تیلیخ را بایستی پیشتاز و قهرمان فلسفه دینی این دوران دانست که با درک زمانه خود و با منطق و حسّ جهان مدرن به احیای دگرگونه ای از معارف بنیادین دین همّت گماشت و مفاهیم و اصطلاحات دینی را از عرش فلسفه و الهیّات پائین آورد و بر روی زمین به تبیین دوباره اش پرداخت .
و در این راه تقریباً تنها بود و با این حال توانست نهضت نوینی از بینش و معرفت دینی در جهان غرب پدید آورد که اگر نه جلوتر از سائر مکاتب فلسفی ، لااقل پابه پای آنها دعوی حقانیّت دین کند و به شعارها و نیازهای اصلی انسان مدرن پاسخی در خور دهد و زاویه دیدگاه دین را در این عصر وسیع تر سازد و تعابیر و تعاریف بکری از آزادی و برابری ارائه نموده و قلمروهای فراموش شده تفکّر دینی از قبیل ایمان ، خدا ، آخرت و ابدیّت را بار دگر به یاد آورده و وجدانهای نسیان گرفته را بیدار کند .
وی را بایستی لوتر قرن بیستم اروپا دانست که در وسعتی جهانی تر از لوتر ، یک بار دگر وجدان افسرده و مکدّر انسان مدرن را صیقل داد و شکافی بر آسمان تاریک مادیّگری و نیهیلیزم پدید آورد و روح نوینی از اتّحاد معنوی و عرفانی در همه مذاهب و بلکه حتّی مکاتب غیر مذهبی ، دمید .
تیلیخ ، خودیک کشیش زاده روستائی بود و درد بی ایمانی و ریا را در عین دین داری به خوبی حس کرده و نیاز به یک انقلاب درونی در وجدان ِ دینی را به شدّت درک نموده بود .
وی پس از اخذ دکترای فلسفه و الهیّات از دانشگاههای آلمان به خاطر عشقی که به آزادی داشت بتدریج در رأس یک نهضت سوسیالیستی – مذهبی قرار گرفت که به زودی در تقابل با حزب نازی آلمان واقع شد و ترک وطن نموده و راهی آمریکا گردید و در پست استادی دانشگاههای نیویورک و هاروارد به اشاعه نظریّات خود پرداخت.
تیلیخ نه تنها هم عصر علاّمه اقبال لاهوری خود ماست بلکه شباهتهای بنیادی با او دارد و همچون او به لحاظ سنّت تاریخ در خط حکیمان عارف مشربی قرار دارد که عموماً ملحد پنداشته شده اند : افلاطون ، فلوطین ، مونتنی ، کی یرکه گارد ، شوپنهاور ، نیچه و امثالهم .
همان «معرفت نفس » است که کارخانه همه متفکّران خلاّق و حکیمان و عارفان بزرگ جهان می باشد . از آثار معروفش عبارتند از : «الهیّات سیستماتیک» ، «شجاعت ِ بودن» ، «رعشه ای در اصول » ، «وجود نو»،«اکنون جاودانه» ، «بر روی مرز» و«دینامیزم ایمان» که ترجمه اش را پیش روی دارید . در کشور ما از نظریّات این حکیم فرزانه خبری چندان جز در محافل آکادمیک ، نیست و این جای بس تأسف و تعجّب است که نام این متفکّر حتّی در میان روشنفکران دینی ما برده نمی شود در حالیکه پراگماتیست ها و نیهیلست ها به شدّت رونق دارند .
آثار این حکیم مخصوصاً در دوران پس از جنگ جهانی دوّم که عرصۀ جولان نیهیلیزم و ماتریالیزم و اکونومیزم بود از توجّه جدّی تری برخوردار شد و حقاً گشایش بزرگی پدید آورد .
فرهنگ و مردم کشور ما که امروزه در وضعیّتی کما بیش مشابه آن دوران قرار دارند از مطالعه آثار تیلیخ حتماً نفع معنوی خواهند برد . معرفت و حقیقت از هر زبان و مسلکی که ادا شود بیدار کنندۀ طالبانش خواهد بود . از ویژگی بیان تیلیخ آن است که جسمانی – انسانی می باشد و با تمام تعلّقی که به مسیحیّت دارد ولی اسیر قالبهای منطقی و دگماتیزم آن نیست .
در ترجمه این کتاب سعی شده است که معانی به زبانی رایج و ملموس فرهنگ عامّه ادا شود و لذا در عین رعایت محتوائی ، ازفنّی گری در کار ترجمه اجتناب شده است تا «ایمان» این روح رخت بر بسته از حیات انسان الکترونیکی بتواند به زبانی سخن گوید تا دل را که خانۀ ایمان است بار دگر طالب خویش نموده و به خود خواند .
در زمانی که حتّی بسیاری از روشنفکران دینی ما ، «ایمان» را عصبیّتی کور و صفتی متحجّرانه می خوانند و حتّی بسیاری از سخنگویان مذهبی ما ، ایمان را امری تقلیدی و تعمّدی و مصلحتی می شمارند ، ترجمه این کتاب را یک وظیفه دینی دانسته و آن را به همه طالبان حقیقت که در این وادی پریشان شده اند ، تقدیم می کنم .
به خصوص که نویسندۀ آن یک غربی است و از وادی معرفت نفس به این امر بزرگ پرداخته و ما را با مکاشفاتی روبرو می کند که عین معارف ناب اسلامی و شیعی است که از زبان ائمه و عارفان بزرگ ما بیان شده است که پیامبر اسلام (ص) فرمود :
«زین پس فقط پیروان معرفت نفس هستند که به حقایق دین من رسیده و آن را تصدیق می کنند .»
و امّا دربارۀ ترجمۀ این کتاب نکاتی قابل ذکر است :
یکی عنوان کتاب است که در متن اصلی خود که به زبان انگلیسی است ،
(Dynamics Of Faith ) می باشد که در زبان فارسی آکادمیک و رایج ما برخوردار از مترادفی که معادل یک کلمه باشد ، نیست .
این واژه ( (Dynamicخود از معنای ژرف و گسترده ای در علوم طبیعی برخوردار است و همان معانی را در علوم انسانی در طیف وسیع تری داراست و به این معانی می باشد :
تحرّک مداوم ، جنبش درونی ، انعطاف پذیری ، خلاّقیّت ، گستردگی ، سازمان یافتگی ، انسجام و خود – سالاری جوهری .
واین صفتی است که وصف کنندۀ «ایمان» می باشد و با توجّه به ابعاد گوناگون معنائی که در این کتاب در وصف ایمان به عمل آمده است ما از واژۀ «پدیده شناسی » در عنوان کتاب بهره جستیم .
و حرف آخر هم اینکه نظریّات مؤلّف لزوماً نظریّات مترجم نیست . ولی با اینکه این کتاب حدود پنجاه سال پیش تألیف شده ولی برای جامعه ما گوئی به تازگی تألیف شده است .
هر چند که این اثر در جوامع غربی هنوز هم به طور جدّی مطالعه می شود و پر خواننده ترین اثر پل تیلیخ محسوب شده و اثری کلاسیک در معرفت دینی قرن بیستم به شمار می آید .
کلاً مجموعه آثار و افکار پل تیلیخ به عنوان مکتب نوینی در فلسفه دینی و الهیّات مدرن همچنان مورد تفسیر و نقد و بررسی بزرگان اندیشه است . وعناوینی که به او و مکتب فکری او از جانب منتقدان معروف جهان نسبت داده شده است اینها هستند :
عرفان اومانیستی ، کاتولیک اگزیستانسیالیستی ، پروتستان ِ عرفانی ، نیهیلیزم مذهبی ، اگزیستانسیالیزم عرفانی و ... .
و این تنوّع و تضاد نسبت هائی که به اندیشه او داده شده دال بر وسعت و عمق نظر او دربارۀ انسان است و جهانشمول بودن زاویه دید معرفتی اش دربارۀ مذهب و مسائل وجودی انسان مدرن.
15/7 / 1377
علی اکبر خانجانی