ویرگول
ورودثبت نام
علی
علی
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

رندی یا پارسایی؟

برای من که همه رنگش را دیده‌ام، زیر و رو داشتنِ مقدس‌مآب‌ها مایه‌ی شگفتی نیست؛

آنچه مرا شوکه و سرخورده کرد، "تزویرِ ملامتیان" بود


حس می‌کنم در میان تله‌های گوناگونِ استاد اعظم ابلیس، خطرناکتر از "پارسایی" ، همان "رندی" است.

پارسا را شاید بتوان با کشیده‌ای به هوش آورد که: نکند گرفتار ریا و خودپرستی شده‌ای!


اما "رند ملامتی" خود را از دام زهد رسته می‌بیند،

و شبهه‌ای در مورد شخصیت خود ندارد!

و بدتر این که نمی‌توان شبهه‌ای برایش ایجاد کرد!



مقدس‌مآب، به اندازه کافی خود را از چشم این و آن می‌اندازد، اما مقدس‌مآب‌ستیز ، قداستی بس فریبنده‌تر برای خود می‌سازد که با هیچ وسیله‌ای خراش بر نمی‌دارد!


من فجیع‌ترین مردم‌آزاری‌‌ها را از بزرگواری دیدم که همواره می‌گفت: "مِی بخور ، منبر بسوزان ، مردم آزاری مکن"


مخرب‌ترین آبروریزی‌ها را از نازنینی شاهد بودم که سرلوحه‌ی زندگی‌اش این بود: "خدا از حق خودش می‌گذرد، ولی از آبروی مردم نه"


وحشتناک‌ترین غیبت‌ عمرم را از زبان کسی شنیدم که پیوسته شعارش این بود:

"به جای پرهیز از لقمه شبهه‌ناک، مراقب زبانتان باشید"


و بالاخره با چشمان خودم مشاهده کردم آن کسی که تمام همتش صرف نبرد با کلاه شرعی می‌شد، سایز کلاه شرعی خودش بزرگتر بود و نمدش مرغوبتر!


↩️ لبّ کلام: "چون نیک بنگری #همه تزویر می‌کنند"


?اینها بود که مرا وحشت‌زده کرد و از همه جا و همه کس گریزان!

حتی از خودم که بی‌شباهت به ملامتیان نیستم.


⚠️ سخت بیمناکم که شاید استاد اعظم آزادم گذاشته ، که از تله‌ی کوچکتر بجَهَم تا در تله‌ی بزرگتر گرفتارم کند!

✅ در این وانفسای هول انگیز، کاری از دست بر نمی‌آید جز چنگ زدن در دامنِ معصومِ آن سلیمانی که اهریمن نفس، رامِ یک اشاره‌ی اوست؛ و صادقانه از او تمنا کردن که: "گَرَم تو دست نگیری چگونه دارم پای؟"


❇️ اگر ابتدا از روی معرفت نفهمیدم، در نهایت، جزر و مدّ روزگار و ادوار و اطوار نفسِ خودم و دیگران به من فهماند که:

توانِ چیره شدن بر شعبده‌های خِرَدفریبِ شیطان ، و بازیگری‌های باریکتر از موی نفس را جز با اتکا به هدایتِ امام عقل نمی‌توان حاصل کرد!

راه سخت است؛ مگر لطف خدا گیرد دست

ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم...





تلنگرتزویردامهای شیطانتوکلامام عصر
...که هرچ از جان برون آید نشیند لاجرم بر دل! ؛ شاید این تنها قضاوتی است که تا حدی درباره نوشته‌هایم صادق می‌شمارم و آن را بازارگرمی نمی‌دانم. پس همین قدر کافیست. اگر بیشتر بگویم شاید از عهده بر نیایم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید