ویرگول
ورودثبت نام
علی یاری
علی یاری
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

تقابل عرضه و تقاضا در ارایه محتوای دیجیتال

در متون اقتصادی تقاضا را مقدار کالایی که فرد مایل و قادر است در قیمت های مشخص خریداری کند تعریف می کنند اما سوالی که پیش می آید این است که آیا تقاضا همان نیاز است ؟ در پاسخ گفته می شود که تقاضا با نیاز متفاوت است زیرا هنگامی که برای کالا تقاضایی داشته باشیم ما مایل به داشتن آن کالا و قادر به پرداخت قیمت آن هستیم اما نیاز به یک کالا ممکن است فقط کمبود آن کالا در زندگی احساس شود ولی توانایی پرداخت قیمت آن را نداشته باشیم برای مثال دانشجویان کشور برای رفت و آمد به خودرو احتیاج دارند اما تعداد این دانشجویانی که مایل و قادر هستند خودرو را خریداری کنند به عنوان تقاضا برای خودرو توسط قشر دانشجو شناخته می شود در صورتی که احتیاج به داشتن خودرو برای همه نیاز عنوان می شود .

حال که به صورت مختصر با تقاضا آشنا شدیم به تعریف عرضه می پردازیم که عرضه عبارت است از مقدار کالایی که تولید کننده در قیمت های مشخص به فروش می گذارد عرضه هر بنگاه به مقدار هزینه بنگاه ، سطح تکنولوژی و ساختار بازار و ... که در آن قرار دارد بستگی دارد

تعداد تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان ، نوع کالای تولید شده(همگن یا متمایز) ، سهولت ورود و خروج از بازار و سطح اطلاعات موجود در شکل گیری انواع بازار ها تاثیر قابل توجهی دارد حال که می خواهیم عرضه و تقاضا را در مورد بازار محتوای دیجیتال بررسی کنیم لازم است ابتدا با تعریف محتوای دیجیتال آشنا شویم .

محتوای دیجیتال از دو کلمه محتوا و دیجیتال ساخته شده که باب بویکو استاد دانشگاه واشنگتن محتوا را شکلی از اطلاعات که ساختار مشخص دارد و برای انسان به عنوان مخاطب ، قابل درک و استفاده است و فرایند ویرایش در مورد آن معنا دارد و قابل اعمال است (پیش از عرضه و حتی پس از عرضه ) حال اگر این محتوا را به صورت دیجیتالی منتشر می کنیم محتوای دیجیتالی نام گذاری می شود .

در یک تعریف ساده تر محتوا را میتوان تمام آنچه که از دانسته ‌ها ، تجربیات ، مشاهدات و ذهنیات ما خارج شده و برای دیگران جلوه‌ای شهودی و قابل درک پیدا می‌کند تعریف کرد حال اگر این محتوا را در سایت های گوگل ، شبکه های مجازی ارتباطی ، آپارات ،یوتیوب ... و برنامه های تلویزیونی منتشر یا مشاهده کنیم در واقع ما با یک محتوای دیجیتال مواجه شده ایم

در تولید محتوای دیجیتال، تولید کننده محتوا برای انواع سیستم عامل های دیجیتال از جمله وب سایت ها، وبلاگ ها، فیلم ها، کمپین های بازاریابی از طریق ایمیل، کمپین های تبلیغاتی، پست های رسانه های اجتماعی، اینفوگرافیک، سایر موارد، می نویسد توسعه می دهد ویرایش ، منتشر و کپی می کند.

تولیدکنندگان محتوای دیجیتال پیام، متریال های بازاریابی و اشکال مختلف کپی دیجیتالی آنلاین را ایجاد می کنند که می تواند توسط سازمان برای فروش یا ارتقا خدمات، افزایش آگاهی از برند و غیره استفاده شود.

اهمیت تولید محتوای دیجیتالی در راستای تحقق اهداف یک کسب و کار و از ستون های استراتژی فروش و برندینگ محسوب می شود و مدیران شرکت ها به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهند .

اما انواع محتوای دیجیتالی که روزانه با آن ها سر و کار داریم شامل ویدیو ، صوت ، تصویر و متن هایی است که در اینترنت با یکدیگر رد و بدل می کنیم .

معیار های مهمی که در تولید محتوا دیجیتالی وجود دارد :

1-هزینه جذب مشتری : مربوط به خرید و جذب مشتری جدید است برای محاسبه آن در تولید محتوای دیجیتال ، هزینه های فروش و بازاریابی را بر تعداد مشتریان جدید تقسیم کنیم که درک کاملی از این نوع هزینه به بهبود بازاریابی شرکت کمک می کند .

2-ارزش طول عمر مشتری : پیش بینی سود خالص منسوب به رابطه ی مداوم بین مشتری و محصول است اگر شرکتی بتواند این نوع ارزش را به خوبی پیش بینی کند پایه بسیار خوبی برای تصمیم گیری در اختیار دارد که می توان فهمید یک کاربر در کل مدت زمان صرف شده برای یک برنامه چقدر ارزش خواهد داشت .

3-بازگشت سرمایه : معیار عملکردی است که برای ارزیابی سودآوری سرمایه گذاری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که مستقیما میزان بازده یک سرمایه گذاری را نسبت به هزینه آن انداره گیری می کند .

4-نرخ پرش: به درصد بازدید کنندگانی گفته می شود که بدون انجام اقدامی خاص از صحفه وب خارج می شوند .

امروزه اکثر مردم به اینترنت دسترسی دارند و سهم عمده محتوای دیجیتالی در اینترنت پخش می شود و هر فرد در عین حال که میتواند متقاضی محتوا باشد عرضه کننده آن نیز هست با سر زدن به برنامه های ارتباطی تعداد زیادی افراد را می توان دید که در حال تبلیغ یا معرفی محصولات ، شرکت ها ، کلاس ها و ... در حوزه های متفاوت هستند و روز به روز به تعداد این افراد افزوده می شود اما دلیل این افزایش در تقاضا و عرضه چیست ؟ بازار هایی که سود مثبت در آن وجود دارد افراد سعی می کنند به سمت این بازار ها حرکت کنند و در آن مشغول به فعالیت شوند تا بخشی از سود را کسب کنند بازار محتوای دیجیتال نیز مستثنی از این قاعده نیست .

کافه بازار به عنوان یک فروشگاه نرم افزار اندروید در دسته بندی های مختلف اقدام به عرضه نرم افزار ها (محتوای دیگران) می کند که طی گزارش اخیری که منتشر شده است وضعیت درآمد توسعه دهندگان که کافه بازار اقدام به قرار دادن محتوای آن ها کرده است به شرح زیر است

درآمد توسعه دهندگان 48% نسبت به سال گذشته رشد داشته است وسهم برنامه و بازی در این رشد مشخص است با توجه این درآمد افراد سعی دارند با برنامه نویسی و سایر کارهای تولید محتوا آشنا شوند تا حداقل سهمی از این درآمد اخذ کنند .

امروزه اکثر افرادی که اقدام به تاسیس کسب و کاری میکنند سعی در طراحی یک سایت و ایجاد نرم افزار برای آن هستند بهترین روش بازاریابی اکنون به صورت الکترونیکی تعریف می شود زیرا تعداد زیادی از مردم با اینترنت کار می کنند و شناساندن محصول خود به افراد در این فضا به خوبی صورت می گیرد.

جستجو در بازار در سال 1399 ، 2.8 میلیارد بار صورت گرفته است همچنین روند نصب برنامه به صورت صعودی در نظر گرفت افرادی که سعی در معرفی کسب و کار خود یا بازی هایی که طراحی کرده اند می توانند در این فضا اقدام به عرضه آن کنند از طرفی با توجه به تحریم ها ، فیلتر امکان تبلیغ یا استفاده از بسیاری از نرم افزار های خارجی نیست و باید بر برنامه های داخلی تاکید کرد و با حمایت از آنان بستر لازم برای پیشرفت آنان فراهم شود .

در اخر در حوزه های جستجو مردم در سال 1399 تفاوت زیادی مشاهده نمی شود و علایق مردم زیاد تغییر نکرده است به هر حال اگر سعی در تولید محتوا به صورت برنامه یا بازی دارید بهتر است که عبارت ها و برند های پر جستجو بازار را مشاهده کرد و سپس تصمیم گرفت .

کمپینمحتوای دیجیتالاقتصادکافه بازارعرضه و تقاضا
دانشجوی اقتصاد
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید