توی این پست، می ریم سراغ jinja, و static ها و بعد از اون هم model ها رو با هم بررسی می کنیم.
توی پست قبل، چیزی شبیه به این ساختیم:
حالا باید توی فایل index.html مون، کد هایی رو بنویسیم.
فلاسک، از یک موتور template استفاده می کنه به نام Jinja, جینجا به شما قابلیت ها و کد های جدیدی می دهد و شما می توانید از کد های پایتون درون HTML, CSS, و JS استفاده کنید.
دقت کنید که تمامی کد های Jinja باید در فایل اصلی HTML نوشته شوند.
برای مثال، شما می توانید از کد زیر در فایل HTML خود استفاده کنید تا یک حلقه for را ایجاد کنید.
این کد، Hello! را ده بار برای شما پرینت می کند، دقت کنید که تمامی کد های jinja، نیاز به تگ بسته شدن هم دارند.
اما حالا چطور از متغییر های برنامه درون فایل HTML مون استفاده کنیم؟
اولین قدم، اینه که اون هارو به render_template پاس بدیم، اینجوری:
render_template(<index.html>, text=<hello!>)
< > رو که از پست های قبلی یادتون هست؟
حالا کافیه اونو به صورت زیر استفاده کنیم:
همونطور که احتمالا متوجه شدین، برای نوشتن کامند از کد {% command %} و برای متغییر ها از کد
{{ variable }} استفاده می کنیم
کد بعدی jinja که می خواهیم با هم بررسی کنیم، کد {% raw %} است، این کد ( که با {% endraw %} هم بسته می شود) باعث می شود که تمام متن های بین کد باز و بسته آن، جزو کد های jinja محسوب نشود. این مخصوصا برای برنامه نویس های Vue و امثال آن ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
و آخرین کد، کد include است، کد include تگ بسته ندارد و به صورت زیر استفاده می شود.
{% include <navbar.html> %}
این کد، فایل دیگری را وسط فایل شما قرار می دهد، برای مثال، شما می توانید کد های مربوط به navbar خود را در یک فایل html در همان مسیر بریزید و سپس آن را در اول پروژه خود اضافه کنید.
همچنین می توانید با .. به پوشه های قبلی، مراجه کنید
حالا اگر بخواهیم فایل عکسی، فیلمی و... ای را در پروژه مان اضافه، و از آن استفاده کنیم، باید چه کار کنیم؟
کافی است در پوشه استاتیک(در پست قبل با کامند ها آن را ساختیم) فایل خود را قرار داده و در HTMl با لینک /static/.... از آن استفاده کند.
شما می توانید پوشه static را پوشه بندی کرده و فایل های خود را در قسمت های مختلف آن قرار دهید.
در پست بعدی، محث model ها را داریم.
❤️💬