ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا عاصمی پور
علیرضا عاصمی پور
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

راهنمای خرید یوکللی(ukulele)

چهار سایز اصلی اوکللی
چهار سایز اصلی اوکللی


تو این پست می‌خوام ساز اوکللی(یوکللی)(ukulele) رو خیلی مختصر بهتون معرفی کنم و بگم که مشخصات یک اوکللی خوب چیه تا راحت تر برای خرید این ساز تصمیم بگیرید.

اگر بخوام خیلی ساده و مختصر اوکللی(یوکللی) رو معرفی کنم باید بگم که زادگاه این ساز،هاواییه و درواقع از ساز پرتغالی کاواکویئنو(cavaquino) الهام گرفته شده و به کوچکی و صدای زیبا و استوایی خودش معروفه.

خُب می‌رسیم به بحث مهمِ انتخاب یک اوکللی خوب و مناسب برای خرید و نواختن.

⬅️سایزهای اوکللی و انتخاب بهترین سایز

اوکللی سوپرانو

اوکللی سوپرانو
اوکللی سوپرانو


اوکللی سوپرانو:۲۱ اینچ و شامل ۱۲ تا ۱۵ فرت می‌باشد.

کوک این اوکللی G.C.E.A هست و کوچک ترین عضو از خانواده اوکللی هاست.من به شخصه خرید این ساز رو پیشنهاد نمی‌کنم چون هم ارزش خرید کمی داره و هم اینکه خیلی خیلی کوچیکه و بیشتر از اینکه به شما حس یه ساز برای نواختن جدی رو بده،حس یک اسباب بازی رو میده و ممکنه حسابی شمارو دلسرد کنه من به شخصه وقتی این اوکللی رو دستم گرفتم باور نمی‌کردم همچین ساز کوچیکی چندین میلیون تومن قیمتش باشه.

به نظرم این ساز مناسب بچه های کم سن و ساله که دستای کوچیکی دارن چون برای کسانی که دست های متوسط یا بزرگی دارن گرفتن آکوردها ممکنه سخت باشه.

البته این‌هم باید بگم که سایز سوپرانو معروف ترین سایز اوکللی هست و درواقع اوکللی های اولیه و اصیل،سایز سوپرانو هستند همچنین صدای این ساز فانتزیه و حجم صدای زیادی هم نداره.

اوکللی سوپرانو آناناسی(pineapple)یکی از مدل های بسیار جذاب و معروف اوکللی
اوکللی سوپرانو آناناسی(pineapple)یکی از مدل های بسیار جذاب و معروف اوکللی


ارزش خرید:کم


اوکللی کنسرت

اوکللی کنسرت
اوکللی کنسرت


اوکللی کنسرت:۲۳ اینچ و شامل ۱۵ تا ۱۸ فرت می‌باشد.

کوک این اوکللی G.C.E.A هست و بعد از اوکللی سوپرانو کوچک ترین عضو خانواده اوکللی هاست به نظر من بهترین سایز برای انتخاب و شروع اوکللی سایز کنسرته.من با این سایز،اوکللی رو شروع کردم و باید بگم که مطمئن ترین خرید، سایز کنسرته.چون هم،سایز کوچک خودش که یکی از ویژگی های ساز اوکللی هست رو حفظ کرده و هم در کنار اون،گرمی،حجم و پختگی صدای بیشتری نسبت به سایز سوپرانو داره و همین باعث میشه صدای دلنشین‌تر و گرم‌تری نسبت به سوپرانو داشته باشه.فاصله مناسب بین فرت ها باعث شده تا این ساز برای افرادی با اندازه دست متوسط یا بزرگ مناسب باشه البته نیاز دارید که باهاش وقت بگذرونید تا کاملا بهش عادت کنید.این اوکللی ترکیبی از سایز تنور و سوپرانو هست و از هر نظر اوکللی مناسبی است.

اوکللی کنسرت(Billie Eilish signature)
اوکللی کنسرت(Billie Eilish signature)


ارزش خرید:بالا


اوکللی تنور

اوکللی تنور
اوکللی تنور

اوکللی تنور:۲۶اینچ و شامل ۱۵ تا ۲۰ فرت می‌باشد.

کوک این اوکللی G.C.E.Aهست.این اوکللی بسیار شبیه اوکللی کنسرت هست و تنها تفاوت اون با سایز کنسرت بدنه بزرگ تر و دسته بلندتر هست که باعث شده گرفتن آکورد ها تو این ساز خیلی راحت باشه و همچنین حجم و گرمی صدای بیشتری نسبت به سایز کنسرت داره.من به شخصه سایز تنور رو خیلی دوست دارم ولی کوچیک تر بودن و سبک تر بودن اوکللی کنسرت رو ترجیح میدم و این ساز را به کسانی پیشنهاد میکنم که دستهای بزرگی دارن و با سایز نسبتا بزرگ اوکللی تنور مشکلی ندارند و همچنین نوازندگان حرفه ای اوکللی که تجربه نوازندگی با این سایز را نداشته اند.

اوکللی تنور(Mandy Harvey signature) با اختلاف یکی از زیباترین اوکللی هایی هست که دیدم (مندی هاروی نوازنده و خواننده ناشنواییِ که با اجرای اهنگ try در برنامه AGT به محبوبیت زیادی در میان نوازندگان اوکللی رسیده است)
اوکللی تنور(Mandy Harvey signature) با اختلاف یکی از زیباترین اوکللی هایی هست که دیدم (مندی هاروی نوازنده و خواننده ناشنواییِ که با اجرای اهنگ try در برنامه AGT به محبوبیت زیادی در میان نوازندگان اوکللی رسیده است)




ارزش خرید:بالا


اوکللی باریتون

اوکللی باریتون
اوکللی باریتون

اوکللی باریتون:۳۰ اینچ و شامل +۱۹ فرت می‌باشد.

کوک این اوکللی D.G.B.E هست و کوک آن بسیار شبیه گیتار هست.به نظر من اوکللی تنور فقط اسم اوکللی رو یدک می‌کشه و هیچکدوم از ویژگی های اوکللی رو مثل اندازه کوچیک و صدای زیبایی که شمارا یاد مناطق استوایی ميندازه رو نداره و حتی کوک این ساز با کوک استاندارد سه سایز قبلی متفاوته.این اوکللی صدا و حجم بسیار بیشتری نسبت به سه سایز قبلی داره و درواقع صدای پخته تری رو بهتون ارائه میده همچنین این ساز نسبت به سه سایز دیگه خیلی بزرگ تره.

نکاتی که باید توجه کنید اینکه به دلیل متفاوت بودن کوک این سایز با بقیه سایز ها آکورد های متفاوتی هم نسبت به اونها داره و شما با یادگیری اوکللی در سایز باریتون نمی‌توانید بقیه سایزهای اوکللی رو بنوازید و نیاز دارید آکورد های اونهارو هم یاد بگیرید،درحالیکه شما با یادگیری یکی از سایزهای قبلی ،دو سایز دیگر را هم میتوانید به راحتی بنوازید.دوم اینکه به طور کلی این سایز طرفدارهای کم و خاصی داره برای همین پیدا کردن این سایز حداقل‌ در بازار ایران کار دشواریه.


ارزش خرید:کم


برند و چوب

زمانی که من می‌خواستم اولین اوکللی خودم رو بگیرم خیلی سردرگم بودم چون با تعداد زیادی مشخصات و برندها و انواع مختلف چوب روبرو شدم و برای همین می‌خوام بهتون چنتا نکته بگم که راحت تر برای خریدتون تصمیم بگیرید.

اول از همه باید بگم که جنس چوب بکار رفته و تاثیری که رو صدای ساز می‌ذاره کاملا بسته به سليقه خودتونه و درواقع باید سازی رو بخرید که صدا و ظاهرش به دلتون می‌شینه،اما اگر قرار باشه نظره شخصیم رو بدم باید بگم به شخصه چوب ماهون(mahogany) رو پیشنهاد میکنم چون صدای گرم و زیبایی به ساز میده و ظاهر و رنگ جذابی داره و اکثر اوکللی‌های باکیفیت با این چوب ساخته می‌شن،در واقع چوب ماهون پرکاربردترین چوب در ساخت اوکللی هست البته باز هم می‌گم انتخاب چوب،برای ظاهر و صدای ساز کاملا سليقه ای هست.

درباره برندهم باید بگم که برند های زیادی هستن که اوکللی با طرح،سایز و کیفیت های مختلفی تولید می کنن و این به شما و بودجه شما بستگی داره که چه برندی و با چه کیفیتی ساز خود را خریداری کنید،اما به طور کلی برای شروع نوازندگی نیاز به خرید ساز گران قیمتی نیست و شما با یک ساز مبتدی یا متوسط می‌تونید نواختن خودتون رو شروع کنید البته من با اینکه هرچی ساز باکیفیت تر و حرفه ای تر باشه بهتره،موافقم.

برندهای kala,cordoba,lanikai,mahalo,fender،anui nui از بهترین برندهای سازنده اوکللی هستن که می‌تونید اوکللی های بسیار باکیفیت و خوش صدایی رو از این برندها انتخاب و از نواختنشون لذت ببرید.(برند های زیادی در بازار وجود داره که اوکللی های باکیفیت و با قیمت مناسبی تولید می‌کنند و حتما نباید اوکللی خودتون رو از برند هایی که بالا گفتم خریداری کنید)


نتیجه:اوکللی یک ساز کوچک اما بسیار زیبا و خوش صدا است.با مواردی که بالاتر به انها اشاره کردم و همچنین سليقه خودتون،می‌تونید اوکللی مناسب و دلخواهتون رو تهیه کنید و از نواختن اون لذت ببرید.


امیدوارم این راهنمای خرید بهتون کمک کرده باشه و اینکه اگر سوالی داشتيد تو بخش کامنت حتما بپرسید.











موسیقیموزیکیوکللیاوکللهاوکللی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید