ویرگول
ورودثبت نام
Amir
Amir
خواندن ۱۳ دقیقه·۲ سال پیش

صفر تا صد راه اندازی آکواریوم :)

آکواریوم خودم و کل تجربه من با ابعاد 20*20*40 (ظرفیت اسمی 16 و دارای تقریباً 14 لیتر آب - قبل از اینکه بفهمم سنگ هاش آهکی هستن و تعویض کنم و مجسمه های پلاستیکی رنگیشم بخاطر رنگ پس دادن بردارم. - شما یکمی بزرگتر بخرید)
آکواریوم خودم و کل تجربه من با ابعاد 20*20*40 (ظرفیت اسمی 16 و دارای تقریباً 14 لیتر آب - قبل از اینکه بفهمم سنگ هاش آهکی هستن و تعویض کنم و مجسمه های پلاستیکی رنگیشم بخاطر رنگ پس دادن بردارم. - شما یکمی بزرگتر بخرید)


اگر یه سری نکته رو ندونید فقط ماهی مرده میسازید! آکواریوم یک پدیده بسیار زیبا هست و امکان نداره کسی پیدا بشه که یه اکواریوم با لامپ روشن، چشمشو نوازش نکنه! ولی دردسر داره :) حالا میخوام دردسراشو بگم و چن تا فوت کوزه گری که ماهی شهید ندین و مثل من اذیت نشین.

پس واقعا دل بدین بشینید این مطلب پر نکته رو بخونید که اذیت نشید و مثل این مطلب رو هیچ جا پیدا نمیکنید :)

خود آکواریوم حتی از عکساشم قشنگ تره!

پیش نیاز کل بند و بساط اکواریوم " آب بدون کلر" است! برای بدون کلر کردن (کلرزُدایی) اب باید بین 24 ساعت تا خیلی ساعت توی یک ظرف سر باز با سطح مقطع بزرگ باشه مثلا من برا 5 لیتر 36 ساعت میزارم برا 100 لیتر بگمونم باید 4 روز بزارید به شرط اینکه تشت باشه تا سطح مقطعش زیاد باشه و کلر خارج بشه.

فوت کوزه گری: اگر پمپ هوا بزارید تو اب کلر دار خیلی سریع تر کلر اب خارج میشه. اینکه چقد سریع تر بسته به مقدار اب و قدرت پمپ هست ولی فیلتر رو نزارید تو اب که خود فیلتر محل زندگی باکتری های خوب هست و با کلر به فنا میرن :"(

اول از همه چرخه آب باید طی بشه؛ یعنی نیتروژن که یکی از اجزای سازنده سلول ها و پروتئین و... هست مثل کربن و اکسیژن مصرف بشه اما برا نیتروژن یکمی اوضاع فرق میکنه و به راحتی اونا نیست :( تنها چیزی که میخواد صبر در ابتدای راه اندازی اک(همون اکواریوم) هست و چن تا ماهی سخت جان چون یکمی بهشون فشار میاد صد البته باید محل باکتری های تجزیه کننده مواد نیتروژن دار (امونیاک، نیترات، نیتریت) را فراهم سازید :) یعنی دقیقا این کار ها را کنید:

  • اکواریوم تهیه کنید (ترجیها شیشه خم بگیرید که زیبایی بسیار بیشتری داره)
  • دو یا سه تا ماهی بخرید (برا 10 تا 40 لیتر) - (درباره ماهی ها کلی حرف دارم)
  • تریینات و سنگ و شن کف (در ادامه نکات بسیار مهمی میگم در موردش) را بخرید
  • فیلتر و بخاری و در صورت نیار پمپ هوا بخرید( من که یه فیلتر هوا ده خریدم مث بنز کار میکنه)
  • تمام وسایل خریده شده رو بشورید (مخصوصا شن و سنگ کف که خاکاشون پاک شه) فقط یه ابی بگیرید روشون همین! اگر کثیفی دیدین روش با دست و اسکاچ تمیز اگ تمیز نشد اول آبغوره بعد سرکه بعد از شوینده های صنعتی ولی بعدش انقد با اب تمیزش کنید که هیچ (مطلقا هیچ) مواد شوینده ای روش نمونه.
  • حواستون باشه اکه همشو با هم خریدین ماهیا سردشون نشه اول فیلتر و بخاری و اک رو تمیز کنید و بخاری رو کار بندازید و کیسه در بسته ماهی رو روی اب بزارید که هم دما باشن و وقتی اب گرم شد - (اب جوش نمیاد وقتی چراغ بخاری خاموش شد دما خوب شده و دمای بخاری رو روی 26 الی 28 بذارید) - خلاصه وقتی دمای اب خوب شد و گرم شد ماهیا رو بندازید تو آب...
  • سنگ ها رو هم اضاف کنید و بسته به اندازه اک یه هفته ( برا حول حوش 16 لیتر اب و کمتر) تا یه ماه (مثلا برا 80 لیتر و 100 لیتر و...) تغذیه کنید تا باکتری های خوب زیاد بشن و مخصوصا امونیاک رو تجزیه کنن
  • بعد از اون مدت میتونید ماهی اضاف کنید و به پیشهاد من ماهی های ارزان و سخت جان و صلح جو رو انتخاب کنید :) حالا تازه این اول راهه P-;
  • بدانبد و آگاه باشید محل زندگی باکتری ها عموما تو سنگ ها و پد فیلترتون هست.
سعی کنید حجم های بالا بگیرید و کم ماهی بندازید مثلا چهارتا کالر ویدو بهتر دو تا هست ولی وقتی اک کوچیک داشته باشید نمیتونید مگر قید گونه های دیگه رو بزنید و تنوع گونه ای آکِتون(آکواریومتون) رو کم کنید.

آب یک جزء مصرفی هست (سیفون کردن آب)

ماهی ها کثیف کارن :( به معنای کلمه کثیف کارن و باید هر هفته آب رو حدود 50%سیفون کنید(یعنی اب رو بکشید و اب جدید توش بریزید) و برای این کار یا از سیفون های اماده پلاستیکی آماده استفاده کنید یا مث من از شیلنگی که سرش لیوان هست چون باید سطح مقطع زیادی داشته باشه که سنگ های کف رو نکشه و فقط اشغالا رو بکشه بالا همچنین اکواریوم به این کوچیکی که چرخه کامل اب رو نمیتونه داشته باشه ::>_<:: و باید اب دارای نیتریت و نیترات اون جایگزین بشه بعدشم آب کلر زدایی شدتون رو بهش اروم اروم اضاف میکنید! چون دماش کمتره باید طی چندین ساعت لیوان به لیوان اضاف کنید و روی سر ماهیا هم نریزید.

میتونید بخاری رو هم بردارید و توی ظرف اب کلر زدایی شدتون بزارید تا گرم شه و سریعتر اضاف کنید اب رو اما همونم نکته داره که عرض میشه خدمتتون :)

مکمل سیفون

من حتی وقتی بیشتر 50% اب رو سیفون میکنم همه اشغال های اک جمع نمیشه البته اگر کم باشن و تعداد ماهی کم داشته باشید خیلی مهم نیست ولی برای این که خوب جمع بشن اینترنال فیلترمو با دست در آب و کف اکواریوم گردش میدم تا خوب اشغال های کف بیان بالا و بعد با ته فیلتر جمعشون میکنم و در اخر فیلتر رو در میارم و تمیزشون میکنم.

پد فیلتر رو فشارش نده و نزار خشک شه و زیر شیر اب کلر دار نگیرش! برای تمیز کردنش تو همون اب سیفون شده ای که ریختید بیرون اک، تمیزش کنید و برای این کار روی سطح اب محکم بزنیدش و توی اب تکونش بدین و میبینید اشغال هاش بیرون میاد. بعد از مدتی هم باید پد تعویض بشه. (از فروشنده بپرسید کی باید عوض شه و ازش بخرید ولی عمرشون کم نیست.)

نکات سنگ و شن کف آکواریوم

ماهیان گیاه خوار رودخانه های مناطق استوایی مث همینایی هست تو بازار به ؛آهک داخل صدف و مرجان اکواریوم حساسیت دارن، اونا باعث میشن آب سنگین بشه و ماهیا بمیرن در طول زمان :( برعکس برا حلزون خوبه ولی خب ماهیاتون رو میکشه پس نباید سنگ اهکی و صدف و مرجان بزارید.

برا تست اهکی بودن سنگ اونا رو توی سرکه میریزید اگ حباب و صدا دادن یعنی اهکی هستن و مناسب این ماهیا نیستن عموما سنگ های سفید توی ریگ ها اهکی هستن

یه تعدادی سنگ اهکی مشکلی ایجاد نمیکنه آنچنان، چند تا برا قشنگ تر شدن کنار ماهی های مقاوم مجازه.


داداش آروم سنگا رو بزاری کف اک که اگه بندازیشون، میشکنه و بعدش مجبوری گریه کنی!
می‌بینید که سنگ سفید داره از زیرش حباب میاد پس آهکی هست
می‌بینید که سنگ سفید داره از زیرش حباب میاد پس آهکی هست

نحوه رفتار با بخاری!

  • خیلی ساده هست فقط برا روشن کردنش اول میزارید تو اب، بعد 4 دقه که هم دما شد میزنیدش تو برق.
  • برا برداشتنش هم از برق میکشید بعد از 4 دقیقه از اب درمیارید.
  • برا هم دما کردن اب کلرزدایی شده هم همه مراحل بالا به علاوه اینکه وقتی از اب اک درش میارید بعد 5 دقه بزارید تو اب کلرزدایی شده.
  • برا تست سالم بودن هم وقتی اروم دما رو کم و زیاد میکنید یه صدای تیک میاد.
  • سر پلاستیکی بخاری هم خارج از اب بزارید که اب وارد بخاری نشه (میدونم روش نوشته ضد آب)

نکات خرید فیلتر

  • شنیدم که تاپ فیلتر یا فیلتر هنگان مناسب تر از اینترنال فیلتر هست برای حجم های کم اما خودم اینترنال دارم
  • نحوه انتخاب دبی یا قدرت فیلتر اینه که میزان گردش اب اک، 4 تا 7 بار باشه مثلا برای یه اک 100 لیتری، دبی 400 لیتر در ساعت به بالا مناسبه اما شاید دبی باب میلتون رو برای اک های کوچیک پیدا نکنید :| من خودم تو یه اک با 14 لیتر اب دبی 350 گذاشتم! نکته مهم اینه که یه جریان معقول و اروم در اک وجود داشته باشه برای این کار، من جهت فیلتر رو عرضی گذاشتم و نصف اک جریان خوبی داره که ماهیا میتونن استراحت کنن و راکد هم نیست :) حتی اگر دبی کم هم نزارید نباید گرداب درست کنید تو تانکتون و ماهیا باید آرامش داشته باشن.
  • من خودم فیلتر اینترنال ابشاری گرفتم چون جوگیر شدم الان ابشارشو جدا کردم چون میزار تبخیر فوق العاده بالا میره ای کاش مارک بهترشو خریده بودم .
  • در اصل فیلتر برای گردش اب هست اصل گیر انداختن اشغال ها توسط خودتون بوسیله سیفون انجام میشه.

تمیز کردن شیشه آکواریوم :\

میتونید یه برس زبر یا اسکاچ بخرید و خوب تمیزش کنید بعد هرروز رو شیشه اک بکشید تا تمیز بشه و جرم نگیره (حتی اگر جرم نگرفته بود هم هر روز بکشید چون جرم بسیار سختی داره.)

بعد از مدتی میبینید روی دیواره اک مخصوصا قسمت بالای بیرون اب، جرم دیده میشه و برای پاک کردنش هم که نمیتونید کل اک رو خالی کنید و بیافتید به جونش! پس با یه تیغ، پاکش میکنید و سفیدی های جدا شده هم با یه پارچه پاک کنید که نیافته تو اب که ابو سخت میکنه (اگر خیس کنید شیشه رو پودر نمیشه بریزه تو اب) حالا اگرم ریخت تو ای یا حوصلون شد خیلی خبری نیست ولی سعی کنید تا میتونید نریزه تو اب.

با دست خالی هم میتونید ولی حواستون باشه (به سر انبردست چسب برق و شده تا تیر نسره)
با دست خالی هم میتونید ولی حواستون باشه (به سر انبردست چسب برق و شده تا تیر نسره)

حالا چه ماهی بخریم؟

انتخاب های زیادی دارید ولی نه خیلی زیاد من چن تاشونو میشناسم و براتون تشریح میکنم یکی یکی:

  • زبرا: مث جارو برقی غذا میخورن، من داشتم انقد میخورد که مرد اخرش نه که زیاد بدم خیلی سریع میخوره و فکشم بزرگه ولی سخت جونه برا یه اکواریوم تک گونه نگه دارید خوبه (میتونید تعداد بسیار زیاد بندازید چون کوچیکن) کم هم غذا میخورن و پر جنب و جوشن برا استارت اکم خوبن ولی خب من دیگه با ماهیای دیگه نمیندازم
  • گوپی: عاشق اینا هستم برا هر گوپی نر سعی کنید دو تا ماده بگیرید (حالا من یگی گرفتم) تو سری خور اک هستن و برا دو تا نر سه تا حداقل ماده بگیرید بسیار زیبا هستند جان خوبی هم دارن و برای استارت اک خوب هستن
  • مولی: من برا استارت اکم یه جفت ازینا خریدم، برعکس تترا ها اصلا ترسو نیستن
  • تترا پنگوئن: اینا رو دوست دارم اندازشون هم بزرگ میشه (7 سانت) ولی سعی کنید تعداد بالا بگیرید و هم اندازه من الان دو تا دارم اون بزرگه میندازه دنبال کوچیکه نمیدونم بازی میکنن یا اذیتش میکنه شاید جفتشون نر هستن و نمیسازن جالبه کاری به گوپی ها ندارن ولی تترا هستن و کلا تترا ها خجالتی هستن و علاقه دارن غذا های شناور بخورن نه روی اب ولی خب روی اب هم میخورن همیشه هم وسط اب ثابت هستن اگ جا داشتم زیادشون میکردم
  • تترا کالر ویدو: خجالتی هستن و تترا های من بعد پنج روز یاد گرفتن از سطح اب غذا بگیرن. خودم بعد از کلی تلاش موفق میشدم یکمی غذا بفرستم پایین بخورن تا نمیرن و بلخره یاد بگیرن بسیار اجتماعی هستن من دو تاشونو گرفتم همش کنار هم هستن دوس دارنم یکی دیگه بخرم ولی جا ندارم
  • کوریدوراس: پوزشون رو به پایینه و کف رو میخورن اگ خریدین غذا بفرستید پایین که گشنه نمونن اگ احیانا ماهی داشتید که مجبور بودین غذا بفرستید پایین تا بخورن اینا جمعشون میکنن. بسیار اجتماعی و خجالتی، کلا سعی کنید تعداد زیاد بگیرید (یه جفتم کارتون راه میندازه در حد اینکه نمیرن ولی خب حالشون بهتره وقتی زیادن)
  • آنجل: احتمالا چشتون رو میگیره تو ماهی فروشی! ولی خیلی حساس هستن و شنیدم که سیفون رو دوست دارن و اگ زود به زود سیفون کنید سالم میمانند (من خودم ماهی حساس نمپسندم ماهی باید سگ جون باشه ولی خیلی خیلی انجل زیباست) حداقل 60 لیتر هم اب میخوان باید جای بزرگ بندازید موقع جفت گیری هم وحشی میشن
  • کت فیش: ازین پاک کننده های شیشه اک هست ولی غذا هم میخوره کثیفم میکنه کلی نوع هم داره خیلی بزرگ هم میشن :/ بعد گاها بزرگاش ارزون ترن تا کوچیکاش خخخخخ
  • حلزون: خودم یکیشو دارم نمیدونم حلزون سیب هست یا اینکا طلایی (فک کنم اینکا) برا خودشون میچرن دیگه دست هم بهشون نزنید گاهی میرن از شیشه بالا و پرت میشن پایین رو کف غذاشونم اضافه غذا های دیگران هست و خزه و کثیفی ها و... برا همین تعداد زیاد نگیرین تو اک های کوچیک
  • حلزون رامشورن: نداشتم تاحالا ولی خیلی زود زیاد میشن
  • بارب: فوق العاده اذیت کار و مقاوم، بدرد کنار ماهی های کم سرعتی مثل گوپی نمیخورن چون میندازن دنبالشون
برخی حلزون ها به جفت احتیاج ندارن برا تولید مثل :|

مقابله با بیماری ها :(

ماهی ها هم مریض میشن ولی به سختی خوب میشن. کلا هر مریضی که دیدین ماهیتون دچارش شده مثل کیسه هوا یا کدری و بیرون زدگی چشم و... برید درموردش کامل توی اینترنت بخونید اما اکثرا یه راه کلی دارن و اونم اینه:

  • ماهی مریض جدا بشه
  • ماهی مریض حمام نمک داده بشه یعنی تو یه ظرف یه لیتر اب اکواریومتون رو میریزید و بعدش بگمونم(یه سرچ بزنید) یه قاشق چایخوری نمک بدون ید بهش اضاف کنید و ماهیو 3 تا 5 دقیقه توش بزارید و در هم بزارید رو ظرف که میپره بیرون بعد تا خوب بشه
  • بعدش تو اب با دمای 30 بزاریدش (مثلا تو یه ظرف بزاریدش و اون ظرف رو تو اک بزارید تا دماش پایین نیاد)

در صورت واگیر بودن بیماری:

  • دمای بخاری روی 30 تنظیم بشه
  • محلول ضد عفونی متلین بلو (بگمونم از لوازم اکواریوم باید بخرید) یا نمک بدون ید (از عطاری بخرید - اگر نمک معمولی بریزید میمیرن) به اکواریوم اضافه بشه
  • اب در این زمان به صورت روزانه 20% سیفون بشه به نسبت همون مقدار سیفون شده هم دوباره نمک اضافه بشه (یعنی تو این مدت مقدار نمک ثابت باشه)
  • بعد از دوره بیماری (مثلا یه هفته) سیفون 50% میزنید و دما رو برمیگردونید و همینطور زود به زود بزنید تا نمک خیلی خیلی رقیق بشه
  • بعد از مثلا یک هفته

جمع بندی

اکواریوم داشتن دردسر های خودشو داره اگ وسواس هم به خرج ندین چیز خوبی در نمیاد ازش. امیدوارم در زندگیتون همیشه موفق باشید. (اگر تقلب کردین و فقط اومدین جمع بندی رو بخونید، بدونید که کلی نکته هست که حتما به دردتون میخوره پس برو بالا و بخون بچه جون)
غذا های شرکتی خوب بخرید و سعی کنید تایلندی بخرید چینی و ایرانیش هم موجوده (برای ماهی های حساس دیگه باید جنس خوب بخرید غذا های متنوع بدین)

تو چندتا گپ تلگرامی هم عضو بشید سوال بپرسید و چتا رو بخونید خیلی بدرد بخوره.

سعی کنید چند نوع غذا بخرید و بدین(اگر تقلب کردین و فقط اومدین جمع بندی رو بخونید، بدونید که کلی نکته هست که حتما به دردتون میخوره پس برو بالا و بخون بچه جون)

غذا های شرکتی خوب بخرید و سعی کنید تایلندی بخرید چینی و ایرانیش هم موجوده (برای ماهی های حساس دیگه باید جنس خوب بخرید غذا های متنوع بدین)

سعی کنید چند نوع غذا بخرید و بدین

یبار سعی کردم خودم چوب ابنوس کنم نابود شدم انقد سخت بود آخرشم نشد! شما یا بخرید یا نزارید دیگه این گیاه پلاستیکی ها یا واقعی هاش خوبن مخصوصا واقعی ها ولی بستر میخوان.

الان بعد از دوسال همون اکواریوم رو دارم و فقط یدونه ماهی داره و ماهی یبار تمیزش میکنم که کافیه! اینم فکر خوبیه اگه اکواریومتون رو سیرک نخواید کنید یکی دو تا ماهی کوچولو بندازید دنگ و فنگش کمتره اذیت نمیکنه :)

کلا آکواریوم اینجوریه که معلوم نیست دقیقا توش چخبره و دنگ و فنگ داره باید حوصله و وقت زیادی داشته باشید پولتون هم کم نباشه و با مردن ماهیا هم مشکلی نداشته باشید

اساتید عزیز؛ این ها اطلاعاتی بود که به دست من رسیده و خودم ازشون پیروی میکنم اگ اشتباهی دیدین حتما حتما ذکر کنید تو کامنتا تا در صورت راستی آزمایی تصحیح بشه ❤️

ماهی های آکواریومینگه داری آکواریومنگهداری آکواریومراه اندازی آکواریوماکواریوم کوچک و خانگی راه اندازی و نگهداری دردسر هاش
زیر سایه قوانین فیزیک. اینستاگرام من: Instagram.com/shutter_tvc
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید