ویرگول
ورودثبت نام
Amirreza,Safavinejad
Amirreza,Safavinejad
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

علی؛ حقیقتی بر گونه اساطیر


اولین کتاب من از دکتر
اولین کتاب من از دکتر

اولین بار که سوار مترو شیراز شدم، مصادف است با خواندن اولین کتاب از دکتر شریعتی . تنها دلیل انتخابم این بود که کتاب فقط ۶۴ صفحه داشت و نمی خواستم اگر از قلم دکتر خوشم نیامد، یک شکنجه طولانی در پیش داشته باشم . اما قضایا جور دیگری پیش رفت .

کتاب علی؛ حقیقتی بر گونه اساطیر، کتاب کم حجمی است در بیان غنای شیعیان با داشتن علی، از نیازمندی به اسطوره و اسطوره سازی، به مانند آنچه در غرب رخ می دهد . در ۵۰ صفحه ابتدایی کتاب، نویسنده دست به تعریف هنرمندانه و ادیبانه مفاهیمی نظیر اسطوره، دین و هنر می زند و مثال هایی از اسطوره ها می آورد . نظیر پرومته، اسطوره فداکاری و دموستنس، یک فرد حقیقی اما افسانه ای در خطابه و سخنرانی . اما در انتهای کتاب و در چند صفحه، نویسنده اثبات می کند که با داشتن کسی چون امام علی، نیازی به ساختن اسطوره ای در فداکاری، اسطوره ای برای جنگ آوری و اسطوره ای برای تمام آنچه ما ارزش و هنر می پنداریم نیست . فقط کافیست یک علی را بشناسید .

زمانی که من کتاب را می خواندم، اول دبیرستان بودم . آنچنان خوشم نیامد . اما خوشحال بودم که کتاب را تمام کردم . برخلاف بیگانه و آب هرگز نمیمیرد که وقتی تمام شدند، از اینکه اینچنین وقتم تلف شده بود زدم زیر گریه ! امروز سرعت مطالعه ام بالا رفته و این اواخر از خواندن کتاب فاطمه، فاطمه است دکتر، لذت بردم . پس احتمالا می توانم این کتاب ( علی؛ حقیقتی بر گونه اساطیر ) را هم به شما پیشنهاد بدهم . بهترین اثر دکتر نیست، اما ارزش یکبار خواندن را دارد .

کتاب در طاقچه با قیمت ۲۵۰۰ تومان و ۹۶ صفحه از انتشارات سپیده باوران قرار داده شده است .

تا به امروز تمام کتاب های دکتر را نخواندم و قدرت قضاوت درباره او را ندارم .برای همین هم مطلبی از قلمم نمی چکد . اما بخشی از سخنرانی شهید چمران، در مراسم خاکسپاری دکتر شریعتی را می آورم . به عنوان پایانی بر این متن و با میزان بالایی خوش شانسی، پایانی بر قضاوت های غلط !( دو روز دیگر، شهادت دکتر چمران است .) :

« ای علی! تو در دنیای معاصر با شیطان ها و طاغوت ها به جنگ پرداختی، با زور و تزویر در افتادی، با تکفیر روحانی نمایان، با دشمنی غربزدگان، با تحریف تاریخ، با خدعه علم، با جادوگری هنر روبه رو شدی . همه آنها علیه تو به جنگ پرداختند، اما تو با معجزه حق و ایمان و روح بر آنها چیره شده، با تکیه بر ایمان به خدا و صبر و تحمل دریا و ایستادگی کوه وبرندگی شهادت به مبارزه با خداوندان زر و زور و تزویر برخاستی و همه را به زانو درآوردی .»

( فصل چهاردهم کتاب چمران، مردی برای تمام فصول )

دکتر شریعتیعلی؛ حقیقتی بر گونه اساطیرکتابچمران
دانشجو پزشکی فسا، ساکن شیراز، در زمینه کتاب فعالیت می کنم . ایمیل : mahdiyaryahyavi@gmail.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید