ویرگول
ورودثبت نام
Armin kalamzadeh
Armin kalamzadeh
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

نگاهی اجمالی بر شبکه‌های تبلیغاتی(Ad Networks)

شبکه تبلیغاتی( (Ad networkبه‌عنوان یک واسطه بین ناشران و تبلیغ‌کنندگان تعریف می‌شود تا آگهی را از ناشران تهیه کند و آن را به تبلیغ‌کنندگان بفروشد.

ازآنجایی‌که تبلیغات دیجیتال تقریباً نیمی از کل هزینه‌های تبلیغاتی جهان را شامل می‌شود، به رسانه بازاریابی برای تبلیغ‌کنندگان تبدیل می‌شود. یک شبکه تبلیغاتی این فرآیند را به‌عنوان یک واسطه بین ناشران و تبلیغ‌کنندگان تسهیل می‌کند.

قبل از اینکه بریم راجع به شبکه‌های تبلیغاتی بیشتر صحبت کنیم بیاییم یک مورد را باهم مرور کنیم که اصلاً تبلیغات بنری به چند صورت انجام می‌گیرد و مزایا و معایب هرکدام چیست.

انواع تبلیغات بنری:

1.مستقیم(Direct): سایت‌هایی که مستقیم به آن‌ها مراجعه می‌کنیم بدون هیچ واسطه‌ای.

که البته دارای مزایا و معایبی می‌باشند:

مزایای آن‌ها مثل انتخاب سایت‌هایی که درزمینهٔ کسب‌وکار ما می‌باشد را ما دقیقاً انتخاب می‌کنیم و همین‌طور انتخاب جایگاه را نیز ما انجام می‌دهیم

معایب آن را می‌توان مشکل کند بودن در فرآیند اجرایی، رزرو شدن از قبل و از بازخورد آن اطمینان نمی‌توان حاصل کرد.

2.شبکه‌های اجتماعی(Ad networks): همان‌طور که در بالا گفته شد واسط بین ناشران و تبلیغ‌کنندگان می‌باشند.

مزایا: امکان Pause وجود دارد، سرعت‌بالا در اجراشدن، با یک‌نهاد در مذاکره و.....

معایب: در رقابت با دیگران ، عدم مشخص شدن جایگاه و....

چرا شبکه‌های تبلیغاتی مهم هستند؟

شبکه‌های تبلیغاتی بخش مهمی از بازاریابی آنلاین هستند و نقش اصلی را در بهینه‌سازی موتورهای جستجو دارند. شناخته‌شده‌ترین نمونه شبکه تبلیغاتی گوگل اد وردز(AdWords) است.

در سطح فنی، ادغام‌هایی اغلب برای طرف عرضه برای ارائه موجودی خود و برای طرف تقاضا برای فعال کردن و نظارت بر کمپین‌ها ارائه می‌شود. ازنظر تجاری، شبکه‌های تبلیغاتی پرداخت ها و تراکنش‌ها را تسهیل می‌کنند. بدون راه‌حل‌های شبکه تبلیغاتی برای جلب تقاضا، ناشران باید با هر تبلیغ‌کننده جداگانه معامله کنند.

انواع شبکه‌های تبلیغاتی:

· شبکه عمودی:

در اینجا، تبلیغ‌کننده شفافیت کاملی را در مورد مکان قرارگیری تبلیغات خود دریافت می‌کند. او همچنین می‌تواند کنترل کند که از کدام فضای تبلیغاتی برای ایجاد ترافیک باکیفیت بالا استفاده شود.

· شبکه کور:

برخلاف شبکه عمودی، تبلیغ‌کنندگان در شبکه‌های نابینا باید ازنظر شفافیت و کنترل بر نحوه قرارگیری تبلیغات ضرر را بپذیرند، اما درازای آن قیمت جذابی دریافت می‌کنند.

· شبکه هدف:

این شبکه‌ها در درجه اول بر انتخاب رفتاری و زمینه‌ای فضای تبلیغاتی تخصص دارند و تمرکز دارند.

نکات نهایی مهم قبل از انتخاب شبکه تبلیغاتی:

· اندازه شبکه تبلیغ‌کننده
· اندازه شبکه تبلیغ‌کننده
  • کیفیت تبلیغات در شبکه
  • تنوع موجود در قالب‌های تبلیغاتی
  • غرامت و شرایط پرداخت
  • تکنولوژی زیربنایی

از همه مهم‌تر این است که قبل از پیدا کردن یک شبکه تبلیغاتی برای تبلیغات خود، باید تصمیم بگیرید که کدام معیار اندازه‌گیری برای تبلیغ شما بهترین است. برخی از شبکه‌های تبلیغاتی برای CPM مناسب هستند و برخی برای CPA یا CPC مناسب هستند.

فهرستی از چند شرکت شبکه تبلیغاتی در خارج از ایران:

· Apple Search Ads
· Google Ads
· Facebook Ads
· Bing Ads
· Yahoo Ad Tech
· Amazon Ads
· Taboola
· TikTok Ads
· Snapchat Ads
· Twitter Business
· Spotify Ads
· Microsoft Ads

شرکت‌های تبلیغاتی در ایران:

  • یکتا نت:

از تجربه من در یکتانت میتونم بگم که فرآیند ثبت‌نام خیلی روشن و واضح بود و خیلی مشکل نبود برعکس بعضی از شرکت‌های تبلیغاتی که ممکن بود با یک سری سؤالات پیچیده این امر را دشوارتر کنند در یکتانت به‌راحتی می‌توانید ثبت‌نام کنید.

به‌محض ثبت‌نام وارد پنل کاربری خودم شدم و اولین چیزی که نظرم را به خودش جلب کرد ایجاد کمپین بود که افکت سازی شده بود که متحرک باشد.

بعدازآن در کادری نوشته‌شده بود که شما در حال حاضر کمپینی ندارید و بازهم خیلی ساده نوشته‌شده بود برای شروع کار یک کمپین بسازید.

قسمت بالای پنل میزان اعتبار، شناسه تبلیغ ، اسکریپ یکتانت و همچنین اسم سایت خودم که با کلیک بر روی آن می تونستم سرویس جدید ایجاد کنم گذاشته‌شده بود.

نکته حائز اهمیت این است که حتی اگر شما نحوه درست کردن کمپین را نمی‌دانید می‌توانید در همان قسمت راهنمایی برای ایجاد کمپین بگیرید و به‌محض کلیک کردن وارد یک صفحه می‌شوید که در آنجا قسمت چپ یک نواری که اطلاعاتی موضوعی در باب هرکدام از انواع کمپین قرار داده‌شده است وجود دارد و همین‌طور یک ویدیو 8 دقیقه‌ای بابت همین موضوعات.

به‌هرحال شما حتی بعد خواندن انواع کمپین‌ها می‌توانید در قسمت چپ پنل کاربری خود قسمت راهنما و پشتیبانی سؤالات خود را مطرح کنید که به دو صورت تلفنی و یا از طریق فرم آن‌ها را مطرح کنید.

جالب این است که من هنگام مطالعه قسمت‌های مختلف سایت بودم که کارشناس یکتانت با من تماس گرفت و با لحنی بسیار مناسب شروع به صحبت کردن بابت اینکه از آن‌ها هر سؤالی که برای من وجود دارد بپرسم. میمونم به گم اولین جایی بود که زودتر از شرکت‌های دیگر با من تماس گرفته شد و این اهمیت دادن به مخاطب سایت خیلی جالب و مهم است.

  • مدیااد:

فرآیند ثبت‌نام در مدیااد نیز به‌سادگی انجام شد به‌جز اینکه اول به‌اشتباه تیک به‌عنوان مالک حقیقی را زده بودم و بعدازآن کلی اطلاعات راجع به شماره ثبت شرکت و... از من خواست که دوباره برگشت زدم و تیک را غیرفعال کردم. به نظر من اگر این سؤال را در قسمت بعدی می‌پرسید بهتر بود.

وارد پنل کاربری خودم شدم و از قسمت نوار بالا مشاوره و راهنمایی را زدم و شماره تلفن خودم را وارد کردم و تا آلان که یک روز گذشته کسی با من تماس نگرفته است.

قسمت بعدی من وارد راهنما پنل شدم و در آنجا اطلاعات 4 نوع از کمپین‌ها نمایش داده‌شده بود و روی یکی از آن‌ها کلیک کردم که فقط ویدیو نمایش داده شد بدون اینکه توضیحاتی راجع به آن نوشته‌شده باشد در قسمت پایین ویدیو که به نظرم این نقطه‌ضعف است که من اگر مطلبی را فراموش می‌کردم راجع به آن کمپین دوباره باید ویدیو را جابه‌جا می‌کردم تا پیدا کنم مطلب موردنظر خودم را.

چیزی که نظرم را جلب کرد در مدیااد این بود که در قسمت نوار بالا سایت زده بود پلت فرم اینفلوئنسر مارکتینگ که روی آن کلیک کردم و اطلاعات جالبی آنجا قرار داده‌شده بود راجع به این موضوع. میمونم بگم این قسمت را بهتر شفاف کرده بودند نسبت کمپین هایی که داشتند.

  • صبا ویژن:

شرکت صبا ویژن هم برای مراحل ثبت‌نام به اطلاعات خیلی خاصی نیاز ندارد و به‌راحتی ثبت‌نام کردم.

وقتی وارد پنل کاربری شدم قسمت پیشخوان پخش، کلیک، نرخ کلیک و هزینه کل مصرفی بارنگ‌هایی از هم متمایز شده بودند که با جابه‌جا کردن موس تمامی این اطلاعات نمایش داده می‌شد

چیزی که برای من خیلی عجیب بود در این سایت این بود هیچ توضیحی راجع به کمپین‌های موجود قرار داده نشده بود و هیچ قسمتی از پنل کاربری شماره تماسی قرار داده نشده بود و فقط قسمت چت باکس وجود داشت.مثل‌اینکه واقعاً این سایت برای کسانی طراحی‌شده که دقیقاً می‌دانند چه چیزی می‌خواهند و یا اینکه از قبل فعالیت داشته‌اند.

به‌صورت کلی به نظر من اگر تا حالا تجربه‌ای از کمپین ندارید صباویژن گزینه مناسبی برای کسب اطلاعات نیست.

  • طاووس:

سایت طاووس هم برای ثبت‌نام مراحل راحتی داشت که تونستم انجام بدم و وارد پنل کاربری خودم بشم.

موردی که نسبت به شرکت‌های تبلیغاتی دیگر داشت این بود که می‌توانستید به‌راحتی دسترسی پیدا کنید به اطلاعات تماس که شما حتی قبل ثبت‌نام میتونید مستقیم تماس بگیرید.

من این بار مستقیماً بدون واردکردن اطلاعات قبل از ثبت‌نام این کار را انجام دادم که اول به‌سختی تونستم ارتباط بگیرم و با جابه‌جایی‌های زیاد برای صبحت کردن با کارشناس مربوطه تونستم ارتباط بگیرم و در مورد ریتارگتینگ از آن‌ها سؤال کردم و اطلاعات نسبتاً خوبی در اختیار من قراردادند ولی نکته‌ای که باید گفته شود سرعت‌بالای کارشناس بود گویا به نظر می‌خواست مکالمه را سریع‌تر تمام کند و پس از پایان تماس برای من اس ام اس مربوط به ثبت‌نام ارسال شد.

متأسفانه این سایت هم نیز اطلاعات به خصوصی راجع به کمپین‌ها قرار نداده بود و اگر اطلاعی از انواع آن نداشتم، نمی‌توانستم به‌راحتی کمپین موردنیاز خودم را پیدا کنم.

مابقی موارد مثل قبل بود و حساب کاربری بالا نمایش داده‌شده بود و پنل سمت چپ که قسمت محتوا و نمایش‌دهندگان بود که نسبت به سایت‌های دیگر متمایز بود.

  • سنجاق:

چیزی که برای این سایت جالب بود این بود که به طرز عجیبی وقتی وارد سایت شدم فراموش کردم ثبت‌نام کنم و به‌قدری برای من مخاطب جذاب بود که چندین دقیقه از وقت خودم را صرف گشت‌وگذار در سایت کردم و حتی قسمت پایین سایت مطلبی راجع به کپی رایتینگ که حدود 8 دقیقه بود مطالعه کردم.

جالب این‌که درست است فیلم و اطلاعات زیادی راجع کمپین‌ها نبود ولی چیزی که خیلی جالب به نظر می‌رسید در قسمت وسط سایت شما با قرار دادن موس روی کمپین‌های مختلف می‌توانستید تا حدودی متوجه اختلاف و تمایز انواع پی ببرید و خود سایت بیشتر اطلاعاتی در مورد قسمت همسان را پوشش می‌داد.

پس وارد شدن در پنل کاربری مابقی موارد مثل قبل بود.

نوشته‌های بالا برای تمرین کلاس دوره بازاریابی دیجیتال(IMI35) جناب طالبی در سازمان مدیریت صنعتی بود.

تجربه شخصی خودم از استفاده از این شرکت‌های تبلیغاتی این بود که بسته به نوع کمپین و نیازهای شما و فاکتور هایی برای راه‌اندازی کمپین مدنظر شما این شرکت‌ها می‌توانند از یکدیگر متمایز شوند.

شبکه‌های تبلیغاتی
من اینجا هستم که تجربیات خودم را در زمینه‌های مختلف با شما به اشتراک بگذارم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید