زمانی که استیکهای درام را به دست میگیرید این گیتاریست، خواننده یا نوازندهی بیس نیست که اجرای قطعه را هدایت میکند. بلکه شمائید که سرعت اجرای قطعه را تنظیم میکنید.
با این حال، به همان اندازه که ست درامز فوقالعاده است، جابهجایی و سوار کردن قطعاتش هم دشوار است. زمانی که دسترسی به درامز مشکل است، یکی از جایگزینها میتواند ساز کاخن باشد.
درباره کاخن
کاخن سازِ کوبهای جعبهمانندی است که نوازنده روی آن مینشیند و با کف دست و نوک انگشتان به سطح ساز ضربه وارد میکند. کاخن از شش وجه چوبی تشکیل میشود. کمضخامتترین وجه که تاپا (tapa) نام دارد روبهروی نوازنده است و با قسمتهای مختلف دست روی آن ضربه وارد میشود. دور تا دور تاپا با پیچ به قاب کاخن متصل شده است. نقطهای که نوازنده ضربههایش را وارد میکند تعیینکنندهی صدای ساتعشده از ساز است. حفرهی صدا (sound hole) یا حفرهی رزونانس در وجه پشتی ساز قرار دارد و صدا از آن خارج میشود. امروزه درون بسیاری از کاخنها سیمها یا فنرهایی تعبیه میشود که در برخی مدلها میتوان آنها را با اهرم تنظیم کرد. ضربات دست به سطح کاخن فنرها را میلرزاند و صدای ساز تقویت میشود. امروزه ، ابعاد کاخنها عمدتاً 48×30×30 سانتیمتر است و از تخته سهلا یا چوب درخت راش ساخته میشوند.
تاریخچه کاخن
خاستگاه این ساز کوبهای شگفتانگیز به کشور پرو و دورانی باز میگردد که بردههای آفریقایی از نواختن طبل منع شده بودند. اما آنها دلسرد نشده و از جعبه های چوبی برای نواختن ریتم استفاده میکردند.
همچنین گفته میشود کاخن شهرت جهانی خود را مدیون پاکو دلوچیا نوازندهی مشهور گیتار فلامنکوست. در اوایل دهه 1970، سفارت اسپانیا در لیما، یک مهمانی برای پاکو دلوچیا برگزار کرد که در آن یکی از گروههای موسیقی سنتی پرو برنامهای را با استفاده از کاخن اجرا کردند. در آن دورهمی، پاکو دلوچیا از «روبن دانتا» نوازندهی سابق سازهای کوبهای خود خواست که «بولریا» را روی کاخن بنوازد؛ بولریا یکی از ریتمهای مورد استفاده در فلامنکوست. ناگفته نماند که موسیقی فلامنکو شامل ریتمهای مختلفی است که بهطور معمول با ضربات نوازندهی گیتار به بدنهی ساز نواخته میشود. سپس، پاکو دلوچیا کاخن را به اسپانیا برد. صداهایی که می توان روی کاخن نواخت آن را برای سبک فلامنکو سازگار میکند، زیرا این صداها بهطور طبیعی به ضربات پا و کفزدنهای (پالماس) استفادهشده در فلامنکو شباهت دارند. پس از مهاجرت تاریخی کاخن از پرو به اسپانیا، استفاده از آن در سراسر جهان گسترش یافت.
چرا باید کاخن یاد بگیرم؟
کاخن سازی بسیار کاربردی و قابل حمل است، فضای کمی را اشغال میکند و یادگیری آن نسبتاً ساده است. بنابراین، برای ورود به عرصهی نوازندگی کاخن باید موانع کمی را از سر راه بردارید. میتوانید بهصورت نشسته اجرا کنید و پس از یادگیری ضربههای پایه، ریتمهای ساده را بهخوبی بنوازید. در ضمن، در کنار سازهای کوبهای دیگر، اجرایی بهیادماندنی را تجربه خواهید کرد.
انواع ضربههای پایه کاخن
چهار ضربهی پایه برای نواختن کاخن عبارتند از بیس، اوپن، اسلپ و تاچ. در ضربهی بیس، برخورد دست به گونهایست که کف دست و انگشتها با سطح تاپا برخورد میکنند. همانطور که از اسمش پیداست باید صدایی بم به گوش مخاطب برسد. در ضربهی اوپن، چهار انگشت دست با تاپا برخورد میکنند و انگشت شصت آزاد است. در این حالت، کف دست با صفحهی کاخن برخوردی ندارد.
برای اطلاعات بیشتر و مشاهده ویدئوی آموزشی ضربه بیس و اپن، آموزش ضربه بیس و اپن در کاخن را مشاهده کنید.
در ضربهی اسلپ، ابتدا قسمت میانی کف دست با لبهی سطح کاخن برخورد میکند سپس انگشتان حرکت خود را ادامه میدهند تا به شکل ضربهای سیلیمانند با تاپا برخورد کنند. ضربهی اسلپ خودش به دو دسته تقسیم میشود: اوپن اسلپ و کلوز اسلپ. ضربهی تاچ یا گوست (ghost) آرام است و بیشتر حس میشود تا اینکه شنیده شود. در حقیقت، نوازنده برخورد دستش را با صفحهی کاخن حس میکند اما شنونده صدای آن را با گوشهایش حس نمیکند.
نکتهی مهم در ضربات این است که به محض برخورد دست با سطح کاخن باید دست را از روی تاپا برداشت تا اصطلاحاً صدا خفه نشود. در صورتی که دست بلافاصله پس از ضربه از روی صفحه جدا نشود از ارتعاش صدا درون فضای جعبهمانند ساز جلوگیری میشود. بنابراین، صدایی که ایجاد میشود مطلوب نیست. البته در ضربهی کلوز اسلپ، از این قاعده پیروی نمیشود و دست نوازنده به ساز میچسبد.
حالت بدن در نوازندگی کاخن
اولین و مهمترین نکته در آموزش کاخن حالت بدن شماست. نشستن روی یک جعبه چوبی ساده بهنظر میرسد، اما اکثر افراد ناخودآگاه بهگونهای مینشینند که نه تنها در طولانیمدت باعث آسیب و ناراحتی اعضای بدن شده بلکه مانع از نوازندگی صحیح میشود. هرگز روی کاخن بیش از اندازه به سمت جلو متمایل نشوید. از قسمت جلوی جعبه کمی با فاصله بنشینید و مطمئن شوید که پشتتان صاف است. پاها را دو طرف ساز گذاشته و مطمئن شوید کف پا با زمین تماس دارد. پس پشت خود را صاف نگه دارید و شانه ها را شل کنید! در آموزش نوازندگی، پیشنهاد میشود هنرجو در مقابل آینه تمرین کند تا همزمان هم از شیوه صحیح نوازندگی مطمئن شود و هم فرم نشستن یا ایستادن صحیح را رعایت کند.
دوره آموزش کاخن
در دوران کرونا که رفت و آمد و حضور در کلاس مشکل و پرمخاطره است، یکی از بهترین گزینهها شرکت در دورههای غیرحضوری یا دورههای آنلاین است. همچنین، بهخاطر مشغلههای روزمره، خیلی از علاقهمندان نهتنها فرصت شرکت در کلاسهای حضوری را ندارند، حتی ممکن است در صورت برگزاری کلاسها بهصورت آنلاین، نتوانند رأس ساعتی خاص پشت سیستم حاضر شوند. در نتیجه، یکی از بهترین گزینهها ، خرید پکیج ها یا دوره های مجازی آموزش موسیقی است.
در دوره آموزش کاخن که در آکادمی موسیقی آرمیس آماده شده است، آنچه را از یک دوره جامع آموزشی انتظار دارید در اختیارتان میگذارد. آموزشهای سطحبندیشده در قالب فایلهای ویدئویی تهیه شدهاند و امکان دانلود و ذخیرهسازی آنها برای هنرجو مهیاست. علاوه بر پشتیبانی و ارتباط با استاد، هنرجو میتواند فیلم تمرینهای خود را برای مدرس دوره ارسال و بازخورد دریافت کند.
شیوهی کار با سایت بسیار آسان است. ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و پس از تایید حساب کاربری خود (از طریق ایمیل و یا پیامک) به حساب کاربریتان وارد شوید، دوره آموزشی خود را انتخاب کنید و یادگیری را شروع کنید.جلسه اول تمام دوره های آموزشی بصورت رایگان آزاد و قابل دانلود می باشد تا با نحوه و کیفیت آموزش بیشتر آشنا شوید.