ویرگول
ورودثبت نام
Army forever
Army forever
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

نگهداری از جوجه قمری بی سرپرست

جوجه کبوتر ۱۰ روزه
جوجه کبوتر ۱۰ روزه

سلام

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که جوجه ی یک پرنده را که بی سرپرست است پیدا کرده باشید و قصد نگهداری از آن را داشته باشید .

مثلا جوجه های قمری بیشترین آمار مرگ و میر را از این بابت دارند .

من تجربه ی نگهداری از قمری از روز ۱ روزگی را دارم ولی در سایت ها در این باره هیچ راهنمایی پیدا نکردم بنابراین این مقاله رو نوشتم که اگر شما به چنین مواردی بر خوردید با آگاهی کامل از این بابت بر اساس علم و تجربه به این پرندگان مهربان و پر اعتماد کمک کنید !



قمری ها خنگ نیستند مهربانند ؛ چون فکر می کنند همه مثل خودشون مهربونن و کنارشون خونه می سازند و فکر می کنند انسانها به آنها آسیبی نمی رسانند



خب ولی اگر از حق نگذریم آنها واقعا از در مکانهای بدی خانه سازی و تولید مثل می کنند و در هر دوره حدود ۹۰ درصد کل تخم ها و جوجه ها بی نتیجه می مانند ولی با این حال تعدادشان رو به افزایش است و خب انسانها هم در این مورد بی دخیل نبودند چرا که اگر تا الان هیچ انسانی از جوجه های بی سرپرست پرنده ها نگهداری نمی کرد جمعیتشان نصف می شد و به محیت زیست آسیب های جدی وارد می شد !



خب مقدمه را کنار بگذاریم و سراغ اصل مطلب بریم .

( من یکم آمیانه تر صحبت می کنم )

خب من خودم هم تجربه داشتم که جوججه ی بی سرپرست پرنده ای رو نگهدارم و بهترین تجربه ام جوجه ی قمری بود چون خیلی آسون بود و چون علاقه ی زیادی به حیوانات ندارم اینکه زود بزرگ می شد و می رفت برای من یک نکته ی مثبت بود .

( نگهداری از جوجه ی کبوتر چه یک روزه چه یک ماهه از جوجه ی یک روزه ی مرغ هم راحت تره چرا که مثل مرغ نیاز شدید به مادر ندارد ، نیاز شدید به گرما ندارد ، کثیف کاری کمتری دارد ، و ...

خب شما وقتی که یک جوجه ی قمری یا کبوتر یک روزه پیدا می کنید ( یا چند روزه ! ) اگر قصد نگهداری از آن را دارید آن را به خانه به جایی گرم و دور از دسترس حیوانات شکارچی مثل مار ، کلاغ ، گربه و ... نگهداری کنید تا به آن آسیبی وارد نشود .

لیست بهترین غذا ها برای جوجه :

نخود خیس خورده

آرد برنج خیس خورده

سبوس خیس خورده

آب هویج

آب سیب ( به هیچ عنوان حاوی تخم نبوده و نباشد )

آرد گندم

مخلوط آرد کتان و ارزن

اینها بهترین غدا ها برای این پرنده ی دوست داشتنی هستند و اصولا در دسترس هستند

به هیچ عنوان به پرنده شیر ، نان ، آواکادو ، نارنگی ، تخم میوه ها از جمله سیب زردالو هلو و ... ندهید چرا که لاکتوز و گلوگز موجود در این مواد برای آنها سمی و بسیار گشنده هستند‌‌ .

خب ما برای غذا دادن به جوجه باید غذا را در سرنگ بریزیم و هوا را از آن بیرون بکشیم و به دهان آن طوری که در ریه و دماغ نرود بدهید و اگر در دهان آن بریزید خودش می داند چه کار کند و می خوردش .

جوجه حدود بعد از ۶۰ روز بزرگ و مستقل میشه

توجه کنید فقط هر وقت چینه دان جوجه خالی بود به آن غذا بدهید

به چینه دان جوجه هرگز دست نزنید


این هم عکس جوجه ای که من ۱۵ روز ازش نگهداری کردم



شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید