سیگما
سیگما
خواندن ۸ دقیقه·۲ سال پیش

نقد و بررسی ps5

کنسول نسل نهمی سونی با همه‌ی گمانه‌زنی‌ها، شایعه‌ها و شوخی‌ها با اندازه‌ی عظیمش بالأخره عرضه شد. باورش سخت است که هفت سال از نسل هشت گذشته و شاید هنوز خیلی‌هایمان آمادگی ورود به نسل جدید را نداشته باشیم. اما پلی استیشن 4 کم‌کم سن و سالش را در بازی‌های جدیدتر نشان می‌دهد و شاید وقت گذر از آن رسیده باشد. تا به اینجا حتما اخبار پلی استیشن 5 را دنبال کرده‌اید و با کلیات کنسول جدید سونی آشنایید. در این بررسی، موارد مختلف کنسول از جمله سخت‌افزار، رابط کاربر، کنترلر جدید و بازی‌ها را از دید یک کاربر زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. انتقال تجربه‌ی تعامل با یک کنسول بازی ازطریق متن قطعاً دقیق نخواهد بود اما سعی شده به دور از کلی‌گویی، در بررسی PS5 از دید یک گیمر به کنسول نگاه شود: از روشن کردن دستگاه گرفته تا اجرای اولین بازی نسل بعدی. این بررسی به بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف تقسیم شده تا جابه‌جایی بین مطالب و مطالعه‌ی آن ساده‌تر باشد. در ادامه می‌توانید ویدیوی آنباکسینگ پلی استیشن 5 را تماشا کنید تا بعد هم به سراغ بررسی برویم:

مشخصات فنی
با اینکه فضای ذخیره‌سازی پلی استیشن 5، به طرز وحشتناکی سریع‌تر از پلی استیشن 4 است اما حافظه، حافظه است و نمی‌توان منکر این قضیه شد که بازی‌های کمتری روی کنسول قابل نصب خواهند بود

از بزرگ‌ترین و قابل‌پیش‌بینی‌ترین تفاوت پلی استیشن 5 با کنسول‌های نسل قبلی شروع کنیم: پلی استیشن جدید به طرز غیر قابل باوری قوی‌تر است. بدون اینکه وارد ریزه‌کاری‌های فنی و مقایسه‌ی اعداد شویم، مقایسه‌ی پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 در یک کلمه خنده‌دار به نظر می‌رسد. دستگاه جدید از هر لحاظ قوی‌تر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر است. این صفات روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند اما در تجربه‌ی کاربری است که واقعاً تفاوت را احساس می‌کنید. بازگشت به پلی استیشن 4 بعد از چند ساعت کار با کنسول جدید کار راحتی نیست. در ادامه‌ی بررسی، مثال‌ها و جزئیات بیشتری از هرکدام از این تغییرات خواهیم داشت

شاید تنها موردی که در زمینه‌ی سخت‌افزار در نگاه اول عقب‌گرد به نظر برسد، میزان فضای ذخیره‌سازی پلی استیشن 5 باشد. چندین ماه است که اعلام شده این کنسول با ۸۲۵ گیگابایت حافظه‌ی SSD (دربرابر ۱ ترابایت هارد دیسک پلی استیشن 4) به فروش می‌رسد. دلیل گنجاندن این میزان حافظه در کنسول مربوط می‌شود به هدف‌گذاری مهندسان دستگاه: رسیدن به سرعت خارق‌العاده‌ی ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه. SSD درون پلی استیشن 5 سریع‌ترین حافظه‌ی موجود در هر وسیله‌ی الکترونیکی در حال حاضر است و با درنظرگرفتن قیمت یک محصول همگانی مانند یک کنسول بازی، امکان ارائه‌ی ۱ ترابایت یا بیشتر وجود نداشت. بعید نیست در آینده‌ی نزدیک سونی نسخه‌ای از پلی استیشن 5 با ۱.۶۵ ترابایات حافظه‌ی SSD عرضه کند. البته حافظه‌های ساخت شرکت‌های جانبی که با کنسول سازگار هستند به‌زودی معرفی می‌شوند و حتی سامسونگ قبل از عرضه‌ی کنسول جدید حافظه‌ای عرضه کرد که به مشخصات پلی استیشن 5 می‌خورد اما همچنان باید منتظر اعلام رسمی باشیم.

خبر بد بعدی اما میزان قابل استفاده‌ی این SSD است: تنها ۶۶۷ گیگابایت دربرابر ۹۵۰ گیگابایت نسخه‌های یک ترابایتی پلی استیشن 4. با اینکه فضای ذخیره‌سازی پلی استیشن 5، به طرز وحشتناکی سریع‌تر از پلی استیشن 4 است اما حافظه، حافظه است و نمی‌توان منکر این قضیه شد که بازی‌های کمتری روی کنسول قابل نصب خواهند بود. تنها مرهم این زخم این است که بازی‌های پلی استیشن 4 را می‌توان از روی حافظه‌ی جانبی اجرا کرد و نیازی به مصرف حافظه‌ی پرسرعت نیست. هنوز امکان انتقال بازی‌های پلی استیشن 5 به هارد جانبی و ذخیره کردن (و نه اجرا کردن) آن‌ها وجود ندارد اما به‌گفته‌ی سونی این امکان به‌زودی بررسی خواهد شد.

طراحی ظاهری
جدای از نظر شخصی هر کس نسبت به ظاهر کنسول، یک چیز را نمی‌توان انکار کرد: اندازه‌ی عظیم آن
طراحی ظاهر پلی استیشن 5 یکی از جنجال‌برانگیز‌ترین جنبه‌های معرفی کنسول بود. ظاهری کاملاً غیرمنتظره، شوکه‌کننده و آینده‌نگرانه که ماه‌ها بحث و جدل در شبکه‌های اجتماعی راه انداخت. جدای از نظر شخصی هر کس نسبت به ظاهر کنسول، یک چیز را نمی‌توان انکار کرد: اندازه‌ی عظیم آن. پلی استیشن 5 بزرگ‌ترین کنسول ساخته شده در سه نسل گذشته است، حتی بزرگ‌تر از اولین نسخه‌های اولیه‌ی ایکس باکس و پلی استیشن 3. با ۳۹ سانتی‌متر طول و ۲۶ سانتی‌متر عرض، احتمالاً باید قبل از خرید مطمئن شوید جای کافی برای قرار دادن کنسول دارید و جریان هوا هم مشکل‌ساز نخواهد بود

صدای فن و گرمای کنسول
خبر خوش برای همه‌ی طرفداران پلی استیشن این است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دستگاه حل شده و حداقل در زمان عرضه از لحاظ صدا و گرما ایرادی نخواهیم داشت

شاید مهم‌تر از ظاهر و حتی کیفیت ساخت کنسول، میزان تولید گرما و صدای آن باشد. در بعضی بازی‌ها، کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو به طرز باورنکردنی‌ای پر سروصدا بودند. این موضوع به قدری همه‌گیر بود که مارک سرنی، مهندس سخت‌افزار و معمار کنسول‌های نسل هشت و نهمی سونی از آن به‌عنوان یکی از موارد اساسی تغییر در سخنرانی معرفی پلی استیشن 5 یاد کرد. عجیب است که کم‌صدا بودن کنسول یکی از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ی نسل بعد به شمار می‌رود اما با خشنودی تمام گزارش می‌کنیم که پلی استیشن 5، در تمام بازی‌هایی که تا به حال روی آن تست کردیم کاملاً کم‌صدا و ساکت بوده است. هیچ‌کدام از صحنه‌های شلوغ و سنگین بازی‌های Marvel's Spider-Man Miles Morales و Assassin's Creed Valhalla فشاری رو کنسول نیاوردند و صدای فن از حالت عادی بالاتر نرفت. صدای کنسول درحالی‌که هدفون به گوش ندارید و از تلویزیون صدایی در حال پخش نیست کمی به گوش می‌رسد و اینطور نیست که هنگام بازی سکوت مطلق حکم‌فرما باشد اما در مقایسه با نسل قبل، شرایط بسیار، بسیار بهتر شده است.

طراحی کنسول به صورتی انجام شده که گرما را از سه طرف جلو، بالا و پشت کنسول به بیرون منتقل کند. در تصاویر می‌بینید که دریچه‌های تهویه‌ی کنسول سراسر آن را فرا گرفته و در پشت به اوج خودش می‌رسد. بعد از چند ساعت بازی اگر دستتان را پشت کنسول ببرید گرما را احساس می‌کنید اما اصلا در حدی نیست که بشود به آن داغ گفت. دو طرف کنسول خنک‌تر هستند و در مقایسه با سطح رویی پلی استیشن 4 به مراتب گرمای کمتری احساس خواهید کرد. در کل، خبر خوش برای همه‌ی طرفداران پلی استیشن این است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دستگاه حل شده و حداقل در زمان عرضه از لحاظ صدا و گرما ایرادی نخواهیم داشت. در طول نسل بازی‌هایی منتشر خواهند شد که از صد در صد ظرفیت سخت‌افزاری کنسول بهره خواهند برد و این بازی‌ها هستند که امتحان واقعی برای سیستم خنک‌کننده‌ی پلی استیشن 5 خواهند بود.

کنترلر دوال سنس
شاید فکر کنید سریع‌تر شدن سرعت لودینگ‌ها، گرافیک بهبودیافته و ویژگی‌های جدید رابط کاربری پیشرفت‌های کوچکی هستند و نسل بعد هنوز واقعاً شروع نشده است. خبر خوبی برایتان دارم: به محض اینکه کنترلر دوال‌سنس را در دست بگیرید و بازی Astro's Playroom را شروع کنید، به نسل جدید ایمان خواهید آورد. حتی لمس کردن کنترل نوید از یک نوآوری عظیم می‌دهد. کیفیت ساخت کنترلر، شکل بهبودیافته‌ی آن و دکمه‌های نرم‌تر آن به خودی خود چندین مرحله از دوال‌شاک ۴ جلو هستند. کنترلر سنگین‌تر شده و خیلی راحت‌تر در دست می‌نشیند. با اینکه شخصاً مشکلی از لحاظ راحتی با دوال‌شاک ۴ نداشتم، باز هم دست گرفتن دوال‌سنس حس بهتری دارد. این دسته به قدری ارائه‌ی باکیفیت‌تری دارد که کنترلرهای نسل قبل در مقایسه با آن مثل پلاستیک دست دوم می‌مانند. تازه، همه‌ی این‌ها قبل از این است که وارد یک بازی جدید شوید. آن جاست که دوال‌سنس جادویش را رو می‌کند.

توصیف تجربه‌ی کار با دوال‌سنس در کلمات تقریباً نشدنی است اما سعی‌ام را خواهم کرد تا به بهترین شکل ممکن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن را توضیح دهم. از دکمه‌های R2 و L2 شروع کنیم. در دوال‌شاک ۴، فشار این این دکمه‌ها توسط یک فنر کوچک ساده تعبیه می‌شد. هیچ تفاوتی بین نوع بازی یا کارکرد دکمه در بازی‌ها وجود نداشت، این دکمه‌ها همیشه به یک شکل فشرده می‌شدند. دوال‌سنس، این قابلیت را فراهم کرده که میزان فشار و اندازه‌ی عقب رفتن دکمه‌ها را تغییر می‌دهد. یک بازی شوتر را فرض کنید: حس شلیک کردن یک اسلحه‌ی کوچک با شلیک کردن اسنایپر یا آرچی‌جی قطعاً در دنیای واقعی تفاوت عظیمی دارد و حالا دوال‌سنس این تفاوت را به درون دکمه‌ی R2 آورده است. اسلحه‌ی کوچک‌تر خیلی راحت و سریع‌تر شلیک می‌شود اما برای آرپی‌جی باید فشار بیشتری به دکمه وارد کنید. اشاره کردم که نه‌تنها فشار، بلکه میزان مسافتی هم که دکمه تا انتها طی می‌کند قابل تغییر است. در همان مثال بازی شوتر، سازندگان می‌توانند کاری کنند که بعضی سلاح‌ها بعد از چندین شلیک پی در پی قفل شوند. این قفل شدن در خود کنترلر هم اتفاق می‌افتد، به طوری که دکمه‌ی R2 دیگر قابل فشردن نیست و باید صبر کنید تا اسلحه به حالت عادی بازگردد. دکمه‌ی L2 در نشانه گرفتن اسلحه‌های گوناگون نیز متفاوت عمل می‌کند. درست مثل شلیک، نشانه‌گیری با سلاح‌های کوچک بسیار متفاوت با سلاح‌های بزرگ و سنگین است و این حس سنگینی به خوبی با تغییر میزان فشار دکمه‌ی L2 منتقل می‌شود.

سخن پایانی

پلی استیشن 5 یک کنسول تماما نسل بعدی در همه‌ی زمینه‌های ممکن است. تقریباً هیچ‌جایی نیست که سونی کم‌کاری کرده باشد و حداقل اندکی بهبود نداده باشد. از پیشرفت‌های عظیم گرفته مانند SSD فوق سریع و کنترلر منحصر‌به‌فرد گرفته تا موارد کوچک‌تر مثل ادغام PSN با رابط کاربری کنسول، پلی استیشن 5 یک جهش عظیم نسلی است. تنها موارد منفی تجربه‌ی چند روزه‌ی من با کنسول به مشکلاتی در تجربه‌ی کاربری سیستم‌عامل برمی‌گردد که قطعاً در ماه‌های آتی با آپدیت‌های نرم‌افزاری رفع خواهند شد. ورود به نسل جدید با همه‌ی کم و کاستی‌هایش همیشه هیجان‌انگیز بوده و به‌خصوص حالا با تغییرات اساسی و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز ، بهترین زمان برای لذت‌بردن از این سرگرمی خارق‌العاده است.

لطفا حمایت کنید از دستگاه خودم بازی های گیمینگ خواهم گذاشت و نقد و بررسی های مجدد.


















پلی استیشننقد و بررسیکنسولعرشیا گیمربازی
بزودی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید