?The double(2013)
خودکشی،، به مثابه دگر کشی هویت اجتماعی و شخصی خویش از جانب فرد خودکش.
به قلم : آریا آزاد
امیل دورکهیم در قسمتی از کتاب خودکشی سخن از نوعی بیماری روانی میدارد که خودکشی میتواند یکی از نتایج آن باشد:
خودکشی ناشی از مالیخولیا،،،
در این نوع از بیماری فرد تحت تاثیر عوامل مختلف چون وهم و خیال،، فرار از یک خطر تصوری یا شرمساری خیالی،،ناگزیر به انجام عمل خودکشی میشود..
با توجه به این تعریف،،، خودکشی که ما در این فیلم شاهدش هستیم ماحصل وهم وخیال در اثر ایجاد یک همزاد خیالی برای شخصیت اصلی فیلم است که زندگی را برای او ملال انگیز ودشوار میسازد،،اما،،ما باید در پی آن باشیم تا به این مهم دست یابیم که آیا این بیماری روانی ماحصل یک حال فردی است یا یک پدیده اجتماعی.
عصر مدرن پیوسته عصر تخاصمات و تضاد های اجتماعی است،،، در این میان افراد دیگر تنها هویت شخصی خویش را دا را نیستند بلکه پیوسته وجودشان متاثر است از آن چیزی که جامعه از آنها میطلبد،،
این فیلم،،نشان میدهد که افراد در چنین وضعیتی چگونه به دگرکشی هویت اجتماعی یا شخصی و یا خودکشی به معنای اخص اقدام میکنند .
و اما در چه صورت میتوان این پدیده را خودکشی به معنای اخص و یا دگرکشی هویت اجتماعی نامید؟؟
اگر این عمل به صورت دگر کشی ذهنی باشد،،،در نتیجه آن،، فرد یک دگرگونی شخصیتی در تمامی ابعاد ذهنی خودش ایجاد میکند که یا به دگرکشی هویت اجتماعی یا هویت شخصی او منجر میشود،،
و به تناسب آنچه که فرد را آزار میدهد،،در رفتار و اعمال او نتایج این امر ظهور میکند.
و اما صورت دومی که ممکن است عارضه این امر باشد و تنها در این صورت است که میتوان آن را خودکشی نامید،، این است که فرد توانایی رویارویی با نیرو های اجتماعی را ندارد و نمیتواند بر آنچه که در تضاد است با هویت اصلی خویش فائق آید،،در این صورت سرگذشت فرد،،متاثر از هویت اجتماعی خویش در تقابل با هویت شخصیاش،، در یک کشمکش میان نیروهای ذهنی و اجتماعی به خودکشی منجر میشود.
پ.ن: همزادی که در این فیلم برای شخصیت اصلی فیلم ایجاد شده،،تجسم بخش تمامی آمال و آروز هایی است که در تقابل با نیرو های اجتماعی سرکوب شده است که با همین تعاریف وقتی ما در سکانس پایانی شاهد آن میشویم که شخصیت اصلی فیلم دستان همزادش را بر تخت می بندد و خودش را از ساختمان به پایین پرت میکند،،به گونهای که امکان نجات برای خودش فراهم شود اما برای همزداش چنین چیزی امکان نداشته باشد،،
میبینیم که هویت اجتماعی فرد،،بر هویتی شخصی خویش پیروز شده است..
این فیلم اقتباسی ضعیف از کتاب همزاد اثر فئودور دوستایوسکی است،، اما در موضوع اصلی و پایان بندی فیلم و کتاب،، تفاوتی وجود دارد که بیش از این،، برای مشخص نشدن پایان بندیی کتاب آن را بازگو نمیکنیم.