ویرگول
ورودثبت نام
اسما عیدگشایش
اسما عیدگشایش
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

چالش کتابخوانی طاقچه:پیرمرد و دریا

«پیرمردودریا»راازطاقچهدریافتکنید
https://taaghche.com/book/32728

این یادداشت برای من دلگیر است. هم اینکه آخرین یادداشت برای چالش کتابخوانی طاقچه ۱۴۰۱ است و پایان این چالش بی نظیر و اینکه کتابی که در این ماه خوانده ام بسیار جذاب و پر مفهوم بود و خوشحالم که سال را با این کتاب به پایان می رسانم و امیدوارم در سال جدید هم بتوانم بیشتر از امسال کتاب های عالی و مفید بخوانم.


این یادداشت درباره کتاب پیرمرد و دریا است. اثر فوق العاده و بی نظیر ارنست همینگوی. کتابی که به اشتباه فکر می کردم مناسب من نیست و هیچ وقت به سراغش نرفتم و از این اشتباه خود بسیار پشیمانم چون مفاهیم و ارزش هایی که از این کتاب دریافت کردم بسیار بسیار برای من ارزشمند و مفید بوده‌. به حدی از این کتاب لذت بردم که حتما دوباره این کتاب را خواهم خواند.


این اثر بی نظیر شما را وارد زندگی یک پیرمرد ماهیگیر که مدت هاست که صیدی نداشته و در سختی زندگی می کند ولی روحیه ی جنگندگی و امید خود را از دست نمی دهد. با سختی زندگی می کند و به نظر من او تمام این ها را تحمل می کند چون او عاشق دریاست و حتی شب ها هم خواب دریا را می بیند. اگر عاشق کارش و دریا نبود امکان نداشت شب ها با یاد دریا بخوابد و خواب دریا را ببیند و از همه زودتر برای رفتن به دریا از خواب بیدار می شود و راهی دریا می شود‌. این ویژگی شخصیتی پیرمرد بسیار دوست داشتنی و تحسین برانگیز است.


پیرمرد بالاخره می تواند ماهی بزرگی بگیرد ولی به دلیل صعیف بودن جسمش نمی تواند ماهی بزرگ را شکار کند و بعد از کلی کلنجار با این ماهی عظیم الجثه و اینجاش برای خودم خیلی جالب بود که بعد یه مدت انگار با ماهی دوست میشه و حتی حس برادری میکنه باهاش و توی یه موقعیتی بهش کمک میکنه ولی فایده ای نداره و ماهی رو از دست میده. همین که تونست این ماهی بزرگ رو بگیره خودش یه موفقیت بزرگه ولی اینکه نتونست اون ماهی رو با خودش به ساحل بیاره یه جور شکسته و اینجاست که این داستان ساده تبدیل به یه داستان فلسفی و پر مفهوم میشه و خیلی جای فکر داره و میشه کلی درباره اش نوشت.


این کتاب حتما ارزش خوندن رو داره و اگر تا به امروز فرصت نکردید یا شاید مثل من فکر می کردید براتون مناسب نیس، دیگه خوندن این کتاب رو به تعویق نندازید و شروع کنید به خوندنش. بهتون تضمین میدم که از خوندنش پشیمون نمی شید‌.


قلم نویسنده هم که اصلا در عالی بودنش شکی نیست و امکان نداره چیزی رو ارنست همینگوی نوشته باشه و بی نظیر نباشه.


کتاب رمان کوتاهیه و خیلی وقت شما رو نمیگیره و می تونید حتی توی زمانی که سوار مترو و اتوبوس هستید این کتاب رو بخونید و لذت ببرید. من این کتاب رو توی شمال خوندم و وقتی که کنار ساحل دریا می رفتیم می تونستم با پیرمرد قصه همزاد پنداری کنم و بیشتر توی حال و هوای کتاب باشم و این حالم رو بهتر می کرد.


کتاب پیرمرد و دریا
نوشته ارنست همینگوی
ترجمه بهزاد جنت سرای نمین
نشر پر
نسخه الکترونیک از اپلیکیشن طاقچه

چالش کتابخوانی طاقچهپیرمرد و دریااسفندنوروز مبارک
یک عدد کتاب خوان که رویای نوشتن دارد?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید