آنچـه در زمینـه ى شـناخت ائمه بـرای ما لازم اسـت، شـناخت سـیماى واقعـى آنهـا ؛ یعنی عناصـر و عوامـل تشـكیل دهنده ى آنها اسـت؛ نـه اطلاعات شناسـنامه ای ایشـان.
اواین گام برای شناخت ائمه این است که بپذیریم ایشان را نشناختیم. بلای بزرگ ندانستن و تصور باطل است.
از سال 11 هجرت یعنى آغاز دوران امامت تا شروع غیبت صغرى، حدود 250 سال است.
وقتـى كه میخواهیـم زندگـى ائمه را مطالعه کنیـم، دوازده امـام را تك تك مـورد بحث قرار نمی دهیم.
بلكه یـك انسـان 250 سـاله در نظـر مى آوریـم کـه از روز رحلـت پیغمبر تـا روز شـهادت امام عسـكرى(ع) امامـت کرد.
خودشـان فرموده اند كـه همه ى مـا در حكم انسـان واحدیم. گاهـى فرموده اند كـه آنچه از ما شـنیدید، میتوانید به امـام دیگرى نسـبت دهید.
ملاک وحدت در ائمه وحدت فکر و شخصیت است. «کلهم نور واحد» یعنی انسانها را به سوی یک طرف هدایت میکنند.
مهم ترین وظایف انبیاء اولوالعزم:
1 -ارائه ى اصول انقلابى و ایجاد انقلاب بر مبناى این اصول؛
2 -ساختن و بنیانگذارى یك جامعه مطلوب.
همـه انبیـای الهـى اقلا در یـك محـدوده ى كوچـك جامعـه تشـكیل دادنـد و مبانـى آن را بنیانگـذارى كردنـد.
هجرت پیغمبر(ص) بر اساس دو نیاز رخ داد:
1 - مدینه نیازمند یك آیین نو بـود كه یك زندگى تازه اى را برایش به ارمغان بیاورد؛
2 - پیامبـر نیازمنـد یـک شـهر، یـك عـده انسـان عطشـناك و یـک زمینـه مسـتعد بود تاحکومـت خـود را بـه ثمـر برسـاند.
بـرای اینکـه جامعه اسلامی تا ابـد بماند، احتیـاج به یک سلسـله دسـتوراتی داشـت که در قـرآن و سـنت پیامبر آمده اسـت.
وظایف اصلی امامت:
1- شرح و تفسیر مكتب پیامبر(ص)؛
از آغـاز دوره ى امامـت هرچه به طـرف پایانش میرویـم، موجب اولی براى امامـت، یعنى تفسـیر مكتـب و تشـریح مكتـب، ضعیفتـر میشـود و آن موجـب دوم یعنـی رهبـری جامعـه اسلامی تقویت میشـود.
از آغـاز دورهى امامـت هرچه به طـرف پایانش میرویـم، موجب اولی براى امامـت، یعنى تفسـیر مكتـب و تشـریح مكتـب، ضعیفتـر میشـود و آن موجـب دوم یعنـی رهبـری جامعـه اسلامی تقویت میشـود.
شـیعه معتقد اسـت کـه بعـد از پیغمبـر، منصب امامـت به حكـم خـدا بـه امیرالمؤمنین، علـى(ع) واگـذار شـد و بعد از ایشـان هـم به یـازده امـام دیگر.
شـیعه ى واقعى آن كسـى اسـت كه هدف امامـت را می فهمـد. اگر صد سـال هم عمـر كند، اما نداند كـه امامت
بـراى چـه بـود و در راه امامش حرکت نکرد، شایسـته نام شـیعه نیسـت. ...