ویرگول
ورودثبت نام
بهاره شهیدی
بهاره شهیدی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

در آمد مد و فشن در دوران جنگ!

شاید شما هم مثل من به شغل های پردرآمد زیادی فکر کرده اید. اندیشیدن در مورد کارهایی که قرار است انجام دهیم خوب است، اما زمانی چالش ها به وجود می آید که وسواس ذهنی ایجاد شود.

داشتن هنر دوخت و طراحی لباس را زمانی فهمیدم، که برای عروسک هایم لباس دوختم. میخواستم تنوع لباس عروسک هایم بیشتر شود. شروع کردم به دوختن لباس با پارچه هایی که مادرم لازمشان نداشت. کم کم که پارچه های تکه درون سبد ته کشید، مادرم را مجبور به خرید پارچه کردم. همین موضوع موجب اعتراض مادرم شد، و من از دوخت لباس دست کشیدم.

همین خصلت با من بزرگ و نیرومندتر شد. توانستم به شغل پردرآمد طراحی لباس و مد، فکر کنم. اوایل کار ، بخاطر ذوق بسیار زیاد، هرپارچه ای را که مرا به وجد می آورد، می‌خریدم. اتاق کارم پراز قفسه های پارچه شد، که برای هرکدام چندین طرح در سر داشتم.

شروع به کار کردم و طرح های مختلف و متنوع از پارچه های دلبر زدم. دوخت هرکدام از طرح ها به اتمام رسید، و برای نمایش در پیج خودم گذاشتم. مشتری هایی که برای طرح ها داشتم، بسیار کم بودند. و برخی از طرح هایی که خودم بسیار دوستشان داشتم، مورد پسند هیچ یک از مشتری ها نبود. اینجا مشکل وسواس در من شروع به بزرگ شدن کرد، و دنیای طراحی و دوختم را دچار اختلال کرد. توقف کار مزون کوچکم مرا وادار به تحقیق بیشتر کرد.

تاثیر جنگ بر دنیای مد

یک روز یاد سریال ژاپنی به نام میخک افتادم، که در دوران نوجوانی من از تلویزیون پخش می‌شد. در سریال میخک ، دختر عاشق خیاطی با سختی بسیار، خیاطی را شروع کرد. خیاطی و خیاط خانه ی او ، بعد از ازدواجش گسترش یافت. اما چالش ها ، در زمان جنگ جهانی دوم خودشان را نشان دادند.

جنگ جهانی دوم ، بیشترین تاثیرگذاری بر دنیای مد و فشن داشت. با هجوم آلمانی ها به پاریس، خانه های مد و فشن تعطیل شد. در پی آن آمریکا از این فرصت استفاده کرد و قدرت دنیای مد و فشن را به دست گرفت.

تغییرات چشمگیر در طراحی لباس ، مانند کوتاه تر و تنگتر شدن شلوار و دامن ها، نتیجه ی سهمیه بندی پارچه و نایلون در جنگ جهانی دوم بود‌. بیشتر طراحان به سمت صرفه جویی، و لباس سودمند، روی آوردند. نخستین بار در بریتانیا طرح لباس سودمند ، راه اندازی شد.

در سال ۲۰۲۱ در پی جنگ بین روسیه و اوکراین، تحریم های بسیاری به عنوان اهرم فشار بر روی کشور روسیه اعمال شد. در پی تحریم ها، سلبریتی های کشور روسیه پوشاک و کیف و کفش برندهای خارجی خود را
آتش زدند و قیچی کردند. با این کار اعتراضات خود را بر تحریم ها نشان دادند.

مد پایدار و محیط زیست

امروزه بسیاری از طراحان مد، از مد پایدار حمایت می‌کنند. در ایران کمپانی های بسیار کمی برای حفظ محیط زیست ، و حفظ حقوق حیوانی تولیدات خود را ، براساس مد پایدار قرار داده اند.

برند "روله دِ ساین" ، "نوبانو" ، "دیزا" ، " تیرشه" و "ویراگو" و "سارا بقا" معتقدند مُد پایدار کمک زیادی برای حفظ محیط زیست می‌کند. از همه مهمتر ، ممنوعیت تولید لباس هایی با پوست حیوانی تاثیر بسزایی در حفظ جان و حقوق حیوانات مختلف دارد. بسیاری از گیاه خواران ، در ايران به دنبال پوشاکی غیراز محصولات حیوانی هستند.

همه اینها نتیجه ی صرفه جویی من در کار و طراحی لباس بود. این طور که ، طرح و پارچه ی مورد نظر را به مشتری نشان می دهم. یا از طرح های خارجی و ژورنال کمک میگیرم تا طرح، مورد پسند مشتری باشد. سپس با موافقت ایشان ، مراحل بعدی دوخت انجام می‌شود.

بهاره شهیدی

مد فشنجنگاستایلمد پایدارطراحان لباس
هر کجا هستم باشم، آسمان مال من است. پنجره، فکر ، هوا، عشق، زمین ، مال من است"
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید