بازیبان - شماره نهم و دهم/ آبان 98
باور نادقیقی وجود دارد که کودکان را بزرگترین جامعه مخاطب های بازی های دیجیتال می داند. این در حالی است که فقط در ایران، متوسط سن بازیکنان بازی های دیجیتال 19 سال است و این عدد در سایر کشورها بیشتر نیز هست و حتی به دهه چهارم زندگی بازیکنان نیز کشیده می شود. با این حال با قطعیت بیشتری میتوان کودکان را اثرپذیرترین مخاطب بازیهای دیجیتال دانست که بیشترین الگو را از این بازی ها در سبک زندگی خود وارد می-کنند. از این لحاظ بررسی وضعیت بازیکنان کودک در کشور حائز اهمیت است.
اطلاعات موجود در بازینگاشت حاضر، با تحلیل دادههای حاصل از پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران با نمونه آماری 8000 نفری به دست آمده است. به منظور اجرای پیمایش، از روش نمونهگیری تلفیقی «طبقهای- خوشهای چندمرحلهای» استفاده شده که خوشههای مرحله اول شامل تمام استانهای کشور و خوشههای مراحل بعد به ترتیب شامل شهرستان و شهر و روستا میشوند. همچنین با هدف تسهیل قرائت گزارش، اعداد تا حد امکان بدون اعشار بوده و اصطلاحاً گرد شدهاند. این بازینگاشت شاخصترین اطلاعات مصرف بازیکنان کودک بین 3 تا 12 سال ایرانی را تا انتهای سال 1396 یا ابتدای سال 1397 گزارش میکند. باید توجه داشت که در این گزارش، منظور از «بازیکن بازی دیجیتال» فردی است که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از سه پلتفرم اصلی بازیهای دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی کند.