ویرگول
ورودثبت نام
Ali (Mahdi) Badiee | علی (مهدی) بدیعی
Ali (Mahdi) Badiee | علی (مهدی) بدیعی
خواندن ۵ دقیقه·۲ ماه پیش

۱۰۰+ پروژه‌ی رایگان رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر

توی این مطلب، قراره بیشتر از ۱۰۰ تا پروژه دوران کارشناسی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر رو به صورت رایگان براتون قرار بدم. اگه شما دانشجوی این رشته هستید، یا میخواید به کامپیوتر تغییر رشته بدید، یا تازه کنکور دادید و میخواید به این رشته بیاید، این پروژه‌ها میتونه بهتون کمک کنه 😁

مقدمه

سلام، من مهدی ام و کارشناسی رو تموم کردم. با یه عالمه ایده و پروژه و ... میام سراغتون 😅

اول از همه بگم که این لیست خیلی بلند بالایی میتونه باشه، چون توی ۴ سال، بیش تر از ۲۰۰ تا پروژه و تکلیف مربوط به رشته کامپیوتر انجام دادم (چه از خودم چه به صورت فریلنسری از دیگران)، و ۱۰ هزار ساعت میشه گفت روشون وقت گذاشتم و بیشتر از ۴۰۰ هزار خط کد زدم (خیلیاش تکراری عه البته میدونم 😂🖐🏻)

شاید خیلیاش اونقدر که براش وقت گذاشتم بهم سود نرسوندن یا هزینه‌اش بیشتر از درآمدش بوده و... ولی خب من از انجام دادنشون، طراحی کردنشون، کد زدن و تست کردنشون لذت بردم. آیا زندگی چیزی فرای لذت بردن عه؟

صحبت با تازه کارا

خب اگه شما تازه کارید، نمیدونید از کجا شروع کنید، فریلنسری تا حالا کار نکردید، برنامه‌نویسی بلدید ولی نمیدونید از کجا باید پروژه بگیرید و...

راه خودمو بهتون نشون میدم. قرار نیست منبع درآمد عالی‌ای باشه ولی تجربه‌اش کردم و برای شروع خوب بود.


من ترم ۱ مجازی شروع کردم، هنوز کرونا بود و دسترسی همه به دانشگاه از طریق یه سایت و یه گروه تلگرام بود. دوران سخت و عجیب غریبی بود که به فکرم رسید از فرصت استفاده کنم و یه کانال برای بچه‌های ورودی خودمون بزنم و مطالب دانشگاه رو اونجا قرار بدم. همه مطالب آموزشی و فایل‌های اساتید و پروژه‌ها و تکالیف و یادآوری‌شون و... و تقریبا هر کاری میکردم که کانال رو بین بچه‌ها جا بندازم.

اولین پروژه‌ای که استاد بهمون داد، بلد بودم، خودم اول پروژه خودم رو زدم، و از بین وقت باقی‌مونده، یه سری فیلم آموزشی ضبط کردم و داخل کانال گذاشتم که اون پروژه رو تا حدود ۴۰ درصدش رو انجام میدادم. بقیشو میسپردم به خود اون کسی که داره فیلم رو میبینه. بعد از گذشت یه هفته با یه موج عظیمی مواجه شدم که ۳۵ نفر بهم پیام دادن بابتش و سوال داشتن راجبش. همه رو سعی میکردم جواب بدم که اولین پیشنهاد کار اومد:

میشه پروژه رو برام بزنی؟ پولشو بهت میدم هر چقدر شد...

خیلی ذوق داشت، اولین پروژه برنامه‌نویسیم بود که پول میگرفتم براش. بعد هی این درخواست ها بیشتر شد و برای اون درس ۱۱ بار اون پروژه رو انجام دادم 😂🤷🏻‍♂️ و خب با حوصله‌ای که خرج کرده بودم تونستم اعتبار بخرم. حداقل کسایی که منو میشناختن میدونستن من برنامه‌نویسی بلدم و احتمالا بقیه درسا رو هم بلدم و برای هر درسشون میومدن سراغ من و میخواستن که پروژه‌ها رو یاد کمکشون کنم یا براشون بزنم. یجورایی یه منبع درآمد کوچیک شد برام. همونا هم منو به بقیه معرفی میکردن و اینطوری شد که یه عالمه پروژه فریلنسری خودش خود به خود برام میومد. البته یه تایمی هم توی گروه‌ها و کانال‌ها فعال بودم و اونجا هم پروژه میگرفتم.

خلاصه اش رو بهتون گفتم، اگه تازه میرید دانشگاه دیگه خودتون تقریبا دستتون اومده که باید چیکار کنید. اگه تازه کارید، نترسید از اینکه پروژه‌ای رو بلد نیستید بزنید، پروژه رو بگیرید با یکم وقت گذاشتن تقریبا بیشترشون رو میشه زد. حتی اگه میشه روش وقت بذارید و خوب یادش بگیرید که دفعه بعدی بازم بتونید یه پروژه توی همون موضوع بگیرید. طبق تجربه، اگه مشتری راضی باشه، بازم میاد سراغ خودتون.

حالا اگه دانشگاه نمیرید چی؟ کاری نداره، یه عالمه کانال و گروه و حتی سایت فریلنسری هست که آدما آگهی‌هاشون رو اونجا میذارن، میتونید اونجا‌ها فعالیت کنید و کم کم که بشناسنتون، پروژه خودش براتون میاد تا اینکه بخواید خودتون برید دنبال پروژه.

نکات پروژه‌ها

اگه نمیدونید گیت و گیت‌هاب چیه یه سرچ بزنید و یادشون بگیرید (Git - GitHub)

یه سری نکته راجب این ریپوزیتوری هست که باید بهتون بگم:

  • بعضی از پروژه‌های دوران کارشناسی به همین آسونی و یا به همین سختی‌ای هستن که توی لیست پروژه‌ها میبینید. بستگی زیادی به استادتون داره وگرنه پروژه‌های آسونی از دانشگاه‌های سخت‌گیر و پروژه‌های سختی از دانشگاه‌های تقریبا آسون‌گیر برام میومد. ولی خب از این دانشگاه‌ها من پروژه زدم و اوکی بودن: صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، اصفهان، یزد، کاشان، شهرکرد، چند تا دانشگاه آزاد و یه پیام نور
  • همه‌ی پروژه‌ها بر اساس ترم دسته‌بندی شدن. ممکنه چارت دانشگاه‌ها با هم یکم فرق داشته باشن ولی تقریبا شبیه بهم هستن. میتونید چارت دانشگاه‌های مختلف رو توی اینترنت سرچ کنید و ببینید.
  • با اینکه تقریبا همه‌ی درس‌های مهندسی کامپیوتر پروژه محور هستن و باید غیر از تکالیفی که دارن حداقل یه پروژه هم آخر دست تحویل بدید، خیلیا از درسا رو اینجا نیوردم چون پروژه‌های دلچسب یا خوبی برای ارائه شدن نداشتن یا خودم خیلی راضی نبودم از پروژه‌هاشون یا ...
  • بعضی از پروژه‌های "خارج از دانشگاه" ممکنه که هنوز تکمیل نشده باشند، یا من اجازه انتشارش رو نداشته باشم هنوز، یا به دلایلی هنوز حالت نمایش Private مونده باشن. پس اگه روی لینکی کلیک کردید و ارور 404 بهتون داد، شاید هنوز موقع انتشارش نشده باشه.
  • پروژه‌ها از مجموع ۲۰ تا درسی که خودم توی دانشگاه داشتم (حدود ۶۰ واحد) و ۲۹ تا درسی (حدود ۹۰ واحد) که فریلنسری براشون پروژه گرفتم تشکیل میشن.
  • بعضی پروژه‌ها ممکنه چند تا کد داشته باشن، چون یه پروژه یکسان برای چند نفر انجام شده و خب کدها، رو‌ش‌ها و طراحی‌ها باهم فرق میکنه ولی در کل کار یکسانی میکنن.
  • اگه دوست داشته باشید من خیلی خوشحال میشم که بهم کمک کنید که پروژه‌ها رو معرفی کنم، ارتقا بدم، آپدیت کنم و... ❤️

پروژه‌ها

همه پروژه‌های دانشگاهی داخل یه ریپوزیتوری لیست شده‌ان و هر کدوم که دوست داشتید میتونید از قسمت "لینک‌ها" به لینک وب‌سایت یا ریپوزیتوری گیت‌هاب‌اش دسترسی داشته باشید (روی آیکون‌اش کلیک کنید - عکس یه گربه‌ست)

بازم دارم میگم، هر پروژه داخل ریپوزیتوری خودش عه، این لینکی که میذارم صرفا لیست پروژه‌هاست. برای دیدن هر کدومش باید برید داخل ریپوزیتوری خودش.

برای دسترسی به پروژه‌ها روی این لینک یا کارد پایین کلیک کنید:

https://github.com/bestmahdi2/Uni__Bachelors_SKU_Path

https://github.com/bestmahdi2

خب همین دیگه. اگه دوست داشتید بقیه ریپوزیتوری‌ها رو استار بدید، این پست رو لایک کنید و به اشتراک بگذارید 😌

پایتونبرنامه نویسیکارشناسی مهندسی کامپیوتردانشگاه تهرانجاوا
I'm Mahdi - Isfahan - Mehr mah - Linux, programming, OS, tech, game, Music, book and ... lover
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید