ما در این صفحه خروجی رسانه های سینمایی انگلیسی زبان را که ارزش بالایی برای سینمادوست ها دارند، در بخش های نقد، پادکست، مصاحبه، خبر، ویدئو، نوشتارهای سینمایی و غیره جمع آوری و همچنین نقدهای یکی از فیلم های خارجی روز را در قسمت فیلم هفته جمع بندی می کنیم.
فیلم هفته – وسترن
وسترن(غربی) فیلمی درام به کارگردانی والسکا گریزباخ محصول سال ۲۰۱۷ است که ابتدا در بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن به رقابت پرداخته و به تازگی در آمریکا اکران و در اینترنت عرضه شده است.
فیلم درباره گروهی از کارگران آلمانیست که برای ساخت نیروگاه برق به روستایی در گرجستان رفته اند. سرزمین بیگانه حس ماجراجویی مردان را بیدار کرده است اما آن ها با تعصبات و بی اعتمادی بخاطر سد تفاوت زبانی و فرهنگی روبرو هستند. در مرکز فیلم مینهارد قرار گرفته است که تلاش دارد با مردم روستا ارتباط برقرار کند.
جاناتان رامنی وسترن را بهترین فیلم از زمان کار خوبِ (Beau Travail) کلر دنی که زنان درباره مردان(مردانی که در بیشتر مواقع با زنان نیستند) ساخته اند می داند. رامنی در ادامه در مورد این فیلم که ده سال پس از فیلم قبلی گریزباخ – Longing- ساخته شده است می نویسد "قصهی گریزباخ از مردانگی و سوتفاهم فرهنگی- دو تم که به صورت طبیعی دست در دست هم جلو می روند- به طور مداوم در جهتی روایت می شود که مناظر و تصویرسازی هایش، از جمله اسب ها، یک سبک کلاسیک را بازگو می کند". نام فیلم در واقع اشاره ای به سبک وسترن دارد. "اتحاد های ضعیف و خیانت های محاسبه شده ای که در زمان اقامت مینهارد در بلغارستان ظاهر می شوند، به نظر نمی رسد که بازتاب دقیقی از ششلول بندهای عبوس یا مرزنشین های محترم وسترن های آمریکایی باشد" متیو انگ در ادامه می گوید "در عوض، نویسنده-کارگردان، وسترن را در دیالوگی با این ژانر قرار می دهد، با اجازه دادن به مجموعهی متفاوت مردان سرد و گرم چشیده و خستهاش که با آسیب پذیری و جسارت در مکان های عاطفی متناقضی قرار بگیرند – تمایل خاموش به خانه، ارتباط و همراهی- که گاوچران های سینما همیشه اشغال کرده بودند اما به ندرت صریحا ساخته شده بود". گریزباخ کارگردان آلمانی و از زمره کارگردانیست که به "مدرسه برلین" منتسب می شوند. در پادکست فیلم کامنت به این نکته اشاره می شود که کلا فیلم های مدرسهی برلین در ارتباط و دیالوگی با ژانرهای کلاسیک هالیوودی هستند.
برای خواندن نقدها و اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه criticsroundup فیلم مراجعه کنید
ویژه(جشنواره برلین)
رویداد مهم هفته ی گذشته جشنواره برلین بود که با خرس طلایی بحث برانگیز به من دست نزن آدینا پینتیلیه تمام شد. لیست کامل برندگان قسمت های فرعی و اصلی جشنواره را می توانید اینجا ببینید. سایت دفترچه ی موبی در نظرخواهی از تعدادی از منتقدان ده فیلم برتر جشنواره را انتخاب کرده است. سایت اند ساوند انتخاب های 10 منتقد را به تفکیک منتشر کرده و جاناتان رامنی برای گاردین جمع بندی خود را منتشر کرده است. همچنین می توانید پوشش موبی، فیلم میکر، دسیست فیلم و فریز از جشنواره را بخوانید. مصاحبههای پیرامون جشنواره برلین نیز در ادامه مطلب در بخش مصاحبهها ذکر شده است.
لیست ها
تراویس ویلکرسون کارگردان فیلم می دانی چه کسی شلیک کرده است؟ که به تازگی اکران شده است، لیستی از 10 فیلم برتری که در 10 سال اخیر دیده منتشر کرده است. موضوع نسخه دسامبر(85امین شماره) Senses of Cinema مجموعهای کامل از لیستهای سال 2017 در نظر منتقدان، فیلمسازان و دوستداران سینما است که در 5 بخش قابل مشاهده است.
مصاحبه ها
در حاشیه جشنواره برلین فیلم کامنت با کریستین پتزولد(ترانزیت) و الکسی گرمن جونیور(دولاتوف) مصاحبه کرده است. پتزولد در قسمتی از ارتباطش با هارون فاروکی می گوید و سه فیلم اخیرش را سه گانه «عشق در نظام سرکوبگر» می نامد. از طرفی گرمن از تزریق کمدی تاریک و موسیقی جَز به اثر می گوید که علاوه بر این که به نوشته های سبک و طنز دولاتوف می خورد دو ساعت رنج را قابل تحمل می کند. پتزولد توسط دنیل کاسمن از موبی هم مصاحبه شده است. آدام کوک با آندره گیل ماتا – فیلمساز پرتغالی- که با فیلم "درخت" در جشنواره برلین حضور داشت مصاحبه کرده است
پادکست ها
پادکست تازه فیلم کامنت به نام سینمای تجربه 2 پنلی بین سه فیلمساز است که درباره تصویرسازی تجربه آفریقایی-آمریکایی ها صحبت می کنند. در پادکست projection booth جیمز الروی به همراه سه نفر دیگه درباره اقتباس کرتیس هنسن از رمان محرمانه لس آنجلس صحبت می کنند. Senses of Cinema چند ماه است که شروع به تهیه پادکستهایی کرده که شماره اخیر آن به فیلمهای مورد بحث و منتخب سال 2017 مربوط است.
ویدئوها
مونیکا دلگادو از دسیست فیلم مقالهی ویدئویی درباره فیلم شب ساخته میکل آنجلو آنتونیونی با تمرکز بر شخصیت لیدیا ساخته است.
نقد روز
نوشتهای بر سریال بالای دریاچه، اثری خلاقانه و فمینیستی به مدد ثنویت و بازی آینهها، (خلاصه سریال: دختر بچه ای 12 ساله 5 ماه هست که حامله هست ناگهان ناپدید می شود کاراگاه رابین گریفین به دنبال پی بردن به موضوع هست اما با هر قدم نزدیک تر شدن به حقیقت متوجه حقیقت های خطرناکی درباره ی خود می شود …). «نقاش مدرن» مقاله نسخه ژانویه و فوریه مجله Film Comment درباره Rachel Morrison است. او مدیر فیلمبرداری آثاری چون Fruitvale Station, Mudbound, Black Panther بوده است.
نوشتارهای سینمایی
در هفته گذشته سریدوی کاپور معروف به سریدوی(Sridevi) بازیگر معروف بالیوود درگذشت. در رویترز نوشته شده که "در دهه های 1980 و 1990 مخاطبین را در فیلم های با مرکزیت زن در فیلم هایی از جمله چاندی و لمحه افسون کرده است و بخاطر زمان بندی کمیکش در چالباز و آقای هند شکار کاپور بخاطر بازی در نقش های پرجنب و جوش در تضاد با قهرمانان زن آرام و فروتن ستایش شده است". سودا تیلاک در بی بی سی و پیتر برادشاو در گاردین در مورد سریدوی نوشته اند که خلاصه آن ها در صفحه دیوید هادسون می توانید بخوانید. در ادامهی مطالب سینمای هند کرایتریون دو مطلب به قلم پیکو ایر و مهلی سن دربارهی قهرمان(1966) ساتیا جیت رای منتشر کرده است. ایر در نیویورک ریویو توضیحات بیشتری در مورد فیلم و بازی اوتام کومار داده است.
مایکل سیسینسکی همزمان با برنامه گدار و گروه ژیگا ورتوف در موبی در مطلبی با تیتر "شبحی در گشت و گذار است ..." (اشاره به مانیفیست حزب کمونیست) نوشته است که دو گفتمان غالب فاشیسم و کمونیسمِ این فیلم ها امروز هم روی میز است. سال گذشته گروه جامپ کات در سینماتک موزه هنرهای معاصر چندتا از این فیلم ها را اکران کرده بودند.
مایکل کورسکی در ستون "کوئیر و حالا و بعد" درباره اولین فیلم پل نیومن ریچل، ریچل و تمرکز فیلم بر آزادی جنسی زنان نوشته است.
روبرت هورتون در پارالکس ویو نگاهی به یکی از اقتباس اورسون ولز از ناقوس های نیمه شب شکسپیر داشته است. "تنش میان سرخوشی و تندمزاجی ولز یکی از به یادماندنی ترین شکسپیرهای سینما را ساخته است"
فیلم «لمس» اثر اینگمار برگمان در مقالهای از سایت اند ساوند بهعنوان یک اثر کمتردیده شده و یک شاهکار که میبایست بیشتر به آن توجه میشده مورد بررسی قرار گرفته است.
سعی ما بر این است که فضایی را فراهم آوریم تا علاوه بر جمعبندی اطلاعات سینمایی معمول و موجود، قابی را برای معرفی و گزینش منابع کمتر پرداخته شده فراهم آوریم. شما سینمادوستان عزیز نیز میتوانید در این راه با همکاری کنید و پیشنهاداتتان را با ما در بیان بگذارید. راه برقراری ارتباط: سروش و محمدمهدی