ما در این صفحه خروجی رسانه های سینمایی فارسی را که ارزش بالایی برای سینمادوست ها دارند، در بخش های نقد، پادکست، مصاحبه، خبر، نوشتارهای سینمایی و غیره جمع آوری و نقدهای یکی از فیلم های ایرانی روز را در قسمت فیلم هفته جمع بندی می کنیم.
فیلم هفته - اسرافیل
اسرافیل فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی ارسلان امیری و آیدا پناهنده و تهیهکنندگی مستانه مهاجر محصول سال ۱۳۹۵ با بازی پژمان بازغی، هدیه تهرانی، هدی زین العابدین و مریلا زارعی است که 25 بهمن در سینماهای ایران اکران شد. سعید عقیقی فیلم را "از بهترین فیلم های اخیر سینمای ایران" می داند. یاشار نورایی در نقدی مثبت در شرق (بازتاب داده شده در کافه نقد) نوشته است که"آیدا پناهنده جزئیات ظریفی در فیلم گنجانده که در بطن این فضای تخت و بیروح، احساسات فروخفته شخصیتها را بروز میدهد" و از "وجه اساطیری" فیلم تعریف می کند. ناهید پیشور در مد و مه فیلم را جذاب اما برای یک بار دیدن توصیف کرده است و نقطه قوت فیلم را فضا و حال و هوای عاشقانه فیلم و پایان بندی جذاب غیر کلیشه ای می داند. کیوان کثیریان در نوشته کوتاه فجر پارسال نوشته است که "زنان فیلم به ویژه ماهی و سارا درست پرداخت شده اند و همدلی برانگیزترند" اما پرداخت ضعیف کاراکتر مرد را "مانع فهم دوراهی مرد و درک بلاتکلیفی اش" می داند. علی رستگار در درامانقد نوشته است که دوپاره شدن روایت موجب انسجام کمتر اهمیت انتخاب شخصیت ها شده است. سحر عصر آزاد هم یک سوم پایانی فیلم را سرگردان می داند و نوشته است که "رفت و برگشتها ميان سه كاراكتر اصلي نميتواند تصميم نهايي فيلم و چگونگي رسيدن به آن را ملموس و جذاب كند"
نقد روز
نقد فارسی نگاهی به چهار فیلم متفاوت و کمسروصدای سال ۲۰۱۷ داشته و در این متن به علل اهمیت آنها اشارهای کوتاه کرده است که عبارتند از: کارل مارکس جوان، لاکی، پارتی و کوهستان میان ما
خ مثل خوک، نقد مجید موثقی بر خوک مانی حقیقی به بهانه نمایش در جشنواره فیلم برلین در کافه نقد
مصاحبه ها
ندا فضلی در سینماسینما با اصغر فرهادی در مورد همکاری هایش با حسین جعفریان-فیلمبردار چهارشنبه سوری، درباره الی و فروشنده- مصاحبه کرده است. در بخشی از مصاحبه اصغر فرهادی درباره دلیل انتخاب جعفریان می گوید: " به نظرم آمد که نورپردازی در کار ایشان بسیار جسورانه است. از اینکه بخشهایی از تصویر روشن و بخشهایی از صحنه تاریک باشد نگرانی و ترسی ندارند. چون به لحاظ فنی در فیلمبرداری، کار روی تاریکی و ساختن تاریکی بسیار سختتر از روشن کردن صحنه است "
مجله سینما و ادبیات شماره 65 در میزگردی با حضور جواد طوسی، ابوالحسن داوودی، شهرام مکری و علی سرتیپی از جایگاه و ظرافتهای سینمای تجربی میگویند و صحبتهایشان را با پیشنهادهایی به سازمان سینمایی و مدیران ارشاد به پایان میرسانند. در این میزگرد بحثهای زیادی پیرامون تفاوت جایگاه سینمای تجربی در ایران و جهان شده است. شهرام مکری در یکی از صحبتهایش در جواب به طوسی که از فیلم تجربی به عنوان مکملی برای سینمای بدنه یاد میکند به جایگاه تجربهگرایی در هالیوود میپردازد.
خبرها
ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر که چهار فیلم بازسازی شده ایرانی که در اردیبهشت سال آینده در جشنواره اکران می شود را اعلام کرد. فیلمهای کوتاه «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلمهای بلند «امیرکبیر» ساخته علی حاتمی و «بازمانده» ساخته سیف الله داد از جمله این آثار هستند.
پادکست ها
موضوع بحث سه پادکست اخیر ابدیت و یک روز جشنواره فیلم ونکوور بود که مجید تهرانی و محمدرضا فخرآبادی مهمانان آن بودند.
نوشتارهای سینمایی
التفات شکری آذر در مجله فیلم مطلبی درباره شیشی کاپور کار کرده است که دسامبر سال گذشته فوت کرده بود. این مطلب شرح ملاقات نگارنده با کاپور در حاشیه جشنواره بمبئی در خانه ی هنر و ذکر زندگینامه ی وی از زبان خودش است. کاپور که سینمای ایران بخصوص کیارستمی را تحسین کرده است از خانه ی هنر، نقش های سینمایی و ازدواج با همسر انگلیسیش – جنیفر کندال- می گوید. از کارهای مهم این بازیگر می توان به ساواتی، دیوار و نمک حلال اشاره کرد.
مجله سینما و ادبیات در شماره 65 خود که شامل نیمویژهنامه «اینگمار برگمان» است نگاهی تا حد توان کامل به زندگی و آثار برگمان داشته است. در مطلب آغازین با تیتر «شکسپیر سینما» به تاریخچه سینمای سوئد و کسانی که برگمان از آنها تأثیر پذیرفته یا تأثیر گذاشته اشاره کرده است. در این مطلب به این موضوع شاید غریبه اشاره شده که به عقیده وودی آلن و برخی منتقدان موفقیت و حمایتهای سازمان صنایع فیلم سوئد از برگمان بر بسیاری از هنرمندان سوئد سایه افکند بوده است. از تیترهای دیگر این بخش میتوان به «برگمان از زبان برگمان»، «برگمان و دلالتهای فلسفی سینمایش»، «زیستن مرگ»، «رمزگشایی تپهماهورهای اسرار»، «سکوت، نقاب فریاد درون»، «هبوط بر پرده نقرهای»، «الهیات شر« و «مرا اسماعیل بخوان» اشاره کرد.
سینما و ادبیات بخش فیلمها و احساسهای خود را نیز به برگمان اختصاص داده و در این بخش فیلمهای «پرسونا»، «فریادها و نجواها»، «فانی و الکساندر»، «سونات پاییزی» و «ساراباند» بررسی شدهاند.
نگاه بخش سینمای ایران در شمارهای که پیشرو دارید به سینمای تجربی و تجربهگرایی در سینمای ایران معطوف شده است. بر این اساس سینمای «مستقل تجربهگرا» با هر فیلم، یک «تجربه ساختشکنانهی نو در فرم» و یک «تجربهی روایتگرانهی نو در محتوا» را تجربه میکند. در سینمای «مستقل تجربهگرا» نه کلیشهها و ساختارها، که فقط خود تجربهگرایی است که تکرار میشود، بیآنکه این تکرار، به ساختارها یا کلیشههای مشابه تبدیل شود...
در یکی از مقالات بخش سینمای ایران محسن خیمهدوز در نوشتهای با نام «سینمای «تجربه گرا»» به بررسی مفهوم این نوع سینما و تفاوت آن به سینمای تجربی که شاید بتوان گفت در ایران آن را به سینمای هنر و تجربه نسبت دادهاند پرداخته است. او میگوید این نوع از سینما در سالهای بین 1915 تا 1930 در اروپا جریان داشته و حالا رویکری کلیشهای به حساب میآید و ما باید بتوانیم «تجربه بر کلیشهها» را از «تجربه در کلیشهها» جدا کنیم.
کافه نقد در نوشته ای توسط فرزاد مؤتمن(تکرار و دگردیسی تجربههای گدار)، گذری بر یک عمر فیلمسازی گدار در مطلبی کوتاه داشته است و اشاره به این نکته که شاید اگر گدار نبود سینما هیچگاه اهمیت کنونی را نمیافت. او گدار را قابی دیده که سینما از درون آن برجستهتر از قبل شده است.
کانال نوشتارهای سینمایی دو نوشته از عباس بهارلو منتشر کرده است. اولی مطلبی در یادبود فرخ غفاری سینماشناس، مورخ، منتقد، کارگردان، پایهگذار کانون فیلم و فیلمخانه ملی ایران و از پیشگامان سینمای مدرن ایران و دیگری در نقد فیلم کوتاه بلوط . این فیلم را می توانید در سایت شبکه مستند تماشا و دانلود کنید.
سعی ما بر این است که فضایی را فراهم آوریم تا علاوه بر جمعبندی رسانههای سینمایی موجود، قابی را برای معرفی و گزینش منابع کمتر پرداخته شده فراهم آوریم. شما سینمادوستان عزیز نیز میتوانید در این راه ما را یاری کنید و پیشنهاداتتان را با ما در بیان بگذارید راه برقراری ارتباط: سروش و محمدمهدی