ویرگول
ورودثبت نام
بهمن دانشیان
بهمن دانشیان
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

دو سوال کاملا متفاوت در برخورد با مشکلات

شما کدوم سوال رو می پرسید ؟
شما کدوم سوال رو می پرسید ؟

احتمالا نام "آنتونی رابینز" به گوشتون خورده. رابینز یک سخنران انگیزشی معروف در امریکاست ، در کتاب معروفش به نام " به سوی کامیابی" میگه : آدما در برخورد با مشکلات دو دسته میشوند . یک دسته از کلمه پرسشی"WHY" به معنی "چرا" استفاده می کنند و دائم می گویند که چرا فلان مشکل برام پیش اومده، چرا وضع دلار اینجوریه، چرا من پولدار نیستم ،چرا کسب و کارم رشد نمیکنه، و کلی چراهای دیگه . . .

در این حالت، ذهنشون یه سری جواب های منفی برای این سوال ارائه میده و نهایتا به این می رسند که خب کاری از دستمون برنمیاد ، کاری نمیشه کرد . همینه که هست . رابینز میگه این آدما به هیچ جا نمی رسند و در نهایت دچار مجموعه ای از احساسات منفی مثل ناامیدی ، احساس گناه و . . . می شوند .

در مقابل یه گروه دیگه هم هستند که کم و بیش همون مشکلات رو دارند ولی در این موارد، از کلمه پرسشی "HOW CAN" به معنای " چگونه میتونم " استفاده میکنند مثلا می پرسند که من به عنوان یک کارآفرین یا یک استاد و یا هنرمند، چطوری میتونم کسب و کارم رو رشد بدم ، چطوری میتونم مشریانم رو از محصولات و خدماتم راضی تر کنم . بله دوستان، اینها همون آدمایی هستند که روز به روز در کارشون پیشرفت میکنند و دائما! حرکت رو به جلو دارند و در این حالت ذهنشون شروع به پردازش میکنه که خب در این شرایط چه کاری از دست من برمیاد و من چطوری میتونم از این شرایط به نفع خودم استفاده کنم و ذهنشون میگرده به دنبال یافتن راه حل و راهکارهایی برای برون رفت از اون شرایط و بهبود وضعیت فعلی.

نمونه بارزش همین شیوع ویروس کروناست که باعث شد بسیاری از کسب و کارها، به خاک سیاه بنشینند ولی بعضی دیگه، اتفاقا از این شرایط به نفع خودشون ( البته از راه درست و قانونی ) استفاده کردند. و کسب و کارشون رو بر بستر وب گسترش دادند و شروع کردند به ارائه خدمات به صورت آنلاین . و به قول دیل کارنگی در کتاب" آیین زندگی" تونستند که مشکلات رو تبدیل به " شکلات" کنند و از لیمو ترش، شربت لیموناد درست کنند.خب، حالا یه لحظه به قول قدیمیا کلاهتون رو قاضی کنید و ببینید که شما جزو کدامیک از این دو گروه هستید .


انگیزشیکسب و کارچگونه میتونممشکلاتبهمن دانشیان
مدرس و مشاور تولید محتوا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید