PC dreadful
PC dreadful
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

فصل 1 - اپیزود 1 | مفاهیم اولیه کامپیوتر

مطالبی که در این فصل خواهیم خوند:
  1. آشنایی با علوم کامپیوتر (این پست)
  2. آشنایی با اصطلاحات سیستم کامپیوتری
  3. بررسی بلوک دیاگرام سیستم
  4. آشنایی با انواع کامپیوتر بر اساس قدرت پردازش و کاربرد آن
  5. آشنایی با ساختار عمومی یک کامپیوتر شخصی
  6. آشنایی با بخش های مرتبط با CPU
  7. بررسی بلوک دیاگرام عمومی یک کامپیوتر
1-1. آشنایی با علوم کامپیوتر

با گذشت زمان و پیشرفت سریع و چشمگیر تکنولوژی، هر علمی برای دووم آوردن یه نیاز مشترک داشت:
«پیدایش و گسترش شاخه‌ها»
به طور معمول، علوم کامپیوتر به سه شاخه اصلی تقسیم میشه:
1. Hardware (سخت‌افزار)
2. Software (نرم‌افزار)
3. Firmware (میان‌افزار)

1-1-1. سخت‌افزار

به‌طور کلی، سخت‌افزار عبارت‌اند از: کلیه دستگاه‌های مکانیکی، الکترونیکی و الکتریکی که به طور فیزیکی قابل لمس هستن. در علم سخت‌افزار طراحی مدارات، طراحی دستگاه‌های مکانیکی و طراحی شکل فیزیکی کامپیوتر مورد بررسی قرار می‌گیره.

سخت‌افزارها در دو نوع کلی قرار طبقه‌بندی می‌شن:
1. سخت افزار داخلی (Internal Hardware)
2. سخت افزار خارجی (External Hardware)

  • به طور کلی می‌شه گفت سخت‌افزارهای داخلی، قطعات لازم و ضروری برای عملکرد صحیح کامپیوترن.
    نمونه‌هایی از سخت‌افزارهای داخلی:
    مادربورد (بورد اصلی کامپیوتر)
    CPU (واحد پردازش مرکزی، مغز هوشمند کامپیوتر)
    RAM (حافظه الکترونیکی موقت)
    حافظه Cache (حافظه نهان در پردازنده‌ها)
    منبع تغذیه (Power یا PSU)
    کارت گرافیک (GPU)
    هارد (محلی برای ذخیره اطلاعات)
    DVD-ROM (بازیابی و ذخیره اطلاعات)
    BIOS (بارگذاری و آغاز سیستم عامل)
  • سخت‌افزارهای خارجی، به منظور اضافه شدن امکانات یا بهبود عملکرد، به کامپیوتر متصل شدن.
    نمونه‌هایی از سخت‌افزارهای خارجی:
    کیس (جعبه کامپیوتر)
    موس (Mous)
    صفحه کلید (Keyboard)
    صفحه نمایش (Monitor)
    بلندگو (Speaker)
2-1-1. نرم‌افزار

نرم‌افزار به برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی گفته می‌شه که برای به‌کارگیری سخت‌افزار توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته می‌شن. درواقع نرم‌افزار، روح حاکم بر سخت‌افزار کامپیوتره.

انواع نرم‌افزارها رو به طور معمول به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کنن:
1. نرم‌افزارهای سیستمی
2. نرم‌افزارهای کاربردی

  • نرم‌افزارهای سیستمی معمولا در فرایندهای پس‌زمینه مشغول به کار هستن. این نرم‌افزارها، کار سخت‌افزار و باقی برنامه‌ها رو هماهنگ می‌کنن. در واقع به عنوان یه لایه، بین سخت‌افزار و برنامه‌های کاربردی قرار می‌گیرن. نرم‌افزار سیستمی مثل سیستم‌های عامل، برنامه‌های سیستم کنترلی نیروگاه‌های پیشرفته و اتمی، برنامه‌های کنترلی سیستم‌های ماهواره‌ای و فضایی و مشابهش هستن. ایده‌ها و طرح‌های انسانی به‌ وسیله نرم‌افزارها پیاده‌سازی می‌شن. نرم‌افزارها سخت‌افزارها رو مدیریت کرده و به کار می‌گیرن تا یه عمل خاص با هدف مشخص انجام بشه. به طور کلی، نرم‌افزار شامل دستورات فرمان‌دهنده به سخت‌افزاره و مشخص می‌کنه چه عملی باید صورت بگیره.

بعضی از نرم‌افزارهای سیستمی: سیستم‌عامل، ترجمه‌کننده‌های زبان، ابزارهای عمومی.

  • نرم‌افزارهای کاربردی یه کار خاص رو در سیستم انجام می‌دن. انواع مختلفی از نرم‌افزارهای کاربردی وجود داره. اونا فقط برای انجام نیازهای خاصی کار می‌کنن و هدف مشخصی دارن. نرم‌افزار کاربردی مانند بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌های حسابداری، فروش، انبار، بانک‌داری، فروش بلیط و مشابه اون می‌تونه باشه.
3-1-1. میان‌افزار

گاهی اوقات وسایل خاصی از ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید می‌شه. این وسایل میان‌افزارها هستن و به شکل‌های مختلف مثل یه بسته مدار مجتمع (که بخش سخت‌افزار رو تشکیل می‌ده) و یه برنامه در درون این بسته (که بخش نرم‌افزار رو تشکیل می‌ده) مشاهده می‌شن.

منابع:
  1. کتاب اپراتوری ویندوز 98 کارور عمومی رایانه شخصی، تألیف مهندس شهرام شکوفیان
  2. بخشی از توضیحات نرم‌افزار
علوم کامپیوتر
there is A reason for evolution
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید