ویرگول
ورودثبت نام
EMO
EMO
خواندن ۲۵ دقیقه·۳ سال پیش

مصاحبه اوریانا فالانچی با محمدرضا پهلوی قسمت دوم

قسمت اول را از اینجا بخوانید
متن اصلی مصاحبه به همراه ترجمه گوگل ترنسلیت

ORIANA fallaci: First of all, Majesty, I’d like to talk about yourself and your position as king. There are so few kings left, and I can’t get out of my head something you said in another interview': “If I could do it over again, I’d be a violinist, or a surgeon, or an archaeologist, or a polo player. . . . Anything but a king.”
اوریانا فالانچی: اول از همه ، اعلیحضرت ، من می خواهم در مورد خود و موقعیت شما به عنوان پادشاه صحبت کنم. پادشاهان بسیار کمی باقی مانده اند ، و من نمی توانم چیزی را که در مصاحبه ای دیگر گفته اید از ذهنم خارج کنم: "اگر می توانستم دوباره این کار را انجام دهم ، من یک ویولونیست ، یا جراح ، یا باستان شناس ، یا بازیکن چوگان . . . هر چیزی جز یک پادشاه. "
Mohammed Riza Pahlavi: I don’t remember having said those words, but if I did, I w r as referring to the fact that a king’s job is a big headache. So it often happens that a king gets fed up with being king. It happens to me too. But that doesn’t mean I’d give it up—I have too much belief in what I am and what I'm doing for that. You see . . . when you say there are so few kings left, you’re implying a question to which I can only give one answer. When you don’t have monarchy, you have anarchy or oligarchy or dictatorship. And anyway monarchy is the only possible way of governing Iran. If I’ve been able to do something, or rather a lot, for Iran, it’s due to the small detail that I happen to be king. To get things done you need power, and to keep power you shouldn’t have to ask permission or advice from anybody. You shouldn’t have to discuss your decisions with anyone and . . . Naturally, I may have made mistakes too. I too am human. But I still believe I have a mission to carry out to the end, and I intend to carry it out to the end without giving up my throne. You can’t foresee the future, of course, but I’m convinced the monarchy in Iran will last longer than your regimes. Or should I say that your regimes won’t last and mine will?
محمد رضا پهلوی: من یادم نمی آید که این کلمات را گفته باشم ، اما اگر گفته باشم ، منظور من این است که شغل پادشاه یک سردرد بزرگ است. بنابراین اغلب اتفاق می افتد که یک پادشاه از پادشاهی شدن خسته می شود. این برای من هم اتفاق میافتد. اما این بدان معنا نیست که من آن را رها می کنم - من بیش از حد به آنچه هستم و آنچه برای آن انجام می دهم اعتقاد دارم. شما ببینید. . . وقتی می گویید پادشاهان کمی باقی مانده اند ، شما سوالی را متذکر می شوید که من فقط می توانم یک پاسخ به آن بدهم. وقتی پادشاهی ندارید ، آنارشی یا الیگارشی یا دیکتاتوری دارید. و به هر حال سلطنت تنها راه ممکن برای اداره ایران است. اگر توانسته ام کاری انجام دهم ، یا بهتر بگویم ، برای ایران ، به دلیل جزئیات جزئی است که اتفاقاً پادشاه شدم. برای انجام کارها به قدرت نیاز دارید و برای حفظ قدرت نیازی به درخواست مجوز یا تبلیغ از هیچکس ندارید. نباید مجبور باشید تصمیمات خود را با کسی در میان بگذارید و. . . به طور طبیعی ، من نیز ممکن است اشتباه کرده باشم. من هم یک انسان هستم اما من هنوز معتقدم که مأموریتی دارم که باید تا انتها انجام دهم و قصد دارم آن را تا پایان بدون تسلیم شدن تاج و تخت خود انجام دهم. البته شما نمی توانید آینده را پیش بینی کنید ، اما من متقاعد شده ام که رژیم سلطنتی در ایران بیشتر از رژیم های شما دوام خواهد آورد. یا باید بگویم رژیم های شما دوام نخواهند آورد و دولت من دوام خواهد آورد؟
O.F.: Majesty, how many times have they tried to kill you?
اوریانا فالانچی: اعلیحضرت ، چند بار سعی کرده اند شما را بکشند؟
M.R.P.: Twice, officially. And then . . . God only knows. But what does it matter? I don’t live with the obsession of being killed. Really. I never think about it. There was a time when I did. Fifteen years ago, for instance. I said to myself, Oh, why go to that place? What if they’ve planned to assassinate me and they kill me? Oh, why take that plane? What if they’ve planted a bomb and it goes off in flight? Not any more. Now the fear of dying is something I don’t feel. And courage and defiance have nothing to do with it. Such equanimity comes from a kind of fatalism, from blind faith in the fact that nothing can happen to me until the day I’ve carried out my mission to the end. Yes, I’ll stay alive until such time as I finish what I have to finish. And that day has been set by God, not by those who want to kill me.
محمدرضا پهلوی: دو بار ، به طور رسمی. و سپس . . خدا تنها می داند. اما چه اهمیتی دارد؟ من با وسواس کشته شدن زندگی نمی کنم. واقعاً. من هرگز به آن فکر نمی کنم. زمانی بود که من این کار را کردم. مثلاً پانزده سال پیش. با خودم گفتم ، اوه ، چرا باید به آنجا بروید؟ اگر آنها قصد ترور مرا داشته باشند و مرا بکشند چطور؟ اوه ، چرا سوار آن هواپیما می شوی؟ اگر آنها بمبی گذاشته باشند و در پرواز منفجر شود چه؟ دیگر نه. ترس از مرگ چیزی است که من احساس نمی کنم. و شجاعت و سرکشی ربطی به آن ندارد. چنین آرامشی از نوعی کشنده سرچشمه می گیرد ، از ایمان کورکورانه به این واقعیت که تا روزی که مأموریت خود را تا پایان انجام داده ام هیچ اتفاقی برایم نمی افتد. بله ، من زنده خواهم ماند تا زمانی که آنچه را که باید به پایان برسانم به پایان برسانم. و آن روز را خدا تعیین کرده است ، نه کسانی که می خواهند مرا بکشند.
O.F.: Then why are you so sad, Majesty? I may be wrong, but you always have such a sad and worried look.
اوریانا فالانچی: پس چرا اینقدر غمگین هستی ، اعلیحضرت؟ شاید من اشتباه می کنم ، اما شما همیشه چنین نگاه غمگین و نگران کننده ای دارید.
M.R.P.: Maybe you’re right. Maybe I’m a sad man at heart. But my sadness is a mystical one, I think. A sadness that comes from my mystical side. I wouldn’t know how else to explain it, since there’s no reason why I should be sad. I now have everything I wanted as a man and as a king. I really have everything, my life goes forward like a beautiful dream. Nobody in the world should be happier than I, and yet . . .
محمدرضا پهلوی: شاید شما درست می گویید. شاید من در قلب یک مرد غمگین هستم. اما فکر می کنم غم من یک غم عرفانی است. غمی که از جنبه عرفانی من سرچشمه می گیرد. من نمی دانم چگونه می توانم آن را توضیح دهم ، زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که من ناراحت باشم. من اکنون همه چیز را که به عنوان یک مرد و به عنوان یک پادشاه می خواستم در اختیار دارم. من واقعاً همه چیز دارم ، زندگی من مانند یک رویای زیبا پیش می رود. هیچ کس در جهان نباید از من خوشحال تر باشد ، و با این حال. . .
O.F. : And yet a cheerful smile on your part is rarer than a shooting star. Don't you ever laugh, Majesty?
اوریانا فالانچی : و در عین حال یک لبخند شاد از طرف شما نادرتر از یک ستاره تیراندازی است. هیچ وقت نمی خندید ، اعلیحضرت؟
M.R.P.: Only when something funny happens to me. But it has to be something really very funny. Which doesn't happen often. No, I'm not one of those people who laugh at everything silly, but you must understand that my life has always been so difficult, so exhausting. Just think of what I had to put up with during the first twelve years of my reign. Rome in 1953 . . . Mossadegh . . . remember? And I'm not even referring to my personal sufferings—I’m referring to my sufferings as a king. Besides I can't separate the man from the king. Before being a man, I'm a king. A king whose destiny is swayed by a mission to be accomplished. And the rest doesn't count.
محمدرضا پهلوی : فقط وقتی اتفاق خنده داری برایم می افتد. اما باید چیزی واقعاً بسیار خنده دار باشد. که اغلب اتفاق نمی افتد. نه ، من از آن دسته افرادی نیستم که به همه چیز احمقانه می خندند ، اما باید بدانید که زندگی من همیشه بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است. فقط به آنچه در دوازده سال اول سلطنتم باید تحمل کنم فکر کنید. رم در سال 1953. . . مصدق. . . یاد آوردن؟ و من حتی به رنجهای شخصی خود اشاره نمی کنم - من به رنجهای خود به عنوان یک پادشاه اشاره می کنم. علاوه بر این من نمی توانم مرد را از پادشاه جدا کنم. قبل از مرد شدن ، من پادشاه هستم. پادشاهی که سرنوشت او تحت تأثیر مأموریتی قرار می گیرد که باید به انجام برسد. و بقیه حساب نمی شود.
O.F. : My goodness, it must be a great nuisance! I mean, it must be pretty lonely being a king instead of a man.
اوریانا فالانچی : خدای من ، باید مزاحمت بزرگی باشد! منظورم این است که باید پادشاهی کردن به جای یک مرد بسیار تنها باشد.
M.R.P : I don't deny I’m lonely. Deeply so. A king, when he doesn't have to account to anyone for what he says and does, is inevitably very much alone. But I’m not entirely alone because I'm accompanied by a force that others can't see. My mystical force. And then I get messages. Religious messages. I'm very, very religious. I believe in God, and I've always said that if God didn't exist, it would be necessary to invent him. Oh, I feel so sorry for those poor souls who don’t have God. You can’t live without God. I've lived with God ever since the age of five. That is, since God gave me those visions.
محمدرضا پهلوی : من را انکار نمی کنم که تنها هستم. عمیقا همینطور است. هنگامی که یک پادشاه مجبور نیست در قبال آنچه می گوید و انجام می دهد به کسی پاسخ دهد ، ناگزیر بسیار تنهاست. اما من کاملاً تنها نیستم زیرا با نیرویی همراه هستم که دیگران نمی بینند. نیروی عرفانی من و بعد پیام می گیرم. پیامهای مذهبی. من خیلی خیلی مذهبی هستم. من به خدا اعتقاد دارم و همیشه گفته ام که اگر خدا وجود نداشت ، لازم بود او را اختراع کرد. اوه ، من برای آن روحهای بیچاره ای که خدا ندارند متاسفم. شما نمی توانید بدون خدا زندگی کنید. من از پنج سالگی با خدا زندگی می کنم. یعنی از آنجایی که خدا آن الهام ها را به من داده است.
O.F : Visions, Majesty?
اوریانا فالانچی : الهام ها ، اعلیحضرت؟
M.R.P : Yes, visions. Apparitions.
محمدرضا پهلوی : بله ، الهام ها. ظواهر.
O.F : Of what? Of whom?
اوریانا فالانچی : از چی؟ از آنها؟
M.R.P : Of prophets. Oh, I'm surprised you don't know about it. Everyone knows I’ve had visions. I even wrote it in my autobiography. As a child I had two visions. One when I was five and one when I was six. The first time, I saw our Prophet Ali, he who, according to our religion, disappeared to return on the day when he would save the world. I had an accident—I fell against a rock. And he saved me—he placed himself between me and the rock. I know because I saw him. And not in a dream—in reality. Material reality, if you see what I mean. I was the only one who saw him. The person who was with me didn't see him at all. But no one else was supposed to see him except me because . . . Oh, I'm afraid you don't understand me.
محمدرضا پهلوی : از پیامبران. اوه ، من تعجب می کنم که شما در مورد آن نمی دانید. همه می دانند که من الهام داشته ام. من حتی آن را در زندگی نامه خود نوشتم. در کودکی من دو بینش داشتم. یکی وقتی پنج ساله بودم و یکی وقتی شش ساله بودم. اولین بار ، من پیامبرمان علی را دیدم ، کسی که طبق دین ما ناپدید شد تا روزی که جهان را نجات می دهد ، بازگردد. تصادف کردم - به سنگ خوردم. و او مرا نجات داد - خود را بین من و صخره قرار داد. می دانم چون او را دیدم. و نه در رویا - در واقعیت. واقعیت مادی ، اگر متوجه منظور من شدید. من تنها کسی بودم که او را دیدم. شخصی که با من بود اصلاً او را ندید. اما قرار نبود جز من کسی او را ببیند چون. . . اوه ، می ترسم مرا درک نکنی.
O.F.: Indeed I don't, Majesty. I don't understand you at all. We had got off to such a good start, and instead now . . . This business of visions, of apparitions . . . It's not clear to me, that’s all.
اوریانا فالانچی : در واقع من ندارم ، اعلیحضرت. من اصلا شما را نمی فهمم. ما شروع خوبی داشتیم و در عوض اکنون. . . این کار الهام، ظواهر. . . برای من روشن نیست ، این همه.
M.R.P : Because you don't believe. You don’t believe in God, you don't believe me. Many people don't. Even my father didn't believe it. He never believed it, he always laughed about it. Anyway many people, albeit respectfully, ask if I didn't ever suspect it was a fantasy. My answer is no. No, because I believe in God, in the fact of having been chosen by God to accomplish a mission. My visions were miracles that saved the country. My reign has saved the country and it's saved it because God was beside me. I mean, it's not fair for me to take all the credit for myself for the great things that I've done for Iran. Mind you, I could. But I don’t want to, because I know that there was someone else behind me. It was God. Do you see what I mean?
محمدرضا پهلوی : چون باور نمی کنید. شما به خدا اعتقاد ندارید ، من را باور ندارید. بسیاری از مردم نمی کنند. حتی پدرم هم باور نمی کرد. او هرگز باور نمی کرد ، همیشه به آن می خندید. به هر حال ، بسیاری از مردم ، هر چند با احترام ، می پرسند آیا من هرگز مشکوک نبودم که این یک خیال است. پاسخ من منفی است. نه ، زیرا من به خدا اعتقاد دارم ، به این دلیل که از طرف خدا برای انجام یک مأموریت انتخاب شده ام. دیدگاههای من معجزاتی بود که کشور را نجات داد. سلطنت من کشور را نجات داد و آن را نجات داد زیرا خدا در کنار من بود. منظورم این است که من عادلانه نیستم که تمام اعتبار را برای کارهای بزرگی که برای ایران انجام داده ام به خود اختصاص دهم. توجه داشته باشید ، من می توانم اما من نمی خواهم ، زیرا می دانم که شخص دیگری پشت من بود. خدا بود. متوجه منظور من هستید؟
O.F.: No, Majesty. Because . . . well, did you have these visions only as a child, or have you also had them later as an adult?
اوریانا فالانچی : نه ، اعلیحضرت. زیرا . . . خوب ، آیا این تصورات را فقط در کودکی داشتید یا بعداً در بزرگسالی نیز آنها را دیدید؟
M.R.P : I told you, only as a child. Never as an adult—only dreams. At intervals of one or two years. Or even every seven or eight years. For instance, I once had two dreams in the span of fifteen years.
محمدرضا پهلوی : من به شما گفتم ، فقط در کودکی. هرگز در بزرگسالی - فقط رویاها. در فواصل یک یا دو سال. یا حتی هر هفت یا هشت سال. به عنوان مثال ، من یکبار در طول پانزده سال دو خواب دیدم.
O.F.: What dreams, Majesty?
اوریانا فالانچی : چه خوابی ، اعلیحضرت؟
M.R.P : Religious dreams. Based on my mysticism. Dreams in which I saw what would happen in two or three months, and that happened just that way in two or three months. But what these dreams were about, I can't tell you. They didn't have to do with me personally; they had to do with domestic problems of the country and so should be considered as state secrets. But perhaps you'd understand better if instead of the word dreams I used the word presentiments. I believe in presentiments too. Some believe in reincarnation, I believe in presentiments. I have continuous presentiments, as strong as my instinct. Even the day when they shot at me from a distance of six feet, it was my instinct that saved me. Because, instinctively, while the assassin was emptying his revolver at me, I did what in boxing is called shadow' dancing. And a fraction of a second before he aimed at my heart, I moved aside in such a way that the bullet went into my shoulder. A miracle. I also believe in miracles. When you think I’ve been wounded by a good five bullets, one in the face, one in the shoulder, one in the head, two in the body, and that the last one stuck in the barrel because the trigger jammed . . . You have to believe in miracles. I’ve had so many air disasters, and yet I’ve always come out unscathed—thanks to a miracle willed by God and the prophets. I see you’re incredulous.
محمدرضا پهلوی : رویاهای مذهبی. بر اساس عرفان من رویاهایی که در آنها دیدم در دو یا سه ماه آینده چه اتفاقی می افتد ، و این اتفاق در دو یا سه ماه دقیقاً به همین شکل رخ داد. اما نمی توانم به شما بگویم که این رویاها درباره چه بود. آنها شخصاً به من ربطی نداشتند. آنها با مشکلات داخلی کشور ارتباط داشتند و بنابراین باید به عنوان اسرار دولتی در نظر گرفته شوند. اما شاید اگر به جای کلمه رویاها از کلمه ارائه استفاده می کردم ، بهتر متوجه می شدید. من به تصورات نیز اعتقاد دارم. برخی به تناسخ معتقدند ، من به تصورات اعتقاد دارم. من احساسات مستمری دارم ، به اندازه غریزه ام. حتی روزی که از فاصله شش پا به من شلیک کردند ، این غریزه من بود که مرا نجات داد. زیرا ، به طور غریزی ، در حالی که قاتل در حال خالی کردن هفت تیر خود به سمت من بود ، من کاری را کردم که در بوکس به آن رقص سایه می گویند. و کسری از ثانیه قبل از اینکه قلبم را نشانه بگیرد ، به گونه ای کنار رفتم که گلوله به شانه ام رفت. یک معجزه. من همچنین به معجزه اعتقاد دارم. وقتی فکر می کنید من با پنج گلوله خوب زخمی شده ام ، یکی در صورت ، یکی در شانه ، یکی در سر ، دو در بدن و این که آخرین مورد به دلیل گیر افتادن ماشه در لوله گیر کرده است. . . شما باید به معجزه اعتقاد داشته باشید. من این همه فاجعه هوایی داشته ام ، و با این حال همیشه بدون آسیب بیرون آمده ام - به لطف معجزه ای که خدا و پیامبران خواسته اند. می بینم که شما باور نکردنی هستید.
O.F.: More than incredulous, I’m confused. I’m confused, Majesty, because . . . Well, because I find myself talking to a person I hadn’t foreseen. I knew nothing about these miracles, these visions ... I came here to talk about oil, about Iran, about you. . . . Even about your marriages, your divorces. . . . Not to change the subject, but those divorces must have been quite dramatic. Weren’t they, Majesty?
اوریانا فالانچی : بیش از حد باور نکردنی ، گیج شده ام. گیج شده ام ، اعلیحضرت ، زیرا. . . خوب ، چون خود را در حال صحبت با شخصی می بینم که پیش بینیش نکرده بودم. من در مورد این معجزات ، این چشم اندازها چیزی نمی دانستم ... من اینجا آمدم تا درباره نفت صحبت کنم ، درباره ایران ، درباره شما. . . . حتی در مورد ازدواج شما ، طلاق شما. . . . نه برای تغییر موضوع ، اما آن طلاق ها باید بسیار چشمگیر باشد. آیا آنها نبودند ، اعلیحضرت؟
M.R.P : It’s hard to say because my life has gone forward under the sign of destiny, and when my personal feelings have had to suffer, I’ve always protected myself with the thought that a particular pain was willed by fate. You can’t rebel against destiny when you have a mission to accomplish. And in a king, personal feelings don’t count. A king never cries over himself. He hasn’t the right. A king means first of all duty', and I’ve always had such a strong sense of duty. For instance, when my father told me, “You’re to marry Princess Fawzia of Egypt,&quot it didn’t even occur to me to object or say, “I don’t know’ her.&quot I agreed at once because it was my duty to agree at once. One is either a king or one isn’t. If one is a king, one must bear all the responsibilities and all the burdens of being a king, without giving in to the regrets or claims or sorrows of ordinary mortals.
محمدرضا پهلوی : گفتن آن دشوار است زیرا زندگی من تحت نشانه سرنوشت پیش رفته است ، و وقتی احساسات شخصی من باید رنج می برد ، من همیشه با این فکر که یک درد خاص توسط سرنوشت اراده شده است ، از خودم محافظت می کنم. وقتی مأموریتی برای انجام دارید ، نمی توانید علیه سرنوشت قیام کنید. و در پادشاه ، احساسات شخصی به حساب نمی آید. یک پادشاه هرگز بر خود گریه نمی کند. او حق ندارد پادشاه قبل از هر چیز به معنی وظیفه است ، و من همیشه چنین حس وظیفه ای قوی داشتم. به عنوان مثال ، وقتی پدرم به من گفت: "شما باید با شاهزاده فوزیه مصری ازدواج کنید" حتی به ذهنم خطور نکرد که مخالفت کنم یا بگویم "من او را نمی شناسم." من فوراً موافقت کردم زیرا وظیفه من بود که یکباره موافقت کنم. یکی یا پادشاه است یا یکی نیست. اگر شخص پادشاه است ، باید تمام مسئولیت ها و تمام بارهای پادشاهی را بر دوش بکشد ، بدون آنکه تسلیم پشیمانی ها یا ادعاها یا ناراحتی های فانی عادی شود.
O.F.: Let’s skip the case of Princess Fawzia, Majesty, and take that of Princess Soraya. You chose her yourself as your wife. So didn't it hurt you to repudiate her?
اوریانا فالانچی : بیایید از پرونده پرنسس فوزیه ، اعلیحضرت بگذریم و مورد شاهزاده ثریا را بگیریم. شما خود او را به عنوان همسر خود انتخاب کرده اید. پس نادیده گرفتن او ضرری برای شما نداشت؟
M.R.P : Well . . . yes. . . .For a while, yes. I can actually say that, for a certain period of time, it was one of the greatest sorrows of my life. But reason prevailed very soon, and I asked myself the following question: What must I do for my country? And the answer was find another spouse with whom to share my destiny and from whom to ask for an heir to the throne. In other words, my feelings are never focused on private matters but on royal duties. I’ve always trained myself not to be concerned with myself but with my country and my throne. But let's not talk of such things—of my divorces, and so forth. I'm far above, too far above, these matters.
محمدرضا پهلوی : خوب. . . آره. . . . مدتی بله. در واقع می توانم بگویم ، برای مدت معینی ، این یکی از بزرگترین غم های زندگی من بود. اما عقل خیلی زود غلبه کرد و من سوال زیر را از خودم پرسیدم: برای کشورم باید چه کار کنم؟ و پاسخ این بود که همسر دیگری پیدا کنید که سرنوشت من را با او در میان بگذارم و از او بخواهم وارث تاج و تخت باشد. به عبارت دیگر ، احساسات من هرگز بر مسائل خصوصی متمرکز نیست بلکه وظایف سلطنتی است. من همیشه خودم را تربیت کرده ام که نگران خودم نباشم بلکه به کشور و تاج و تخت خود اهمیت دهم. اما اجازه ندهید در مورد چنین چیزهایی - در مورد طلاق های من ، و غیره صحبت کنیم. من خیلی بالاتر ، خیلی بالاتر از این مسائل هستم.
O.F.: Naturally, Majesty. But there's one thing I can't help asking, since I think it ought to be cleared up. Majesty, is it true you've taken another wife? Ever since the day the German press published the news . . .
اوریانا فالانچی : به طور طبیعی ، اعلیحضرت. اما یک چیز وجود دارد که نمی توانم از آن بپرسم ، زیرا فکر می کنم باید روشن شود. اعلیحضرت ، آیا این درست است که شما همسر دیگری گرفته اید؟ از همان روز که مطبوعات آلمانی این خبر را منتشر کردند. . .
M.R.P : Slander, not news, and it was spread around by the French press agency after it had been published by the Palestinian newspaper ALMohar for obvious reasons. A stupid, vile, disgusting slander. I'll only tell you that the photograph of the woman who's supposed to be my fourth wife is a photograph of my niece, the daughter of my twin sister. My niece, who besides is married and has a child. Yes, some of the press would do anything to discredit me—it's run by unscrupulous, immoral people. But how can they say that I, I who wanted the law by which it's forbidden to take more than one wife, have got married again and secretly? It’s unthinkable, it's intolerable, it's shameful.
محمدرضا پهلوی : تهمت ، خبری نیست ، و پس از انتشار آن توسط روزنامه فلسطینی ALMohar به دلایل واضح ، توسط خبرگزاری مطبوعاتی پخش شد. تهمت احمقانه ، رذیله ، نفرت انگیز. فقط به شما می گویم که عکس زنی که قرار است همسر چهارم من باشد ، عکس خواهرزاده ام ، دختر خواهر دوقلوی من است. خواهرزاده ام که غیر از این ازدواج کرده و یک فرزند دارد. بله ، برخی از مطبوعات برای بی اعتبار کردن من هر کاری می کنند - این کار توسط افراد بی وجدان و غیراخلاقی اداره می شود. اما چگونه می توانند بگویند من ، من که می خواستم قانونی که به موجب آن ازدواج بیش از یک زن ممنوع است ، دوباره و مخفیانه ازدواج کرده ام؟ غیرقابل تصور است ، غیرقابل تحمل است ، شرم آور است.
O.F.: Majesty, but you're a Muslim. Your religion allows you to take another wife without repudiating the Empress Farah Diba.
اوریانا فالانچی: اعلیحضرت ، اما شما مسلمان هستید. دین شما به شما اجازه می دهد بدون انکار ملکه فرح دیبا ، همسر دیگری بگیرید.
M.R.P : Yes, of course. According to my religion, I could, so long as the queen gave her consent. And to be honest, one must admit there are cases when . . . For instance, when a wife is sick, or doesn't want to fulfill her wifely duties, thereby causing her husband unhappiness . . . after all! You'd have to be hypocritical or naive to think a husband would tolerate such a thing. In your society, when a circumstance of that kind arises, doesn't a man take a mistress, or more than one? Well, in our society, a man can take another wife. So long as the first wife consents and the court approves. Without those two conditions on which I based my law, however, the new marriage can’t take place. So I, I myself, should have broken the law by getting married in secret?! And to whom?! My niece?! My sister’s daughter?! Listen, I don’t even want to discuss anything so vulgar. I refuse to talk about it another minute.
محمدرضا پهلوی : بله ، البته. طبق مذهبم ، تا زمانی که ملکه به او رضایت داد ، می توانستم. و اگر بخواهیم صادق باشیم ، باید اعتراف کرد که مواردی وجود دارد. . . به عنوان مثال ، هنگامی که یک زن بیمار است ، یا نمی خواهد به وظایف همسر خود عمل کند ، در نتیجه باعث ناراحتی شوهرش می شود. . . گذشته از همه اینها! شما باید ریاکار یا ساده لوح باشید تا فکر کنید شوهر چنین چیزی را تحمل می کند. در جامعه شما ، وقتی چنین شرایطی پیش می آید ، آیا یک مرد معشوقه یا بیش از یک معشوقه نمی گیرد؟ خوب ، در جامعه ما ، مرد می تواند همسر دیگری بگیرد. تا زمانی که همسر اول رضایت دهد و دادگاه موافقت کند. اما بدون آن دو شرطی که قانون خود را بر اساس آن تنظیم کرده ام ، ازدواج جدید نمی تواند انجام شود. بنابراین من ، خودم ، باید با ازدواج مخفیانه قانون را زیر پا می گذاشتم ؟! و به کی ؟! خواهرزاده ام ؟! دختر خواهر من؟! گوش کنید ، من حتی نمی خواهم در مورد چیزهای بسیار مبتذل بحث کنم. من یک دقیقه دیگر در مورد آن صحبت نمی کنم.
O.F.: All right let's not talk about it anymore. Let's say you deny everything, Majesty, and ...
اوریانا فالانچی : بسیار خوب ، دیگر درباره آن صحبت نکنیم. فرض کنید شما همه چیز را انکار می کنید ، اعلیحضرت و ...
M.R.P.: I deny nothing. I don’t even take the trouble to deny it. I don't even want to be quoted in a denial.
محمدرضا پهلوی : من هیچ چیزی را انکار نمی کنم. من حتی زحمت انکار آن را نمی کشم. من حتی نمی خواهم به عنوان یک تکذیب نقل شود.
O.F.: How come? If you don't deny it, people will go on saying the marriage has taken place.
اوریانا فالانچی : چطور؟ اگر شما آن را انکار نکنید ، مردم می گویند که ازدواج اتفاق افتاده است.
M.R.P.: I’ve already had my embassies issue a denial!
محمدرضا پهلوی: من قبلاً از سفارتخانه هایم درخواست تکذیب کرده بودم!
O.F.: And nobody believed it. So the denial must come from you, Majesty.
اوریانا فالانچی: و هیچ کس آن را باور نکرد. بنابراین انکار باید از جانب شما باشد ، اعلیحضرت.
M.R.P.: But the act of denying it debases me, offends me, because the matter is of no importance to me. Does it seem right to you that a sovereign of my stature, a sovereign with my problems, should lower himself to deny his marriage with his niece? Disgusting! Disgusting! Does it seem right to you that a king, that an emperor of Persia should waste time talking about such things? Talking about wives, women?
محمدرضا پهلوی : اما عمل نفی آن باعث تحقیر من می شود ، مرا آزرده خاطر می کند ، زیرا این موضوع برای من اهمیتی ندارد. آیا به نظر شما درست می آید که قائم مقام من ، حاکمی با مشکلات من ، خود را پایین بیاورد تا ازدواج خود را با خواهرزاده اش نفی کند؟ چندش آور! چندش آور! آیا از نظر شما درست است که یک پادشاه ، یک امپراتور ایران وقت خود را در مورد چنین چیزهایی تلف کند؟ صحبت از همسران ، زنان؟
O.F.: How strange, Majesty, If there’s one monarch who’s always been talked about in relation to women, it’s you. And now I’m beginning to suspect that women have counted for nothing in your life.
اوریانا فالانچی: چقدر عجیب است ، اعلیحضرت ، اگر یک پادشاه وجود داشته باشد که همیشه در مورد زنان درباره او صحبت شده است ، این شما هستید. و اکنون دارم شک می کنم که زنان هیچ چیز را در زندگی شما حساب نکرده اند.



الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید