Enkar_official
Enkar_official
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

ایرانیزه کردن رپ

نوسینده:انکار
نوسینده:انکار



درود دوستانِ جان

بعد از مدتها موضوعی من را واداشت در نوشتاری به نوعی گل بر دهان عده ای ناچیز که نه تنها بویی از فرهنگ ایرانی نبرده اند بلکه در محافل مختلف نیز به افاضات میپردازند بمالم

این گل مالی به قصد توهین نیست

دهان بستن است و بس .

نمتوانند حرف بزنند متاسفانه حرف نزدن هم بلد نیستند .


رپ دارای چهارچوب های خاص خود است و کاملا غریب با فرهنگ غنی و کهن ماست

با پیش نویسی فرهنگی به سراغش خواهیم رفت که ((چرا نمیشود رپِ فارسی باشد؟؟میشود چون میشود ))

چرا که امروزه خیلی ها بین رپ غربی و رپفارسی فرق قائل میشوند .

برویم سراغ ساز های ایرانی

برای مثال:

حسین بهروزی‌نیا 
حسین بهروزی‌نیا 


از عود یا بربط در ارکسترهای ایرانی تنها به‌عنوان یک ساز بم‌خوان استفاده می‌شود و این ساز تکنواز خوش‌لهجه کاملا به انزوا رفته است.

ساز عود
ساز عود


وقتی زریاب کبیر بعد از الهام از ساز عود، گیتار را ابداع کرد و با مهاجرت از ایران به اسپانیا، این ساز را با خود به اندلس برد، چنان مورد استقبال قرار گرفت که امروز جایگاه این ساز در دنیای موسیقی غرب، فاخر است.

ساز بربط
ساز بربط


بربط همان ساز دست باربد موسیقیدان عهد باستان ایران در دربار خسرو پرویز است اما حالا همین ساز به‌تنهایی بار موسیقی عرب را به دوش می‌کشد. یعنی ساز ما را با فرهنگ خودشان درآمیختند به طوری که هر کس صدایش را بشنود یاد موسیقی عربی می افتد.

و یا محققان موسیقی بر این اصل که ساز پیانو، ویلن،گیتار از کمانچه و سنتور و سه تار ما الهام گرفته شده اند باور دارند


ساز رفت الهام گرفته شد و صدایی جدید خلق شد تا آخر نوشتار به این خلق صدای جدید توجه داشته باشید .

ساز دوزله
ساز دوزله


ساز دوزله که مخصوص مردم کُرد است ارتقا یافت و از آن فلوت و و و سایر ساز های بادی غربی ساخته شد ..

تنبک به همچنین و و و و که از حوصله قلم خارج است اما همین مشت هم نشان از خروارها حرف دارد


در بحث موسیقی سنتی مثال ها به وفور یافت میشود که به محض رسیدنش به غرب با فرهنگشان درآمیخته شد تا بتوانند از تاثیرش بر ذهن استفاده کنند و فرهنگ خودشان را سوار بر آن کنند .

در بحث سبک و منش زندگی و تمدن زندگی و استفاده از کتب بزرگان ما نیز قطعا شمایی که تا این قسمت خواننده مقاله بودی مطالعاتی داشته ای پس توضیح اضافه ای نخواهم داد که زودتر به نتیجه گیری مطلوب برسیم.


برید سند های stgsرا بخوانید تا ببینید غرب همینطور در حال صادر فرهنگش میباشد که فاتحه فرهنگ ها را بخواند و نظم واحد فرهنگی ایجاد کند ..



و اما سبک رپ


ماهم موافقیم که رپ غربیست

و باید در ذات خودش اجرا شود

اما چرا با فرهنگ خودمان رپ فارسی نسازیم و فرهنگ خودمان را بر آن سوار نکنیم و فرهنگ نسازیم

چرا با با ایرانیزه کردن رپ نشود صدای جدیدی خلق کرد ؟


ما که نمیگوییم رپ با سبک غربی اش نباشد

باشد شما هم تا میتوانید تبلیغ مصرف مواد و زن ستیزی خود را را کنید اصلا خودتان را گنگ ترین فرد ایران معرفی کنید ماهم مثلا نمیدانیم که با یک ناخن گیر خلع سلاح میشوید.

درست است که رسانه های کثیف همیشه حامی شماها هستند

ولی بگذارید اعتراض و فرهنگ سازی و معناگرایی در رپ شکل بگیرد و لطفا در مورد آن نظر ندهید

کارتان را کنید همان کارهایی که تاریخ انقضایشان در حد جابجایی از صفحه اول به صفحه دوم سایتهاست.


ما که میدانیم نه سواد و نه مطالعه دارید که بتوانید پای در این عرصه بگذارید

هر چند به ترس شما از نفوذ این نوع رپفارسی بر ژرفای وجود مخاطبان هم آگاهیم .


ختم کلام رپ همان رپ بماند اما ایرانیزه هم بشود هیچ عیبی بر آن وارد نیست و ماحصل این ازدواج خوب هم میشود :رپفارسی

فرهنگ چند هزارساله +معناگرایی فرهنگی+پشتوانه ادبیات ایرانی را به رپ و تکنیک های آن تزریق میکنیم تا بتوانیم رپفارسی خلق کنیم

به نوعی که بتوان یک پیرمرد شصت و اندی ساله را دعوت به شنیدنش کنیم طوری که با آن همزاد پنداری کند و جذبش بشود

شما مخاطب عزیزی که تا به اینجای مطلب را خوانده ای هم قطعا اگر بخواهی رپ را به کسی معرفی کنی موزیک آقایان ایکسا ها را پلی میکنی به جای موزیک های مبتذلِ ....


سپاس که تحمل کردید و خواندید

امید که لذت برده باشید و با همرسانی این مقاله قدمی در راستای فرهنگ رپفارس برداشته باشید

نویسنده:انکار

نمایشنامه نویس_بازیگر_گاهی یک منتقد
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید