ویرگول
ورودثبت نام
Faraz Badr
Faraz Badr
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

چرا معتقدم بازار رمز ارز حباب بزرگی دارد

چیزی که می‌نویسم در حوزه‌ی تخصصی من نیست ولی بعد از یه مدت مطالعه آنالیز تکنیکال و علاقه‌ای که به ریاضی دارم باعث شد بتونم کمی چارت‌ رمز ارزها رو درک کنم.

اول از همه هم بگم که من از کسایی هستم که معتقدن بیت کوین طلای دیجیتاله و قیمتش در بلند مدت رشد می‌کنه ولی چیزی که الان دارم می‌بینم رو اصلاً دوست ندارم. به نظرم الان شدیداً تبدیل شده به پانزی اسکیم و نهنگ‌ها (کسانی که حجم‌های بالای بیت کوین رو در قیمت پایین خریدن و با تشویق به جذب پول بیشتر به مارکت می‌تونن سودشون رو زیاد کنن) به روش‌های مختلف من و شما رو دارن تهییج می‌کنن تا هر روز بیشتر پول بیاریم تو این مارکت.

حالا بذارین توضیح بدم چرا این‌طور فکر می‌کنم و سعی می‌کنم تا حد ممکن وارد اصطلاحات تحلیل تکنیکال نشم. چندین بار به دسامبر 2017 اشاره می‌کنم که برای حرفه‌ای‌های بیت‌کوین تاریخ دردناکیه، از اون ماه بیت از 19660 دلار رسید به حدود 3000 دلار (خیلی درناک بوده برای کسایی که هول شدن و در در اون بالا خرید کردن!)

· چارت ماهانه

به این چارت نگاه کنین، در 6 ماه گذشته فقط صعود داشتیم. اندیکاتور RSI بالای 90% و در آستانه دادن یک واگرایی معمولی منفی با قیمت (Regular Bearish Divergence) که می‌تونه به معنی تغییر روند به نزولی برای حداقل یکی دو ماه باشه. ما در 6 ماه گذشته هیچ اصلاحی نداشتیم (فقط صعود!) و توجه داشته باشین که در هر روند صعودی یک اصلاح در حد 38% روند صعودی چیز عادی هست و باعث نزولی شدن روند هم نمی‌شه. (اگه دقت کنین خیلی شبیه دسامبر 2017 هستیم).

چارت ماهانه بیت‌کوین
چارت ماهانه بیت‌کوین


· چارت هفتگی و مقایسه با دسامبر معروف بیت کوین

در هفته هم شرایط بهتر نیست، درسته اون وسطا چند اصلاح محدود داشتیم ولی اگه ابر ایچی‌موکو رو روشن کنین می‌بینین که شرایط دقیقاً شبیه دسامبر 2017 هست. اگه حوصله داشتین نسبت های فواصل بین 5 خط ایچی رو هم مقایسه کنین تا دود از سرتون بلند بشه!

آها یادم رفت بگم در آستانه یه واگرایی معمولی منفی هم هستیم که می‌تونه به معنی چند هفته ریزش باشه.

چارت هفتگی بیت‌کوین
چارت هفتگی بیت‌کوین


· رشد ارزش دلار

هر زمان دلار ارزشش رو از دست می‌ده تمایل به خرید رمز ارز افزایش پیدا می‌کنه به چارت زیر دقت کنین. اون دو قسمتی که مشخص کردم مربوط به الان و دسامبر 2017 هست.

چارت هفتگی شاخص دلار امریکا
چارت هفتگی شاخص دلار امریکا


· اوضاع بد بیت کوین دامیننس

بیت کوین دامیننس نشون می‌ده چند درصد بازار رمز ارز در اختیار بیت‌کوین هست. دسامبر 2017 این شاخص شروع کرد به ریزش. اولش معنیش علاوه بر ریزش بیت این بود که بقیه کوین‌ها (بهشون آلت کوین می‌گن) رشد شدید کردن (مثلاً اتریوم رسید به 1600 دلار) ولی چون بیت از یه حدی کمتر شد، تعادل بازار به هم ریخت و کلاً همه‌شون ریختن (اتریوم رسید به 200 دلار) . حتماً حدس می‌زنین چی می‌خوام بگم! عکس زیر رو ببینین، اون خط روند دو بار شکسته شده، یکی دسامبر 2017 و یکی هم الان. کار به این هم ندارم که در روز، هفته و ماه زیر ابر ایچی‌موکو هستیم و حالا حالاها می‌ریزیم.

چارت روزانه بیت‌کوین دامیننس
چارت روزانه بیت‌کوین دامیننس

· سرمایه‌گذارایی که این مدت تو بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کردن.

اگه دنبال خرید رمز ارز هستین حتماً تعجب می‌کنین که این رو هم آوردم! چون همه با استناد به همین می‌گن شرایط با دسامبر 2017 فرق می‌کنه، ولی به نظر من بدتر هم هست!

درحال حاضر مثلاً مایکرواستراتژی حدود 71000 بیت‌کوین تو سبد خودش داره، این‌ها براشون از همه چیز مهم‌تر سودیه که می‌کنن، تصور کنین یه ریزش عجیب غریب اتفاق بیافته (نمی‌گم شبیه کی!)، چی فکر می‌کنین؟ اون‌ها وای میسن و از دست رفتن تمام سودشون رو تماشا می کنن و یا یه جایی شروع می‌کنن به فروختن!؟ من اصلاً دلم نمی‌خواد روزی یه جا خبر فروش بیت‌کوینشون رو دیدم، خودم بیت داشته باشم!

نتیجه گیری: درحال حاضر جای خیلی خطرناک بازار رمز ارز هستیم. نمی‌تونم بگم همین فردا می‌ریزه (شاید هم بریزه!) و ممکنه نهنگ‌ها برای حداکثر کردن سودشون بیت کوین رو مثلا به حدود 70000 دلار هم بتونن برسونن ولی دیگه از اینجا اگه کسی بخره داره وارد یه بازی می‌شه که ریسک به سودش خیلی ترسناکه!

فراز بدر (23/1/1400)


بیت کوینکریپتورمز ارزحباب بازارریسک سرمایه گذاری
مدیر فروش خاورمیانه و تهیه پروپوزال شرکت زیمنس، دارای مدرک ارشد مکانیک و ۱۸ سال سابقه کار در صنعت ریلی. علاقه‌ اصلی و مطالعه متمرکز بر روی بخش people مدیریت (زبان بدن، مذاکره، نحوه تشکیل تیم، ...)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید