ویرگول
ورودثبت نام
فرهاد اکسچنج
فرهاد اکسچنج
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

بیت کوین چیست؟؟ بیت کوین به زبان ساده!

هنوز بیت کوین رو کامل درک نکردید؟ ما در فرهاد اکسچنج به راحتی آب خوردن برای شما توضیح می دیم!!

در فرهاد اکسچنج بیت کوین را به زبان ساده یاد بگیرید!

بیت کوین چطوری کار می کنه؟

اصلا بیت کوین چیه؟

تصور کنید در یک روز خوب بهاری روی نیمکت یک پارک نشستیم، من یک سیب همراه دارم که اون رو به شما می دم. شما الان یک سیب دارید و من هیچ سیبی ندارم ?
تا اینجای کار ساده ست نه؟
سیب من حالا برای شماست و من و شما می دونیم که این اتفاق افتاده، چون هم من و هم شما هنگام این اتفاق در محیط حضور داشتیم و سیب رو لمس کردیم.
حالا من و شما روی یک کاغذ این معامله رو می نویسیم و هر دو نفر ما تایید می کنیم که سیب از من گرفته شده و به شما داده شده.

ما برای این کار نیاز به شخص سوم برای کمک و یا تایید شخص دیگه ای برای اینکه سیب به شما داده شده رو نداریم. چون هر دو نفر روی کاغذ این معامله رو نوشتیم و تایید و امضا کردیم! توی "دفتر معامله" ی بین خودمون!
سیب مال شماست! من نمی تونم یک سیب دیگه به شما بدم چون من چیز دیگه ای ندارم.
 دیگه نمی تونم سیب رو کنترل کنم. سیب به طور کامل از مالکیت من خارج شده و شما دیگه کنترل کامل اون  سیب رو دارید. اگر بخواید می تونید اون رو به دوستتون بدید و سپس اون فرد می تونه اون را به کس دیگه ای بده و همین طور زنجیره ادامه پیدا می کنه!!

"معامله حضوری" به این صورته، فرقی نداره من به شما یک کتاب یا یک اسکناس بدم  و یا.....

ویدیو آموزشی بلاکچین و بیت کوین در فرهاد اکسچنج به صورت رایگان و به زبان ساده - کلیک کنید.

حالا بذارید فرض کنیم من یک سیب دیجیتال و مجازی دارم و تصور کنید من می خوام سیب دیجیتال خودم رو به شما بدم. جالبه؟
از کجا می دونید که سیب دیجیتال که قبلاً مال من بود، الان مال شماست و فقط تحت مالکیت شما خواهد بود؟ از کجا معلوم من این سیب رو ندزدیده باشم؟ یک لحظه به آن فکر کنید. پیچیده تر شد، درسته؟ از کجا می دونید که من اون  سیب رو به شخص دیگه ای نفروختم؟

شاید من چند نسخه از اون سیب دیجیتالی رو توی کامپیوترم ذخیره کردم. شاید من اون رو در اینترنت آپلود کردم و به یک میلیون نفر فروختم. همونطور که می بینید، این معامله دیجیتالی کمی پیچیدگیش بیشتر هست.
ارسال سیب دیجیتال شبیه به ارسال سیب فیزیکی نیست اصلا!!

و حالا در اینجا مفهوم دفتر کل یا بلاکچین وارد عمل می شه!!! ?

این سیب های دیجیتال باید توی یک دفتر کل ثبت شوند. این دفتر کل اساساً کتابی هست که در اون همه معاملات ردیابی می شوند  و  به زبان ساده بلاکچین همون "دفتر معامله" خودمون تو "معامله حضوری" هست. به همین راحتی!! ?

حالا تصور کنید این "دفتر معامله"  یا همون "دفتر کل"  به جای این که در سیستم های تعداد خاصی از افراد باشه در سیستم همه افراد وجود داشته باشه. بنابراین تمام معاملاتی که در اون ثبت می شه برای همه قابل ردیابی هست. هیچکس نمی تونه توی این دفتر کل تقلب کنه!! چون شما فقط می تونید خرید و فروش خودتون رو ثبت کنید و حق ندارید صفحات دیگه رو تغییر بدید!!

بدین ترتیب این به این معنی هست که  من نمی تونم سیب های دیجیتالی ای که ندارم را برای شما بفرستم(دزدی یا کلاهبرداری کنم) زیرا در این صورت این معامله با همه افراد سیستم برابر نمی شه. این دفتر کل هر چقدر بزرگتر بشه تقلب در آن سخت تر می شه. یه جورایی به خاطر این که چون امضا های این دفتر با هر معامله بیشتر می شه و اعتبار و امضای خیلی ها داخلش هست!!

ویدیو آموزشی بلاکچین و بیت کوین در فرهاد اکسچنج به صورت رایگان و به زبان ساده - کلیک کنید.

بعلاوه، این دفتر کل توسط یک شخص کنترل نمی شه، بنابراین می دونیم که کسی وجود نداره که یک شبه تصمیم بگیره سیب های دیجیتالی بیشتری به خودش بده و قوانین سیستم رو به نفع خودش از ابتدا تعریف کنه!

یه مثال مخصوص گیمرا: بازی World of Warcraft رو در نظر بگیرید.  سازندگان این بازی آنلاین یک دفتر دیجیتال از تمام شمشیرهای آتشین دارند که در سیستم اون ها موجوده. بنابراین اون ها می تونند نحوه واگذاری این شمشیرها به بازیکنان رو ردیابی کنند. شما هم می تونید در این شبکه خیلی بزرگ شرکت کنید. دفتر رو به روز کنید، امضا کنید و مطمئن شید که همه ی این موارد مو به مو بررسی شه! ?

در حقیقت سیستمی که توضیح دادم بلاکچین(بیت کوین) نامیده می شه. اون سیب های دیجیتال هم بیت کوین های موجود در سیستم هستند.

کلیک کنید- در مقاله بعدی در رابطه با بلاکچین توضیح بیشتری براتون می دیم!! به امید دیدار?

ویدیو آموزشی بلاکچین و بیت کوین در فرهاد اکسچنج به صورت رایگان و به زبان ساده - کلیک کنید.

منبع خبر

فرهاد اکسچنجفرهاد مقدم سلیمیبیت کوین چیستقیمت بیت کوینارز دیجیتال
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید