ویرگول
ورودثبت نام
فیروزه ایمانی
فیروزه ایمانی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

بازی با چماق و هویج!

بسیاری از ما علاقه خاصی به بازی داریم و از انجام آن لذت می‌بریم، ولی آیا انگیزه ما از این‌ کار رسیدن به یک پاداش مشخص است یا از روند آزمایش ‌و خطا و اتفاق‌های جدید هنگام بازی کردن لذت برده و با آن سرگرم می‌شویم؟

آزمایش‌های انجام شده این موضوع را روشن می‌کند که گاهی لذت‌بخش بودن فرایند، بیشتر از اعطای یک پاداش مشخص می‌تواند باعث ایجاد انگیزه باشد. چرا که انسان تمایل ذاتی برای جستجو، شرکت در چالش‌ها، گسترش و استفاده از ظرفیت‌های خود، اکتشاف و یادگیری دارد و شادی پس از حل یک مساله به خودی خود در او ایجاد انگیزه می‌کند. حتی نتیجه بعضی از این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که گاهی مشخص کردن پاداش‌های خارجی مانند پول برای برخی از فعالیت‌ها باعث می‌شود که انگیزه طولانی مدت برای ادامه در آن‌ها کاهش پیدا کند و افراد علاقه خود را برای انجام آن فعالیت را از دست بدهند، بنابراین برای رشد و تقویت انگیزه ذاتی نباید روی عوامل انگیزه بیرونی مانند پاداش‌های پولی تمرکز کرد.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که کاربران به صورت روزانه با آن‌ها سروکار دارند تلاش می‌کنند تا با استفاده از مفهموم "Gamification" گیمیفیکیشن انگیزه کاربران برای استفاده از امکاناتشان را بالا برده و با بهره‌گرفتن از علاقه ذاتی انسان‌ها به انجام ماموریت‌ و تلاش برای پیدا کردن راه‌هایی برای رسیدن به هدف، کاربران را با ماموریت‌های غیرقابل تکرار روزانه درگیر و آن‌ها را وارد جریانی تازه کنند. نمونه این موضوع را در اپلیکیشن‌های محبوبی مثل دولینگو « Duolingo» می‌توان دید که تلاش می‌کند تا با ایجاد انگیزه در کاربران با هدف یادگیری یک زبان جدید، آن‌ها را با چالش‌های روزانه درگیر کند.

از طرفی پاداش تلاش‌های روزانه معمولا چیزی منحصر به فرد است که معمولا در جای دیگر یافت نمی‌شود و از راه دیگری نمی‌توان به آن رسید. به این ترتیب اگر انجام یک تلاش بتواند به خودی خود یک پاداش و چالش باشد به کاربران کمک می‌کند تا یک مهارت فردی را در روند انجام آن بهبود بخشند، اگر کاربران فرایند را دوست داشته باشند به روندکار نیز علاقه‌مند می‌شوند.

باید به این نکته توجه کنیم که پذیرفتن یک هدف، تلاش برای رسیدن به آن و بازخورد گرفتن از تلاش و بهبود مهارت شاید نیاز به بازی نداشته باشد ولی بازی‌ها روشی کارآمد و باورنکردنی برای رسیدن به اهداف هستند.

فرصت‌های مدوام برای امتحان کردن استراتژی‌های مختلف و بازخورد گرفتن از آن‌ها کمک می‌کند تا نه‌تنها از بازی لذت ببریم بلکه طرز تفکر ما نیز در دراز مدت تغییر کرده و مغز ما برای رسیدن به چیزهایی تلاش کند که پیش از این برای او قابل دستیابی نبودند. به این ترتیب مغز ما این انتظار را پیدا می‌کند که یاد بگیرد، پیشرفت کند و موفق شود و این بهترین ویژگی بهبود مدل گیمیفیکیشن با تنوع روزانه است.

درباره استفاده از مفهوم گیمیفیکیشن با تنوع روزانه و روند بالا بردن انگیزه کاربران بیشتر بخوانید.


https://bit.ly/2NcnL7d
بازیگیمیفیکیشنتجربه کاربریطراحی محصولux
Life is a journey...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید