آیا شما نیز به دنبال شروع یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستید؟ و نمیدانید کدام مسیر را انتخاب کنید؟، ما در این مقاله به شما یک لیست ساده و پرکاربرد از دستورات زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را معرفی میکنیم که به شما کمک میکند به سرعت با زبان برنامهنویسی جاوا اسکریپت آشنا شوید , این مقاله تنها نیم ساعت زمان شما را میگیرد تا با مفاهیم اصلی جاوا اسکریپت آشنا شوید و این اصول را میتوانید در تمامی مراحل یادگیری خود بهره برداری کنید:
var
: برای تعریف متغیر در ES6 به صورت پویا.let
: برای تعریف متغیر با اسکوپ محدود به بلاک.const
: برای تعریف متغیر ثابت با اسکوپ محدود به بلاک.function
: برای تعریف تابع.return
: برای بازگرداندن مقدار از تابع.if
: عبارت شرطی برای اجرای کد در صورت ارزیابی درست بودن شرط.else
: برای اجرای کد در صورت ارزیابی نادرست بودن شرط.else if
: استفاده در یک سری از شرایط ترکیبی.switch
: برای انجام عمل مختلف بر اساس مقدار یک عبارت.case
: برای تعریف حالتهای مختلف در یک ساختار switch
.default
: برای تعیین عمل پیشفرض در ساختار switch
.for
: حلقه تکرار با شرط ابتدایی، شرط ادامه و افزایش.while
: حلقه تکرار با شرط.do while
: حلقه تکرار با شرط و اجرای حداقل یک بار.break
: برای خروج از حلقه.continue
: برای ادامه دادن به تکرار بعدی حلقه.typeof
: برای دریافت نوع متغیر یا مقدار.instanceof
: برای بررسی اینکه آیا یک شیء نمونه از یک کلاس خاص است یا نه.try
: برای انجام کدی که ممکن است خطا داشته باشد.catch
: برای دسترسی به اطلاعات خطا در بلاک try
.throw
: برای پرتاب یک خطا.finally
: برای اجرای کدی که در هر صورت انجام شود.new
: برای ایجاد نمونه جدید از یک کلاس یا تابع سازنده.class
: برای تعریف یک کلاس.constructor
: متد سازنده کلاس.this
: ارجاع به شیء فعلی در یک متد.super
: فراخوانی متد ارثبری شده از کلاس والد.extends
: ارثبری یک کلاس از کلاس دیگر.import
: برای وارد کردن ماژولها و کتابخانهها.export
: برای صادر کردن ماژولها و کتابخانهها.map
: متد برای ایجاد یک آرایه جدید با تغییرات روی هر عنصر از آرایه اصلی.filter
: متد برای انتخاب عناصری از آرایه بر اساس یک شرط.reduce
: متد برای کاهش آرایه به یک مقدار تکی.forEach
: متد برای اجرای یک عملیات بر روی هر عنصر از آرایه.push
: برای افزودن یک عنصر به آخر آرایه.pop
: برای حذف و بازگرداندن آخرین عنصر از آرایه.shift
: برای حذف و بازگرداندن اولین عنصر از آرایه.unshift
: برای افزودن یک عنصر به ابتدای آرایه.concat
: برای ادغام دو یا چند آرایه.slice
: برای برش یک قسمت از آرایه.indexOf
: برای یافتن اولین ایندکس عنصر مورد نظر در آرایه.includes
: برای بررسی وجود یک عنصر در آرایه.isNaN
: برای بررسی آیا یک مقدار NaN است.parseInt
: برای تبدیل رشته به عدد صحیح.parseFloat
: برای تبدیل رشته به عدد ممیز شناور.isNaN
: برای بررسی آیا یک مقدار NaN است.Date
: برای کار با تاریخ و زمان.setTimeout
: برای تنظیم تابعی برای اجرا پس از یک بازه زمانی.setInterval
: برای تنظیم تابعی برای اجرا به صورت دورهای.clearTimeout
: برای لغو اجرای تابع تأخیری.clearInterval
: برای لغو اجرای تابع دورهای.window
: اشاره به شیء پنجره مرورگر.document
: اشاره به شیء مستندات مرورگر.getElementById
: برای یافتن یک عنصر با استفاده از شناسه.querySelector
: برای یافتن یک عنصر با استفاده از یک انتخابگر.addEventListener
: برای اتصال یک رویداد به یک عنصر.removeEventListener
: برای حذف اتصال یک رویداد از یک عنصر.innerHTML
: برای تنظیم یا دریافت محتوای HTML یک عنصر.textContent
: برای تنظیم یا دریافت محتوای متنی یک عنصر.setAttribute
: برای تنظیم یک ویژگی در یک عنصر.getAttribute
: برای دریافت مقدار یک ویژگی از یک عنصر.classList
: برای کنترل کلاسهای CSS یک عنصر.JSON.parse
: برای تجزیه رشته JSON به شیء جاوا اسکریپت.JSON.stringify
: برای تبدیل یک شیء جاوا اسکریپت به رشته JSON.localStorage
: برای ذخیره اطلاعات در مرورگر.sessionStorage
: برای ذخیره اطلاعات موقت در مرورگر.fetch
: برای ارسال درخواست HTTP به سرور و دریافت پاسخ.XMLHttpRequest
: برای ارسال درخواست HTTP به سرور و دریافت پاسخ (قدیمیتر).Promise
: برای مدیریت عملیاتهای ناهمگام.async
: برای تعریف یک تابع ناهمگام.await
: برای مکث اجرای یک تابع ناهمگام تا زمانی که عملیات نهایی شود.fetch
: برای ارسال درخواست به سرور و دریافت پاسخ آن (با استفاده از Promises).Object
: سازنده شیء در جاوا اسکریپت.Array
: سازنده آرایه در جاوا اسکریپت.String
: سازنده رشته در جاوا اسکریپت.Number
: سازنده عدد در جاوا اسکریپت.Boolean
: سازنده بولین در جاوا اسکریپت.Math
: شیء ریاضی برای انجام عملیات ریاضی.isNaN
: برای بررسی آیا یک مقدار NaN است.parseFloat
: برای تبدیل رشته به عدد ممیز شناور.parseInt
: برای تبدیل رشته به عدد صحیح.Date
: سازنده تاریخ و زمان.RegExp
: سازنده عبارت منظم.Error
: سازنده خطا.alert
: نمایش پیام هشدار به کاربر.console.log
: نمایش پیام در کنسول مرورگر.confirm
: نمایش پیام تأییدی به کاربر.prompt
: نمایش پنجره ورودی به کاربر.setInterval
: برای تنظیم تابعی برای اجرا به صورت دورهای.setTimeout
: برای تنظیم تابعی برای اجرا پس از یک بازه زمانی.clearInterval
: برای لغو اجرای تابع دورهای.clearTimeout
: برای لغو اجرای تابع تأخیری.encodeURI
: برای کد کردن یک رشته به صورت یکنواخت برای استفاده در URL.decodeURI
: برای بازگرداندن یک رشته کد شده به حالت اصلی.eval
: برای اجرای یک رشته کد به صورت پویا.parseInt
: برای تبدیل رشته به عدد صحیح.parseFloat
: برای تبدیل رشته به عدد ممیز شناور.Object.keys
: برای دریافت لیست کلیدهای یک شیء.Object.values
: برای دریافت لیست مقادیر یک شیء.Object.entries
: برای دریافت لیست جفتهای کلید-مقدار یک شیء.Array.isArray
: برای بررسی آیا یک متغیر یک آرایه است یا نه.Array.from
: برای تبدیل یک شیء قابل تکرار به آرایه.Array.prototype.map
: متد آرایه برای تبدیل هر عنصر به شکل دیگر و ایجاد آرایه جدید.Array.prototype.filter
: متد آرایه برای انتخاب عناصر مشخص بر اساس یک شرط.Array.prototype.reduceRight
: متد آرایه برای کاهش آرایه از سمت راست.Array.prototype.every
: متد آرایه برای بررسی اینکه آیا تمام عناصر یک شرط را ارضا میکنند یا نه.Array.prototype.some
: متد آرایه برای بررسی اینکه حداقل یکی از عناصر یک شرط را ارضا میکند یا نه.Array.prototype.includes
: متد آرایه برای بررسی وجود یک عنصر در آرایه.Array.prototype.sort
: متد آرایه برای مرتبسازی عناصر آرایه.Array.prototype.splice
: متد آرایه برای حذف و یا اضافه کردن عناصر به آرایه.Array.prototype.concat
: متد آرایه برای ادغام دو آرایه یا بیشتر.Array.prototype.join
: متد آرایه برای ایجاد یک رشته از ترکیب عناصر با یک جداکننده.Array.prototype.reverse
: متد آرایه برای معکوس کردن ترتیب عناصر.String.prototype.length
: ویژگی تعداد کاراکترهای یک رشته.String.prototype.charAt
: متد رشته برای دریافت کاراکتر در یک ایندکس مشخص.String.prototype.indexOf
: متد رشته برای یافتن اولین ایندکس کاراکتر یا رشته مشخص.String.prototype.lastIndexOf
: متد رشته برای یافتن آخرین ایندکس کاراکتر یا رشته مشخص.String.prototype.slice
: متد رشته برای برش یک قسمت از رشته.String.prototype.substring
: متد رشته برای برش یک قسمت از رشته با استفاده از دو ایندکس.String.prototype.replace
: متد رشته برای جایگزینی کاراکترها یا رشتهها.String.prototype.split
: متد رشته برای تبدیل یک رشته به آرایه با توجه به جداکننده.String.prototype.toLowerCase
: متد رشته برای تبدیل حروف به حروف کوچک.String.prototype.toUpperCase
: متد رشته برای تبدیل حروف به حروف بزرگ.String.prototype.trim
: متد رشته برای حذف فاصلههای اضافی از ابتدا و انتهای رشته.Math.PI
: مقدار ثابت پی در شیء ریاضی.Math.sqrt
: تابع ریاضی برای محاسبه جذر مربعی.Math.abs
: تابع ریاضی برای محاسبه مقدار مطلق.Math.ceil
: تابع ریاضی برای گرد کردن به بالا.Math.floor
: تابع ریاضی برای گرد کردن به پایین.Math.round
: تابع ریاضی برای گرد کردن به نزدیکترین عدد صحیح.Math.random
: تابع ریاضی برای تولید یک عدد تصادفی بین 0 و 1.Math.max
: تابع ریاضی برای یافتن بزرگترین عدد از یک مجموعه.Math.min
: تابع ریاضی برای یافتن کوچکترین عدد از یک مجموعه.Date.now
: برای دریافت زمان فعلی به عنوان میلیثانیهای از 1 ژانویه 1970.Date.prototype.getDate
: متد تاریخ برای دریافت روز ماه.Date.prototype.getMonth
: متد تاریخ برای دریافت ماه.Date.prototype.getFullYear
: متد تاریخ برای دریافت سال.Date.prototype.getHours
: متد تاریخ برای دریافت ساعت.Date.prototype.getMinutes
: متد تاریخ برای دریافت دقیقه.Date.prototype.getSeconds
: متد تاریخ برای دریافت ثانیه.Date.prototype.toISOString
: متد تاریخ برای تبدیل به رشته تاریخ و زمان با فرمت استاندارد.Date.prototype.toDateString
: متد تاریخ برای تبدیل به رشته تاریخ در فرمت "ddd MMM dd yyyy".Date.prototype.toTimeString
: متد تاریخ برای تبدیل به رشته زمان در فرمت "hh:mm:ss GMT+HHMM".Date.prototype.toUTCString
: متد تاریخ برای تبدیل به رشته تاریخ و زمان مشخصات UTC.Date.prototype.toISOString
: متد تاریخ برای تبدیل به رشته تاریخ و زمان با فرمت ISO 8601.Date.prototype.getDay
: متد تاریخ برای دریافت روز هفته (0 به عنوان یکدیگر به یکدیگر، 1 به عنوان یکشنبه و غیره).Date.prototype.getUTCDay
: متد تاریخ برای دریافت روز هفته مشخصات UTC.Date.prototype.getTimezoneOffset
: متد تاریخ برای دریافت اختلاف زمانی با UTC به دقایق.Array.prototype.findIndex
: متد آرایه برای یافتن ایندکس اولین عنصری که شرط معین را ارضا میکند.Array.prototype.find
: متد آرایه برای یافتن اولین عنصری که شرط معین را ارضا میکند.Array.prototype.lastIndexOf
: متد آرایه برای یافتن آخرین ایندکس عنصر مشخص.Array.prototype.fill
: متد آرایه برای پر کردن همه یا بخشی از عناصر با یک مقدار مشخص.Array.prototype.includes
: متد آرایه برای بررسی وجود یک عنصر در آرایه.Array.prototype.flat
: متد آرایه برای ترتیب یک آرایه چند بعدی به یک آرایه یک بعدی.Array.prototype.flatMap
: متد آرایه برای ایجاد آرایه جدید با تبدیل و ترتیب عناصر با استفاده از یک تابع.Array.from
: تابع برای تبدیل یک شیء قابل تکرار به آرایه.Array.of
: تابع برای ایجاد آرایه با عناصر داده شده.Array.prototype.keys
: متد آرایه برای دریافت یک شیء معین به عنوان شیء تکراری.Array.prototype.values
: متد آرایه برای دریافت یک شیء معین به عنوان شیء مقادیر.Array.prototype.entries
: متد آرایه برای دریافت یک شیء معین به عنوان شیء جفتهای کلید-مقدار.Array.prototype.copyWithin
: متد آرایه برای کپی کردن بخشی از آرایه و جایگزینی بخشی دیگر از آن.Array.prototype.toLocaleString
: متد آرایه برای تبدیل به رشته با فرمت محلی.Array.prototype.toString
: متد آرایه برای تبدیل به رشته.Object.prototype.toString
: متد شیء برای تبدیل به رشته با نوع شیء.Object.keys
: تابع برای دریافت لیست کلیدهای یک شیء.Object.values
: تابع برای دریافت لیست مقادیر یک شیء.Object.entries
: تابع برای دریافت لیست جفتهای کلید-مقدار یک شیء.Object.defineProperty
: تابع برای تعریف ویژگی جدید در یک شیء با تنظیمهای خاص.Object.getOwnPropertyDescriptor
: تابع برای دریافت مشخصات یک ویژگی در یک شیء.Object.assign
: تابع برای انتقال ویژگیهای چندین شیء به یک شیء دیگر.Object.freeze
: تابع برای تاکید بر اینکه یک شیء نباید تغییر کند.Object.seal
: تابع برای تاکید بر اینکه ویژگیهای یک شیء نباید اضافه شوند.Object.is
: تابع برای بررسی تساوی دو مقدار با هم.Object.create
: تابع برای ایجاد یک شیء با پروتوتایپ معین.Object.getPrototypeOf
: تابع برای دریافت پروتوتایپ یک شیء.Object.setPrototypeOf
: تابع برای تغییر پروتوتایپ یک شیء.Object.isExtensible
: تابع برای بررسی آیا یک شیء قابل تغییر است یا نه.Object.isFrozen
: تابع برای بررسی آیا یک شیء منجمد است یا نه.Object.isSealed
: تابع برای بررسی آیا یک شیء مهر شده است یا نه.Object.keys
: تابع برای دریافت لیست کلیدهای یک شیء.Object.values
: تابع برای دریافت لیست مقادیر یک شیء.Object.entries
: تابع برای دریافت لیست جفتهای کلید-مقدار یک شیء.با عضویت در کانال تلگرامی ما پروژه های کاربردی که با جاوا اسکریپت نوشتیم رو ببینید: t.me/Funny_learn