به قلم: کبری آسوپار
در اوج جنایات رژیم صهیونیستی بیبی سی فارسی هر روز یک سوژه علیه ایران پیدا میکند تا ذهن مخاطبان سادهلوح خود را به جای تقابل با اسرائیل به سوی رویارویی با ایران بکشاند! این مخاطب اگر هم به تقابل با ایران نرسد، حداقل آن است که از مشغولیت به جنایات صهیونیستها باز میماند.
سوژه جدیدی که بیبی سی فارسی پیدا کرده، کمک به مردم جنگزده لبنان از ثلث سهم امام در خمس است. بیبی سی با اشاره به اجازه رهبر معظم انقلاب و نیز برخی دیگر از مراجع معظم تقلید برای استفاده از بخشی از «سهم امام» در خمس برای مردم جنگزده لبنان، نوشته «نخستینبار نیست که مراجع تقلید شیعه در باره خمس و "سهم امام" چنین اطلاعیههایی را منتشر میکنند. قبلاً هم برای لبنان، فلسطینیها، کرونا، سیل، حوادث و بلایای طبیعی چنین اجازههایی میدادند، اما شرایط بد اقتصادی ایران و افزایش شمار خانوادههای نیازمند در داخل کشور باعث شده است که درشبکههای اجتماعی نسبت به چنین مجوزهایی حساسیت بیشتری نشان داده شود. بعضی از کاربران معتقدند که این مجوزها و "دست و دلبازیها" بیشتر صبغه سیاسی دارد تا مذهبی و میپرسند چرا این پولها برای مردم نیازمند در ایران هزینه نمیشود و "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. "»
خمس یک امر دینی است و طبعاً کسانی که به فقه اسلامی اعتقاد دارند، خمس پرداخت میکنند؛ لذا اینکه بیبیسی فارسی به عنوان یک رسانه ضد اسلامی نگران پول خمس مردم شده، جای تعجب دارد و آن ضرب المثل را به ذهن میآورد که گربه ما عابد شد!
اینجا چند نکته قابل تأمل است:
اولاً مردم ایران خلاف نظر بیبیسی فارسی که ضد دین است، معتقد به پرداخت خمس هستند. خمس خود را هم به مراجع تقلید و نمایندگان آنها پرداخت میکنند. یعنی خلاف نظر بیبیسی به بزرگان دینی اعتماد دارند. روشن است که بیبی سی از چنین اتفاقی عصبانی باشد.
دوم آنکه بیبیسی و سایر رسانههای غربی همیشه تبلیغ میکنند که مردم ایران از دین برگشتهاند. اما حالا بیبی سی اذعان میکند که مردم ایران به احکام اسلام عمل کرده و خمس میدهند! به نظر میرسد این پرداخت خمس آنقدری هم زیاد است که بیبی سی فارسی را به نگرانی در خصوص هزینهکرد آن کشانده است!
سوم آنکه بیبیسی مخالف اسلام است، اما در عین حال میخواهد برای خمسی که مردم مؤمن ایران مطابق قوانین اسلام میدهند، تعیین تکلیف هم بکند! اویی که اسلام را قبول ندارد، نمیتواند درباره محل هزینه پولی که به دلیل قوانین اسلام پرداخت میشود، نظر بدهد.
چهارم آنکه همان اسلامی که میگوید مردم باید خمس بدهند، همان هم میگوید نباید از حال مسلمان دیگر بیخبر باشی و نباید صدای کمک مسلمان را بشنوی و بیاعتنا بگذری. تقسیم بندی مسلمانان در احکام و شریعت اسلامی هم بر مبنای ایرانی و لبنانی نیست. در واقع چه خمس دهنده و چه علما نظر اسلام را فصل الخطاب میدانند و در این حلقه جایی برای مخالفان دین اسلام نیست. خمس برای فقرا و در راه ماندگان هزینه میشود و تشخیص جزئیات آن بر عهده علمای اسلام است، نه بیبی سی فارسی!
در آیه خمس (انفال آیه ۴۱)، به شش گروه که صاحبان خمس هستند اشاره شده است: ۱. خداوند (لِلهِ)، ۲. رسول خدا (لِلرّسولِ)، ۳. ذی القُربی، ۴. یتیمان، ۵. مسکینان، ۶. کسانی که در سفر به فقر گرفتار شدهاند. با توجه به روایات، منظور از ذی القربی در این آیه امامان هستند.
«سهم خدا» و «سهم پیامبر» و «سهم ذی القربی» مطابق روایات متعلق به امام جامعه اسلامی (پیامبر یا امام معصوم) بوده و به «سهم امام» مشهور است که در زمان غیبت کبرا مراجع تقلید به عنوان نایبان عام امام زمان آن را دریافت و در اموری که مطابق تاریخ و روایات، خود اهل بیت صرف میکردند هزینه میکنند. حالا مراجع تقلید و رهبری اختیار هزینه این بخش را به مردم تفویض (منتقل) کردهاند تا خود مردم کمک به مردم لبنان را به جای درآمد شخصی، از این بخش خمس پرداخت کنند.