ویرگول
ورودثبت نام
چنگیز (همون گل آقا )
چنگیز (همون گل آقا )من همون گل آقام اگه منو نمیشناسید مشکل شماست نه مشکل من :)))
چنگیز (همون گل آقا )
چنگیز (همون گل آقا )
خواندن ۴ دقیقه·۴ روز پیش

تفاهم نامه ایران _ آمریکا ، خوب یا بد ؟

متن تفاهم نامه در ظاهر میگوید متن خوبی است و به نفع ایران است اما صرفا این تفاهم نامه را به واسطه متن نمیتوان خوب یا بد تفسیر کرد . آنچه مهتر از متن است فرا متن و نظارت بر اجرای این تفاهم نامه است .

این تفاهم نامه چند نقطه ضعف هم دارد .

اول اینکه کشور یا کشورهای مهاجم به روشنی مشخص نشده است . یکی از دلایل پذیرفته نشدن قطعنامه های زمان جنگ تحمیلی ایران و رژیم عراق همین مشخص نشدن رژیم بعثی عراق قبل از قطعنامه ۵۹۸ بود .

نقطه ضعف دیگر آن این است که خروج رژیم صهیونیستی از لبنان به صراحت بیان نشده است . اسرائیل و آمریکا میتوانند پایان جنگ را به معنای پایان آتش قلمداد کنند نه عقب نشینی از لبنان .

اون صحبت سرداری قاآنی هم درباره بازگشت اسراییل به مرزهای قبل جنگ ۴۰ روزه اشتباه بزرگی بود .

چون قبل جنگ ۴۰ روزه هم اسرائیل بخش هایی از لبنان را اشغال کرده بود . درستش برگشت به قبل ۷ اکتبر بود نه جنگ ۴۰ روزه .

بند مربوط به صندوق بازسازی هم هر چند در ظاهر برای ما مثبت است ولی به صراحت غرامت را تایید نمیکند . واژه پرداخت غرامت برای ما امتیاز مثبت و برای آمریکا امتیاز منفی است ولی صندوق بازسازی دادن یک امتیاز مثبت به آمریکا محسوب میشود . همین بند مربوط به صندوق بازسازی اگه اجرا شود ممکن است دروازه نفوذ و خرابکاری از طریق شرکت های خارجی مخصوصا آمریکا را باز کند .

شما تصور کن کشوری به کشور شما حمله کند بعد بگوید به جای غرامت با پول کشورهای عربی شما را میسازیم .

به جای اینکه آمریکا تنبیه شود شرکت های آمریکایی از طریق خسارت آمریکا به ما و پولهای عربی درآمد کسب میکنند . هم خون میریزند و هم شرکتهاشون درآمد میلیاردی کسب میکنند . اگه قرار است صندوقی باشد باید شرکت های آمریکایی از ورود به بازسازی محروم شوند .

بازگشایی تنگه هرمز بدون اشاره به لغو تحریم های کشورهایی اروپایی هم نقطه ضعف دیگری است مگر اینکه در پشت صحنه توافق یا تفاهمی صورت گرفته باشد .

درباره بند خروج آمریکا از منطقه هم فعلا نمیشه نظر داد ولی به نظر نمیرسد دولت پزشکیان عرضه آن را داشته باشد .

اگر قرار بر خروج هست باید هم خروج از کشورهای عربی خلیج فارس باشد هم ترکیه و ارمنستان و ...

بیایید از منظر دیگه نگاه کنیم اینکه در ازای این تفاهم و توافق چی بدست میاوریم و چی از دست میدهیم .

ما در این جنگ رهبر انقلاب را از دست دادیم . کلی فرمانده نظامی بزرگ از دست دادیم. چند هزار نفر شهید دادیم . اینها دیگر بر نمیگردند .

اگر تفاهم منجر به خروج آمریکا از خلیج فارس و ترکیه و آذربایجان و ... شود بله شاید بتواند بهای ناچیزی برای از دست دادن این همه شهید باشد ولی اگه هدف صرفا دریافت خسارت و آزادسازی اموال بلوکه شده باشد خیر .

نکته مهم تر از متن اجرای آن است . آمریکا بارها نشان داده پیمان شکن است و ما بارها نشان دادیم نسبت به نقض پیمان شکنی سستیم .

اگر قرار باشد به همان شیوه برجام عمل شود نتیجه اش جز خسارت نخواهد شد . تجربه نقض پی در پی آتش بس در لبنان و پاسخ فقط به یک نقض آتش بس نشان داد که به نسبت به نقض آتش بس در لبنان سستیم . لبنان قلب ایران است فقط خاک لبنان نیست . لبنان ضعیف ایران را هم ضعیف میکند . چیزی که مشخص است آن است که دولت پزشکیان " تقریبا " دارد همان مسیری را میرود که دولت روحانی رفت . گذشت از نقض آتش بس به بهانه حفظ تفاهم و توافق شاید احتمالی به هر قیمتی .

نشان به آن نشان که به خاطر مذاکره حاضر شد از پاسخ به رژیم صهیونیستی و پولهای بلوکه شده که پیش شرط حضور در مذاکرات بود صرف نظر کند و نشان به آن نشان که به خاطر تفاهم حاضر شد از پاسخ به رژیم صهیونیستی صرف نظر شد .

اگر ما حساسیتی که نسبت به نقض آتش بس خاک خودمون داشتیم نسبت به نقض آتش بس در لبنان داشتیم رژیم صهیونیستی جرات نمیکرد اینقدر آتش بس را در لبنان نقض کند .

نکته دیگه اینکه این چیزی که فعلا امضا شده یک توافق کلی است و توافق نهایی بعید است شکل بگیرد مگر آنکه اتقاقاتی رخ دهد .

احتمال زیادی وجود دارد که رژیم صهیونیستی از جام جهانی به نفع خودش استفاده کند و در روزهای نزدیک به فینال یا خود فینال یک حمله گسترده به لبنان انجام دهد و قصد ترور رهبر حزب الله را داشته باشد .

در کل به نظرم رژیم صهیونیستی با حمله گسترده به لبنان در روزهای آینده تا فینال جام جهانی این تفاهم یا توافق بعید در آینده را به سرنوشت برجام دچار خواهد کرد .

رژیم صهیونیستیتفاهم نامه
۰
۰
چنگیز (همون گل آقا )
چنگیز (همون گل آقا )
من همون گل آقام اگه منو نمیشناسید مشکل شماست نه مشکل من :)))
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید