حسن ریاضی
حسن ریاضی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

اسلام اصل است یا دموکراسی

انتخابات پله است اما خود دموکراسی را باید انتخاب نمود یا اسلام را
انتخابات پله است اما خود دموکراسی را باید انتخاب نمود یا اسلام را

دموکراسی اصل است یا اسلام
بیاید اینگونه و از این جهت هم به رابطه ی اسلام و دموکراسی نگریست
اینگونه که اگر اصالت را به دموکراسی بدهیم مردمان حق دارند بگویند که کدامین اسلام و به کدام قرائت باید برما حکومت کند و حتی فارغ از حکومت اسلام مسلمانان بر گزینند که کدام قرائت از کیش اسلام را در زندگی خصوصی و مناسبت های اجتماعی پذیرفته اند و می خواهند به آم عمل کنند
اما اگر اسلام مقدم بر دمکراسی باشد آزادی و انتخاب دچار محدودیت می شود البته این نوع محدودیت شدت ضعف دارد
از اسلامی که مرحوم بازرگان و طالقانی و خود امام پاریس که دامنه وضعشان به شدت زیاد است و تا اسلام طالبانی و دانشی که میزان آزادی و انتخاب را محدود می کند
اما نکته پایانی اینکه اگر کسی بگوید که مردمان با ارتکاب نظر برروی یک نکته که نمی توانند حق را باطل و باطل راحق بنمایند
بله این نگاه صفر و صدی درست و بجاست اما آن زمانی که ما معیار و ضابطه ای در دست داشته باشیم که واقعا حد و مرز حق و باطل را نشانگر باشد
اما با تتبع در فلسفه اخلاق و عقل عملی پیدا کردن مرز بین حق و باطل خیلی سخت می نماید اما با در نظر گرفتن این نکته
که حقیقتی ماورای ادراک ما وجود دارد و چه ما باشیم و چه نباشیم و یاحتی چه ما بخواهیم وچه نخواهیم آن حقیقت بر سرجای خود مستقر است و خللی از جانب ما به آن نمی رسد
اما مشکل آن حقیقت ماورای ما و معلوم ما نیست بلکه مشکل از مدرک ما است که آن حقیقت را چگونه دریافت می کنیم آیا به تمامه دریافت می کنیم ، کیفیت دریافت ها به یک اندازه است و سوالاتی از این دست که نشانگر آن است که معیار مشخصی نیست که به سوالات بالا پاسخ دهد و بگوید که فلانی از فلانی حق یابنده تر است و یا فلان مطلب برای آدمی کاملا قابل تشخیص است
خب با یاد آوری این نکته ما دریافت می کنیم که ما در میدان عمل و اجتماع چاره ای نداریم که آنچه مورد اقبال اکثریت است را نه حق بلکه نائب مناب حق بپذیریم و قرار دادها و قوانین را براساس آن تئوریزه کنیم
والسلام

فلسفه . فلسفه دین . عرفان . نویسنده . داستان نویس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید