ویرگول
ورودثبت نام
هادی ابراهیمی
هادی ابراهیمی
خواندن ۱۰ دقیقه·۲ سال پیش

فرآیند تحقیق گروه های متمرکز برای طراحان تجربه کاربری

در فرآیند طراحی UX (تجربه کاربری)، گروه‌های متمرکز یک روش تحقیقاتی برای جمع‌آوری بازخورد کیفی درباره یک محصول، خدمات یا ایده از یک مخاطب هدف خاص است. هدف یک گروه تمرکز در فرآیند طراحی UX، به دست آوردن درک عمیقی از ادراکات، نگرش ها و رفتارهای کاربران مربوط به طراحی است.

در طول یک جلسه گروه متمرکز در فرآیند طراحی UX، مدیر جلسه (که شما باشید) برای تشویق بحث و برانگیختن بازخورد صادقانه و دقیق شرکت‌کنندگان، سؤالات باز می‌پرسد. مدیر همچنین می‌تواند از تمرین‌ها یا فعالیت‌هایی برای جمع‌آوری بینش یا واکنش‌های خاص‌تر نسبت به یک جنبه طراحی خاص استفاده کند.

بینش جمع‌آوری‌شده از گروه‌های تمرکز می‌تواند به طراحان UX کمک کند تا نیازها، اولویت‌ها، نقاط درد و فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند. سپس می‌توان از این اطلاعات برای اطلاع‌رسانی به فرآیند طراحی و ایجاد تغییرات در یک محصول یا خدمات برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های مخاطبان هدف استفاده کرد.

گروه‌های متمرکز تنها یکی از روش‌هایی هستند که طراحان UX برای جمع‌آوری بازخورد کاربران از آن استفاده می‌کنند و معمولاً در مراحل اولیه فرآیند طراحی انجام می‌شوند. طراحان UX ممکن است از روش‌های دیگری برای جمع‌آوری بازخورد کاربر، از جمله تست کاربر، نظرسنجی و مصاحبه نیز استفاده کنند.


فرض کنید یک شرکت در حال توسعه یک اپلیکیشن موبایل جدید است که هدف تناسب اندام و سلامتی را دنبال می کند. طراحان UX ممکن است تصمیم بگیرند برای جمع‌آوری بازخورد کاربر یک جلسه گروه متمرکز با مخاطبان هدف (افراد علاقه مند به تناسب اندام و سلامتی) برگزار کنند.

در طول جلسه، مدیر جلسه سوالاتی را از شرکت کنندگان می پرسد، مانند:

  • در زمینه تناسب اندام و سلامتی چه اهدافی را دنبال میکنید؟
  • دوست دارید چه ویژگی هایی را در برنامه تناسب اندام و سلامتی ببینید؟
  • انگیزه شما برای پیگیری اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی چیست؟

ناظر همچنین ممکن است از تمرین‌ها یا فعالیت‌هایی برای جمع‌آوری بینش‌های خاص‌تر استفاده کند، مانند اینکه از شرکت‌کنندگان بخواهد نمونه اولیه برنامه را امتحان کنند و درباره رابط کاربری، پیمایش و ویژگی‌ها بازخورد ارائه کنند.

پس از تکمیل پروسه جلسه، طراحان UX بازخورد را تجزیه و تحلیل کرده و از آن برای استفاده در طراحی اپلیکیشن موبایل استفاده می کنند. برای مثال، فرض کنید شرکت‌کنندگان ذکر کردند که می‌خواهند بتوانند یادآورهای قابل تنظیمی را برای اهداف خود تنظیم کنند. در این صورت، طراحان ممکن است این ویژگی را در برنامه قرار دهند.

به طور کلی، گروه‌های متمرکز یک روش تحقیقاتی ارزشمند در فرآیند طراحی UX است، زیرا به طراحان اجازه می‌دهند تا بازخورد را مستقیماً از مخاطبان هدف جمع‌آوری کنند و از این بازخورد برای ایجاد محصول یا خدماتی استفاده کنند که نیازها و انتظارات کاربران را برآورده کند.


نحوه استفاده از گروه های متمرکز در فرآیند طراحی تجربه کاربری

در طراحی تجربه کاربری (UX) همه چیز در مورد ایجاد محصولات و خدماتی است که نیازها و انتظارات کاربران را برآورده کند. برای رسیدن به این هدف، طراحان از روش‌های تحقیقاتی مختلفی برای درک رفتار کاربر و جمع‌آوری بازخورد استفاده می‌کنند. یکی از مؤثرترین روش های تحقیق، گروه متمرکز است. در این مقاله، نحوه استفاده از گروه‌های متمرکز در فرآیند طراحی UX را بررسی می‌کنیم و جزئیات عملی در مورد نحوه اجرای آنها ارائه می‌کنیم.


مرحله 1: اهداف را تعریف کنید

اولین گام در انجام یک جلسه گروه متمرکز، تعریف اهداف و مقاصد تحقیق است. این می تواند شامل درک نیازها و ترجیحات کاربر، شناسایی نقاط درد یا آزمایش کانسپت جدید طراحی باشد. اهداف و مقاصد باید به وضوح تعریف شوند تا اطمینان حاصل شود که جلسه گروه متمرکز، متمرکز و مؤثر است.


مرحله 2: مخاطبان هدف را شناسایی کنید

مخاطب هدف باید با دقت انتخاب شود تا با ویژگی ها و رفتارهای کاربرانی که طراحی برای آنها در نظر گرفته شده است مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر طراحی برای افراد مسن باشد، گروه تمرکز باید از افراد 50 سال و بالاتر تشکیل شود. مخاطبان هدف باید بر اساس معیارهای خاصی مانند سن، جنسیت، مکان یا علایق جذب شوند.


مرحله 3: یک راهنمای بحث ایجاد کنید

مدیر گروه متمرکز باید یک راهنمای بحث ایجاد کند که شامل سؤالات باز است که شرکت کنندگان را تشویق می کند تا افکار و تجربیات خود را در رابطه با طرح به اشتراک بگذارند. راهنمای بحث همچنین باید شامل تمرین‌ها یا فعالیت‌هایی باشد که به بازخورد دقیق‌تر کمک می‌کنند. مدیر باید راهنمای بحث را بررسی و آزمایش کند تا از مؤثر بودن و مرتبط بودن و دقیق بودن سؤالات اطمینان حاصل کند.


مرحله 4: استخدام شرکت کنندگان

شرکت کنندگان باید بر اساس معیارهای مخاطب هدف جذب شوند. روش های استخدام می تواند شامل شبکه های اجتماعی، انجمن های آنلاین یا لیست های ایمیل باشد. به شرکت کنندگان باید انگیزه ای برای شرکت در گروه متمرکز ارائه شود، مانند کارت هدیه یا پرداخت نقدی کوچک.


مرحله 5: گروه تمرکز را اداره کنید

در طول گروه تمرکز، مدیر باید یک محیط راحت ایجاد کند و شرکت کنندگان را تشویق کند تا افکار و تجربیات خود را آشکارا به اشتراک بگذارند. مدیر باید راهنمای بحث را دنبال کند، اما همچنین باید انعطاف پذیر باشد تا سؤالات بعدی را ارائه کند یا موضوعات جدید را بررسی کند. گروه کانونی باید توسط صدا یا تصویر ضبط شود تا امکان تجزیه و تحلیل بعدی فراهم شود.


مرحله 6: تجزیه و تحلیل داده ها

پس از تکمیل پروسه گروه تمرکز، داده ها باید برای شناسایی موضوعات و بینش های کلیدی تجزیه و تحلیل شوند. این بینش‌ها می‌تواند فرآیند طراحی را مشخص کند و تغییراتی را در طراحی ایجاد کند تا نیازها و خواسته‌های مخاطب هدف را برآورده کند. مدیر جلسه یا یک محقق در زمینه UX می تواند داده ها را با استفاده از روش های تحلیل کیفی تجزیه و تحلیل کند.


مرحله 7: یافته ها را گزارش کنید

در نهایت، بینش ها و یافته های گروه تمرکز باید به تیم طراحی و ذینفعان گزارش شود. این گزارش باید شامل خلاصه ای از موضوعات و بینش های کلیدی، همراه با توصیه هایی برای گنجاندن این یافته ها در فرآیند طراحی باشد. این گزارش می‌تواند شامل نقل قول‌ها یا کلیپ‌های ویدئویی از گروه تمرکز باشد تا زمینه استفاده از یافته‌ها را فراهم کند.


نتیجه

گروه‌های کانونی یک روش تحقیقاتی ارزشمند در فرآیند طراحی UX هستند، زیرا به طراحان اجازه می‌دهند تا بازخورد را مستقیماً از مخاطبان هدف جمع‌آوری کنند و از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه در طراحی استفاده کنند. گروه‌های کانونی منبع غنی از داده‌های کیفی را فراهم می‌کنند که می‌تواند به شناسایی نیازها، اولویت‌ها و نقاط درد کاربر کمک کند. بینش و یافته‌های گروه‌های متمرکز می‌تواند فرآیند طراحی را مشخص کند و تغییراتی را در طرح ایجاد کند که نیازها و خواسته‌های مخاطب هدف را بهتر برآورده کند.

هنگام انجام یک گروه متمرکز، تعیین دقیق اهداف و مقاصد، شناسایی مخاطبان هدف، ایجاد راهنمای بحث، استخدام شرکت کنندگان، هدایت گروه تمرکز، تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش یافته ها مهم است. با پیروی از این مراحل، طراحان می توانند اطمینان حاصل کنند که گروه های متمرکز آنها مؤثر هستند و بینش های ارزشمندی را ارائه می دهند که روند طراحی را مشخص می کند.

در نتیجه، گروه های تمرکز ابزاری ضروری در فرآیند طراحی UX هستند و می توانند تجربه کاربری یک محصول یا خدمات را تا حد زیادی بهبود بخشند. طراحان نباید از گنجاندن گروه های متمرکز در روش های تحقیقاتی خود برای به دست آوردن بینش ارزشمند از مخاطبان خود دریغ کنند.


نمونه ای از تحقیقات گروه متمرکز در طراحی UX: بهبود یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی

معرفی:

یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی یک آژانس طراحی UX را برای بهبود تجربه کاربری پلتفرم خود استخدام کرده است. آژانس طراحی تصمیم گرفته است یک گروه متمرکز را برای جمع آوری بازخورد از مخاطبان هدف خود برای کمک به شناسایی نقاط درد، ترجیحات و نیازهای کاربر برگزار کند.


اهداف:

اهداف این گروه متمرکز عبارتند از:

نقاط دردناکی را که کاربران هنگام استفاده از برنامه مذکور تجربه می کنند، شناسایی کنید. ترجیحات و رفتارهای کاربر مربوط به برنامه های رسانه های اجتماعی را درک کنید. جمع آوری بازخورد در مورد کانسپت طراحی جدید برای بهبود تجربه کاربر.


روش و شیوه:

گروه تمرکز شامل شرکت‌کنندگانی می‌شود که کاربران فعلی اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی هستند و در یک ماه گذشته از آن استفاده کرده‌اند. شرکت کنندگان بر اساس معیارهای زیر انتخاب خواهند شد:

  • سن: 18-35
  • جنسیت: همه
  • مکان: ایالات متحده آمریکا
  • دفعات استفاده: حداقل یک بار در هفته
  • پلتفرم: iOS یا Android

شرکت‌کنندگان از طریق تبلیغات شبکه های اجتماعی، ایمیل‌ها و گروه های آنلاین جذب خواهند شد. این گروه متشکل از 8 شرکت کننده است و در یک محیط مجازی از طریق زوم انجام می شود. این بحث تقریباً 60 دقیقه طول خواهد کشید و توسط یک محقق UX مدیریت خواهد شد.


راهنمای بحث:

راهنمای بحث زیر برای تسهیل بحث گروه متمرکز استفاده خواهد شد:

  • مقدمه: شرکت کنندگان خود را معرفی می کنند و عادات و ترجیحات خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.
  • استفاده از برنامه رسانه‌های اجتماعی: از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود که چقدر از برنامه رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، از چه ویژگی‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند، و چه چیزی را در آن دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند.
  • نقاط درد: از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود نقاط دردی را که در حین استفاده از برنامه تجربه کرده‌اند، مانند اشکالات، زمان بارگذاری کند یا پیمایش گیج‌کننده به اشتراک بگذارند.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: از شرکت کنندگان در مورد تجربه آنها در استفاده از سایر برنامه های اجتماعی و نحوه مقایسه آنها با برنامه آزمایش شده سؤال می شود.
  • مفاهیم طراحی: به شرکت‌کنندگان کانسپت طراحی جدید نشان داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا در مورد طراحی، از جمله سهولت استفاده، جذابیت بصری و عملکرد، بازخورد ارائه کنند.

نمونه گزارش گروه تمرکز:

در زیر نمونه ای از گزارش گروه تمرکز فرضی شرح داده شده در بالا آمده است:


خلاصه اجرایی:

یک گروه متمرکز با 8 کاربر فعلی برنامه رسانه های اجتماعی برای جمع آوری بازخورد تجربه کاربر و شناسایی زمینه های قابل بهبود انجام شد. گروه تمرکز چندین نقطه درد مرتبط با ناوبری، زمان بارگذاری کند و محتوای طاقت فرسا را شناسایی کرد. کاسنپت طراحی پیشنهادی بازخورد مثبتی برای سادگی، جذابیت بصری و عملکرد دریافت کرد.


یافته های کلیدی:

  • شرکت‌کنندگان با اشاره به منوهای گیج‌کننده و عناوین نامشخص، از ناوبری برنامه ابراز ناراحتی کردند.
  • همچنین برای بسیاری از شرکت‌کنندگان که گزارش داده‌اند زمان بارگذاری کند و خرابی های گاه به گاه را تجربه کرده‌اند.
  • شرکت‌کنندگان احساس کردند که از میزان محتوای موجود در برنامه غرق شده‌اند و تمایل خود را برای محتوای شخصی‌تر و مرتبط‌تر ابراز کردند.
  • کانسپت طراحی پیشنهادی بازخورد مثبتی برای سادگی، جذابیت بصری و عملکرد دریافت کرد. شرکت‌کنندگان به‌ویژه تحت تأثیر طراحی صفحه اصلی جدید قرار گرفتند که یافتن و دسترسی به محتوا را آسان‌تر می‌کرد.

توصیه ها:

بر اساس بازخورد از گروه تمرکز، توصیه های زیر پیشنهاد می شود:

  • با کاهش تعداد منوها و استفاده از عناوین واضح، ناوبری را ساده کنید.
  • با بهینه سازی عملکرد برنامه و رفع اشکالات، مشکل زمان بارگذاری کند و خرابی های گاه به گاه را برطرف کنید.
  • شخصی سازی محتوا را با استفاده از الگوریتم هایی برای توصیه محتوا بر اساس ترجیحات و رفتارهای کاربر بهبود بخشید.
  • پیاده سازی کانسپت طراحی پیشنهادی، از جمله طراحی صفحه اصلی جدید که بازخورد مثبتی از گروه تمرکز دریافت کرد.

نتیجه:

گروه تمرکز، بینش‌های ارزشمندی را ارائه کرد که به شناسایی نقاط درد، اولویت‌ها و نیازهای کاربر مرتبط با برنامه رسانه‌های اجتماعی کمک کرد. توصیه ها و مفاهیم طراحی پیشنهادی در طراحی مجدد رابط کاربری برنامه برای بهبود تجربه کاربر و افزایش رضایت کاربر در نظر گرفته خواهد شد. بازخورد جمع‌آوری‌شده از گروه تمرکز می‌تواند به اطلاع‌رسانی تصمیم‌های تیم طراحی کمک کند و اطمینان حاصل کند که برنامه بازطراحی‌شده نیازها و ترجیحات مخاطبان هدف خود را برآورده می‌کند.


محدودیت ها:

توجه به این نکته مهم است که یافته‌های این گروه متمرکز بر اساس نمونه کوچکی از شرکت‌کنندگان است و ممکن است نماینده جمعیت گسترده‌تری از کاربران اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی نباشد. علاوه بر این، تنظیمات مجازی ممکن است بر بازخورد و پاسخ های شرکت کنندگان تأثیر گذاشته باشد. تحقیقات بیشتر، مانند نظرسنجی و آزمایش کاربر، ممکن است برای تأیید یافته های این گروه متمرکز ضروری باشد.


نتیجه:

گروه‌های تمرکز بخش مهمی از فرآیند طراحی UX هستند و می‌توانند بینش‌های ارزشمندی در مورد اولویت‌های کاربر، نقاط درد و نیازها ارائه دهند. با استفاده از یک راهنمای بحث و گفتگوی طراحی شده و استخدام شرکت کنندگان مناسب، طراحان می توانند بازخوردی را جمع آوری کنند که می تواند به استفاده در تصمیمات طراحی آنها و بهبود تجربه کاربر از محصولاتشان کمک کند.

مثال فرضی گروه تمرکز برنامه رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چگونه طراحان می‌توانند از این روش تحقیق برای جمع‌آوری بازخورد از مخاطبان هدف خود و شناسایی زمینه‌های بهبود استفاده کنند. با تجزیه و تحلیل بازخوردها و ارائه توصیه‌هایی بر اساس یافته‌ها، طراحان می‌توانند طرح‌هایی با محوریت کاربر ایجاد کنند که نیازها و ترجیحات کاربران خود را برآورده کند.

تجربه کاربریFocus Groupsresearchux researchطراحی تجربه کاربر
یک طراح محصول ساده
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید