تفکر طراحی یک فرآیند کاربر محور و تکراری است که به طراحان کمک می کند تا محصولات و خدمات موثر و کاربر پسند ایجاد کنند. در طراحی UI/UX، فرآیند تفکر طراحی شامل پنج مرحله است: همدلی، تعریف، ایدهپردازی، نمونه اولیه (طراحی) و آزمایش. بیایید نگاهی دقیق تر به هر مرحله و اقدامات طراح در هر مرحله بیندازیم.
فاز همدلی در طراحی UI/UX اولین مرحله از فرایند تفکر طراحی است، و شامل درک نیازها، اهداف، و انگیزه های کاربر است. این فاز با هدف توسعه درک عمیقی از دیدگاه کاربر و به دست آوردن بینش هایی است که طراحی محصول یا سرویس را آگاه خواهد کرد. در اینجا مراحل درگیر در فاز Empathize در طراحی UI / UX :
انجام تحقیق: تحقیق برای جمع آوری اطلاعات در مورد نیازها، رفتارها و نقاط درد کاربر. از تکنیک هایی مانند نظرسنجی، مصاحبه و گروه های متمرکز برای به دست آوردن بینش در مورد دیدگاه کاربر استفاده کنید.
مشاهده: کاربر را در محیط طبیعی خود مشاهده کنید و در مورد رفتار و عادات او اطلاعات جمع آوری کنید. درک نحوه تعامل کاربر با محصول یا خدمات و زمینه ای که در آن استفاده می شود.
توسعه همدلی: با قرار دادن خود به جای کاربر و درک تجربه او، همدلی را برای کاربر ایجاد کنید. سعی کنید احساسات، افکار و احساساتی که کاربر ممکن است تجربه کند را درک کنید.
شناسایی شخصیتهای کاربر: شخصیتهای کاربری را شناسایی کنید که نیازها، اهداف و انگیزههای مخاطب هدف را در بر میگیرد. از پرسوناها برای هدایت فرآیند طراحی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که طرح نیازهای کاربر را برآورده می کند.
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق: یافته های تحقیق را تجزیه و تحلیل کنید و بینش هایی را ایجاد کنید که به طراحی محصول یا خدمات کمک می کند. الگوها و روندها را در داده ها شناسایی کنید و از آنها برای هدایت فرآیند طراحی استفاده کنید.
با پیروی از این مراحل، طراحان می توانند درک عمیقی از نیازها و اهداف کاربر به دست آورند و از آن دانش برای طراحی محصولات و خدماتی که آن نیازها را برآورده می کنند، استفاده کنند. مرحله همدلی بخش مهمی از فرآیند تفکر طراحی است و زمینه را برای بقیه مراحل طراحی فراهم می کند.
مرحله تعریف در طراحی UI/UX مرحله دوم فرآیند تفکر طراحی است و شامل تعریف مشکلی است که طرح حل خواهد کرد. هدف این مرحله ایجاد یک بیانیه مشکل واضح و مختصر برای هدایت فرآیند طراحی است. در اینجا مراحل مربوط به مرحله تعریف در طراحی UI/UX آمده است:
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق: یافته ها و بینش های تحقیق از مرحله همدلی را برای شناسایی الگوها، روندها و مضامین بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. هدف تقطیر داده ها به مجموعه ای از نیازهای کاربر و نقاط درد است که به تعریف بیانیه مشکل کمک می کند.
شناسایی نیازهای کاربر: نیازهای کاربر را که در حال حاضر توسط محصولات یا خدمات موجود برآورده نمی شود، شناسایی کنید. از بینش های حاصل از تحقیق برای شناسایی نیازها و چالش های اساسی کاربر استفاده کنید.
یک بیانیه مشکل ایجاد کنید: بر اساس بینش های حاصل از تحقیق، یک بیانیه مشکل ایجاد کنید که به طور واضح و مختصر مشکلی را که طرح حل می کند تعریف کند. بیان مسئله باید بر دیدگاه کاربر متمرکز باشد و نیازها و چالشهای کلیدی کاربر را که طراحی به آن رسیدگی میکند، توضیح دهد.
اصلاح بیانیه مشکل: بیانیه مشکل را با دریافت بازخورد از ذینفعان و کاربران اصلاح کنید. از بازخورد برای اصلاح و شفاف سازی بیانیه مشکل استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که نیازها و چالش های کاربر را به طور دقیق نشان می دهد.
توسعه شخصیت های کاربر: شخصیت های توسعه یافته در مرحله همدلی را اصلاح کنید تا نیازها و اهداف کاربر را بهتر منعکس کند. پرسونای اصلاح شده به هدایت فرآیند طراحی کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که محصول یا خدمات نهایی نیازهای کاربران هدف را برآورده می کند.
تعریف اهداف طراحی: اهداف طراحی خاص و قابل اندازه گیری را در راستای بیان مسئله و نیازهای کاربر تعریف کنید. اهداف طراحی، مراحل ایدهپردازی و نمونهسازی فرآیند طراحی را هدایت میکنند و به عنوان معیاری برای ارزیابی موفقیت محصول نهایی عمل میکنند.
اولویتبندی ویژگیها: اولویتبندی ویژگیها و قابلیتهایی که طراحی باید شامل نیازهای کاربر و رسیدگی به بیانیه مشکل باشد. از اولویت بندی برای هدایت مراحل ایده پردازی و نمونه سازی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی حیاتی ترین نیازهای کاربر را برآورده می کند.
معیارهای موفقیت را تعریف کنید: معیارهایی را که برای اندازه گیری موفقیت محصول نهایی استفاده می شود، شناسایی کنید. معیارها باید با اهداف طراحی و بیان مسئله و بر اساس معیارهای خاص و قابل اندازه گیری همسو باشند.
با دنبال کردن این مراحل، طراحان می توانند مشکلی را که طراحی حل می کند تعریف کرده و یک نقشه راه روشن برای بقیه مراحل طراحی ایجاد کند. مرحله Define بخش مهمی از فرآیند تفکر طراحی است و زمینه را برای مرحله Ideate فراهم می کند، جایی که طراحان ایده ها و مفاهیمی را برای حل مشکل تعریف شده تولید می کنند.
مرحله Ideate در طراحی UI/UX سومین مرحله از فرآیند تفکر طراحی است و شامل تولید طیف گسترده ای از ایده ها و راه حل ها برای رسیدگی به مشکل تعریف شده در فاز Define است. هدف این مرحله تولید هر چه بیشتر ایده ها بدون قضاوت و فیلتر کردن آنها در مراحل بعدی است. در اینجا مراحل مربوط به مرحله Ideate در طراحی UI/UX آمده است:
طوفان فکری: یک جلسه طوفان فکری با تیم طراحی و ذینفعان برای ایجاد طیف گسترده ای از ایده ها برگزار کنید. شرکتکنندگان را تشویق کنید تا خارج از چارچوب فکر کنند و همه راهحلهای ممکن را برای بیان مسئله تعریفشده در نظر بگیرند.
از ابزارهای تفکر طراحی استفاده کنید: از ابزارهای مختلف تفکر طراحی برای تحریک خلاقیت و ایجاد ایده های جدید استفاده کنید. نمونه هایی از ابزارهای تفکر طراحی عبارتند از: نقشه ذهنی، طراحی و استوری بورد.
اولویت بندی ایده ها: اولویت بندی ایده ها و راه حل های تولید شده بر اساس همسویی آنها با بیان مسئله و اهداف طراحی. این به فیلتر کردن ایدههایی که قابل اجرا نیستند کمک میکند و روی آنهایی که بیشترین پتانسیل را دارند تمرکز میکند.
اصلاح و بهبود: ایده های اولویت بندی شده را از طریق تکرار و بازخورد اصلاح و بهبود بخشید. ایده ها را با کاربران، ذینفعان و اعضای تیم آزمایش کنید تا بازخورد دریافت کنید و پیشرفت کنید.
ایجاد طرح های مفهومی: طرح های مفهومی ایجاد کنید که ایده ها و راه حل های تولید شده در مرحله ایده را نشان می دهد. این طرحها باید از وفاداری پایین برخوردار باشند و به جای جزئیات خاص، بر مفهوم کلی تمرکز کنند.
با دنبال کردن این مراحل، طراحان میتوانند طیف وسیعی از ایدهها و راهحلها را برای رسیدگی به مشکل تعریفشده در فاز Define ایجاد کنند. مرحله Ideate بخش مهمی از فرآیند تفکر طراحی است و زمینه را برای مرحله Prototype فراهم میکند، جایی که طراحان نمونههای اولیه ایدهها و راهحلهای انتخاب شده را ایجاد میکنند.
مرحله طراحی در طراحی UI/UX چهارمین مرحله از فرآیند تفکر طراحی است و شامل ایجاد راه حل های طراحی دقیق بر اساس ایده های انتخاب شده از مرحله Ideate است. هدف این مرحله ایجاد طرحی است که با بیان مسئله و نیازهای کاربر هماهنگ باشد و اهداف طراحی و معیارهای موفقیت تعریف شده در مرحله تعریف را برآورده کند. در اینجا مراحل مربوط به مرحله طراحی در طراحی UI/UX آمده است:
ایجاد طرح های دقیق: از ایده ها و راه حل های انتخاب شده از مرحله Ideate برای ایجاد طرح های دقیق که بیان مسئله، نیازهای کاربر و اهداف طراحی را مورد توجه قرار می دهد، استفاده کنید. طرح ها باید شامل ویژگی ها، عملکرد و تعاملات خاص باشند.
استفاده از طرحها و قابهای سیمی: از طرحها و قابهای سیمی برای ایجاد طرحهایی با کیفیت پایین استفاده کنید که بر روی چیدمان و عملکرد طرح تمرکز دارند. این به شناسایی هرگونه مشکل قابلیت استفاده قبل از حرکت به سمت طراحی های با وفاداری بالا کمک می کند.
توسعه طراحی بصری: طراحی بصری محصول یا خدمات، از جمله طرح های رنگی، تایپوگرافی و تصاویر را توسعه دهید. اطمینان حاصل کنید که طراحی بصری با نیازهای کاربر، هویت برند و اهداف طراحی همسو باشد.
تست و تکرار: طرح ها را با کاربران، ذینفعان و اعضای تیم آزمایش کنید تا بازخورد دریافت کنید و هرگونه مشکل قابلیت استفاده یا زمینه های بهبود را شناسایی کنید. از بازخورد برای تکرار و اصلاح طرح ها استفاده کنید.
ایجاد طرحهای با وفاداری بالا: طرحهایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که شامل تمام جزئیات بصری و تعاملی طرح باشد. این طرح ها باید تا حد امکان به محصول نهایی نزدیک باشد.
ایجاد مشخصات طراحی: مشخصات طراحی را ایجاد کنید که جزئیات خاص طراحی، از جمله طراحی بصری، طراحی تعامل و معماری اطلاعات را مشخص کند. این مشخصات به عنوان راهنمای توسعه دهندگان برای ساخت محصول نهایی خواهد بود.
با دنبال کردن این مراحل، طراحان می توانند یک راه حل طراحی دقیق ایجاد کنند که نیازهای کاربران و اهداف طراحی تعریف شده در فاز Define را برآورده کند. مرحله طراحی بخش مهمی از فرآیند تفکر طراحی است و زمینه را برای مرحله تست فراهم میکند، جایی که طراحان محصول نهایی را با کاربران و ذینفعان آزمایش میکنند تا اطمینان حاصل کنند که معیارهای موفقیت تعریف شده در مرحله تعریف را برآورده میکند.
مرحله تست در طراحی UI/UX مرحله پنجم و نهایی فرآیند تفکر طراحی است و شامل آزمایش محصول نهایی با کاربران و ذینفعان است تا اطمینان حاصل شود که معیارهای موفقیت تعریف شده در مرحله تعریف را برآورده می کند. هدف این مرحله اعتبارسنجی راه حل طراحی و شناسایی مناطقی برای بهبود است. در اینجا مراحل مربوط به مرحله تست در طراحی UI/UX آمده است:
برنامه تست کاربر: جلسات تست کاربر را با نمونه ای از کاربران برای آزمایش محصول نهایی برنامه ریزی کنید. معیارهای تست و معیارهای موفقیت را تعریف کنید و اسکریپت های تست و پرسشنامه ایجاد کنید.
انجام تست کاربر: جلسات تست کاربر را با نمونه تعریف شده از کاربران برگزار کنید و بازخورد و مشاهدات را در مورد قابلیت استفاده، عملکرد و تجربه کاربر کلی محصول جمع آوری کنید.
تجزیه و تحلیل نتایج: نتایج جلسات تست کاربر را تجزیه و تحلیل کنید و هرگونه مشکل قابلیت استفاده یا زمینه های بهبود را شناسایی کنید. از بازخورد برای انجام تکرارها و اصلاحات در محصول استفاده کنید.
تکرار و اصلاح: بر اساس بازخورد جلسات تست کاربر، محصول را تکرار و اصلاح کنید. این ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در طراحی، عملکرد یا محتوا باشد.
مشخصات طراحی نهایی: مشخصات طراحی محصول، از جمله تغییرات ایجاد شده در مرحله آزمایش را نهایی کنید. این مشخصات به عنوان راهنمای توسعه دهندگان برای ساخت محصول نهایی خواهد بود.
راه اندازی محصول: راه اندازی محصول نهایی و نظارت بر عملکرد آن در برابر معیارهای موفقیت تعریف شده در مرحله تعریف. جمع آوری بازخورد از کاربران و ذینفعان و ایجاد هرگونه تغییر لازم برای بهبود محصول.
با دنبال کردن این مراحل، طراحان می توانند راه حل طراحی خود را تایید کنند و اطمینان حاصل کنند که نیازهای کاربران و اهداف طراحی تعریف شده در فاز Define را برآورده می کند. مرحله تست بخش مهمی از فرآیند تفکر طراحی است و به اطمینان از کاربردی بودن، قابل استفاده بودن محصول نهایی و رفع نیازهای کاربران کمک می کند.
در نتیجه، فرآیند تفکر طراحی یک رویکرد طراحی قدرتمند UI/UX است که کاربر را در مرکز فرآیند طراحی قرار میدهد.
با پیروی از مراحل پنج گانه فرآیند تفکر طراحی، طراحان می توانند محصولات و خدمات کاربرپسند و موثری ایجاد کنند که نیازهای کاربران را برآورده کرده و مشکلات آنها را حل کند.
چه در حال طراحی یک برنامه تلفن همراه، یک وب سایت یا هر محصول دیجیتال دیگری باشید، ترکیب فرآیند تفکر طراحی در فرآیند طراحی می تواند به ایجاد محصولاتی کمک کند که تفاوت واقعی در زندگی افراد ایجاد کنند.
بنابراین، شروع به همدلی با کاربران خود، تعریف مشکل، ایده پردازی، نمونه سازی اولیه و آزمایش طرح های خود برای ایجاد محصولات کاربردی و کاربر پسند کنید.