علی خدامی متولد ۲۷ فروردین ۶۹ که بیشتر با نام هنری «علی سورنا» شناخته میشود، رپکن مستقل ایرانی میباشد؛ که در سالهای اخیر نوآوریهای بسیاری در رپ فارسی، شعر و موسیقی ایجاد کرده و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.
نام کامل: علی خدامی
نام هنری: علی سورنا
متولد: ۲۷ فروردین ۱۳۶۹
حرفه: موسیقیدان (شاعر، رپکن و آهنگساز)
سبک: رپ فارسی / آلترناتیو هیپ هاپ
علی سورنا را میتوان از معدود هنرمندان مستقل ایرانی دانست که بدون همکاری با رسانههای جریان اصلی، بدون انتشار موزیک ویدیو و حتی بی هیچ حاشیهای توانسته است به محبوبیت زیادی دست یابد. علاوه بر این، با گذشت یک دهه از شروع فعالیت حرفهایِ علی سورنا، تکامل مشهودی در آثار و هنر او مشاهده میشود که تقریبا هرکسی را شگفتزده میکند!
از شروع فعالیت تا سال ۱۳۹۰، علی سورنا تعدادی تک آهنگ به تنهایی و با همکاری بن (بنیامین)، فرزان و... منتشر کرده که اغلب موضوعاتی اعتراضی دارند اما شروع دورهٔ حرفهای او را میتوان از زمان انتشار آلبوم «مرد تنها» دانست. اولین آلبوم سورنا الهامی از اثر «مرد تنها» ساختهٔ «فرهاد مهراد» میباشد که میخواهد نوع خاصی از مردانگی را زنده نگهدارد. این اثر روایتی از وضع جامعه، اعتراضها و بیوگرافی مختصری از او را در خود جای داده است. اگرچه مرد تنها آلبومی نسبتا سطحی بود اما برای جوانی بیستویک ساله که به صورت تجربی شروع به یادگیری کرده، اثری قوی به شمار میرود که توجه افراد بسیاری هم به علی سورنا جلب کرد.
اما اکنون پس از گذشت یک دهه، تکامل هنری علی سورنا را میتوان به وضوح مشاهده کرد که بدون ذهنی باز، تلاش و طرز تفکر منتقدانهٔ هنرمند امکان پذیر نبود. اگر تاکنون با علی سورنا آشنا نشدید، بهترین مرجع شناختن او، آثاری هستند که در این مسیر تولید کرده است. شما با گوش دادن به آلبومهای ابتدایی علی سورنا شناخت مناسبی از سورنا پیدا میکنید اما بهتر است به جای قضاوت کردن، همچنان ذهن خود را برای شنیدن آثار بعدی باز نگه دارید! چرا که حتی خود علی سورنا نیز در گفتگویی با رسانهٔ میدان نسبت به شعرها و آثار گذشتهٔ خود انتقاداتی مطرح کرده است و با شنیدن آثار بعدی این هنرمند نیز، بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.
در طی این سالها، چندین آلبوم کوتاه و بلند از علی سورنا منتشر شده است که هرکدام (مخصوصا آثار جدیدتر) نوآوریهای به خصوصی دارند. فعالیت سورنا با آلبوم «مرد تنها» در فضایی مردانه که تنها قشر فرودستان و طبقهٔ ضعیف جامعه آن را حس کرده بودند آغاز شد. اگرچه این آلبوم توجه افراد بسیاری را به سورنا جلب کرد اما عدهٔ زیادی نیز قادر به درک آن نبودند چرا که روایت علی سورنا، از دل جامعهٔ فقیر نشین و با دیدگاهی مردانه بیرون آمده بود.
آلبوم دوم او نیز «آوار» نام داشت که دوسال بعد منتشر شد؛ این اثر اشعاری رادیکالتر و پختهتر نسبت به مرد تنها داشت اما همچنان در فضایی پر از خشم و جنون، کموبیش مردانه اجرا شد. اما این انتشار سومین آلبوم یعنی «نگار» بود که باعث شد سورنا در مرکز توجه قرار بگیرد.
آلبوم نگار بر خلاف دو اثر قبلی که روایتی از درون بودند، اثری داستانی سرشار از آرایههای ادبی، نمادها، پر رمز و راز همراه با تکنیکها و فرمهای جدید بود که فضایی کاملا متفاوت از آثار قبلی سورنا داشت. همانطور که از نام آلبوم مشخص است این بار با فضایی نرمتر و هنری روبرو هستیم که در آن علی سورنا با نوآوری و خلاقیت گامی بزرگ در دوران حرفهای خود برداشته است.
اما در چهارمین آلبوم یعنی «کویر»، علی سورنا با روایتی شخصی باز میگردد که به نوعی میتوان گفت مشابه آلبوم مرد تنهاست که در آن آهنگهای خود زندگینامه و نقدهای اجتماعی و... وجود دارند. البته که پیشرفت در این اثر نیز کاملا مشهود میباشد.
پنجمین آلبوم علی سورنا «گوزن» نقطه عطف کارنامهٔ هنری او، حاصل سالها تجربه است که میتوان گفت ورژنی تکامل یافته از نگار میباشد و شباهتهای بسیاری (برای مثال ارتباط معنایی اشعار، روند داستانی آلبوم و غیره) به این آلبوم دارد اما در عین حال متمایزترین آلبوم سورنا است که نه تنها تلفیقی از موسیقی رپ با ادبیات فارسی است؛ بلکه از هنرهای دیگری همچون داستان نویسی، نمایشنامه نویسی و... نیز در آن استفاده شده است. در کنار قدرت شعری بالا و مفاهیم عمیق آلبوم، اجرای منحصر به فرد و نحوهٔ روایت خاص علی سورنا باعث شده است که گوزن به یکی از با کیفیتترین آثار موسیقی ایرانی تبدیل شود.
منبع: بیوگرافی علی سورنا در مجله هفت خط و مصاحبه با رسانه میدان