علی سمیعی
علی سمیعی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

بازی ایرانی، بازی خارجی

این متن در تاریخ 19 بهمن 96 توسط خودم نوشته شده و در سایت وینفون منتشر شده

میگن بازی‌های ایرانی بخرید، ولی ما که پی سی نداریم و موبایلمون هم اندروید نیست، بازی ایرانی رو بخریم کجا بازی کنیم؟ اصلا حتی اگر پی سی داشته باشیم رو چ حسابی بجا دانلود یه بازی بریم کلی پول یه بازی ایرانی بدیم که نیم ساعته کلا ؟ ما برای همه این مشکلات هم راه حل‌هایی داریم که در ادامه باهاتون در میون میذاریم.

ابتدای امر باید جهت یک هفته تاخیر انتشار قسمت سوم این سری از فان‌فون (راه‌حل‌های پیشنهادی) از شما دوستان عذرخواهی کنم. راستش ما از اونجایی که سرمون خیلی شلوغه و مشغول یک مراسم بزرگ طی ماه‌های آینده هستیم وقت نکردیم به موقع راه حل‌های جدید رو پیشنهاد بدیم و این مدت کوهی از کامنت‌ها و تماس‌های تلفنی به بنده از طرف مسئولین ارسال شد که دنبال راه‌حل‌ها بودند.

مشکلی که این هفته قراره راجع بهش صحبت کنیم مشکل بازی‌های ایرانی در ایران است. در هر صورت ما مشکلات وطنی رو فقط حل می‌کنیم چون کاری به مشکلات خارجی‌ها نداریم فعلا اونا خودشون ترامپ رو دارند.
مشکل اساسی بازی‌های ایرانی جدا از نداشتن سرمایه و در نتیجه کیفیت پایین، اینه که فقط برای پی سی و بعضا برای موبایل‌های اندرویدی هستند. مشکل همونا هم اینه که به نسبت قیمت گذاری که روش انجام میشه نمی ارزه اکثرا.

نمیخوام بازی‌های ایرانی رو بکوبم و همش بگم که همشون بدن، نه! ما بازی‌های خیلی خوب ایرانی داریم. منتها آخریش که من بازی کردم جنگ در خلیج عدن بود. بعد از اون آنچنان شکست عشقی خوردم که دیگه اصلا سمت بازی نرفتم. بازیش خیلی قشنگ بود، ولی متاسفانه همونطور که شاعر می‌فرماید: “چرا هرچی که خوبه زود تموم میشه؟”

اما شاید همه ما این مشکلات رو بدونیم، اما راه حل چیه؟ از اونجایی که بنده بعنوان مدیریتِ ستادِ مدیریتِ بحرانِ مدیریت انتخاب شدم لازم دونستم بعد از چندسال که همه مشکلات خوب جا افتادن و همه از بازی‌های ایرانی ناامید شدن، راه‌حل‌های مختلفی پیشنهاد بدم که به امید خدا طی چشم انداز هیوده ساله ما تمام این معضلات برطرف بشن.

تخصیص بودجه و اضافاتش

تخصیص بودجه کلان دولتی به بخش ساخت بازی ایرانی یکی از بهترین راه‌حل‌هاست اما به تنهایی کافی نیست.ابتدا باید فرهنگ سازی بشه. ما باید ابتدا بازی‌هارو بصورت غیرمستقیم رایگان بدیم به مردم. یعنی اینکه بازی رو منتشر کنیم و قیمتی روش بذاریم، اما خودمون کرکش رو پخش کنیم تو اینترنت، اینجوری هم یکی دوتا فروختیم هم بقیه بازی ایرانی‌ها رو بازی کردن و میدونن چه کیفیتی داره جدیدا. بعد از اون هم کم کم وقتی همه فهمیدند که بازی ایرانی خوبه، میتونیم هزینشو بیشتر کنیم و شونصد مدل قفل پیامکی و فعالسازی به وسیله گاری نون خشکی سر چارراه رو براش قرار بدیم که هیچ جوره نشه قفلشو شکست.

تولید بازی ملی مثل خودرو ملی

?

اون قدیما که خودرو ملی نبود. اسمش خودروی ملی بود فقط، وقتی ماشینو برمیگردوندی باتریشو در میاوردی زیر باتریش نوشته بود made in PRC، بعدها ما فهمیدیم این همون چین خودمونه و مخفف جمهوری خلق چینه که خودروسازان پیشنهاد میدادن که برا ما ماشین بسازن این مخلوقین بنده خدای چینی برای ما تولید و مهندسیش میکردن.
پیشنهاد من در زمینه بازی هم همینه. یعنی مثلا شما بازی رو بدی یوبیسافت بسازه به اسم ایرانی بدی بیرون ولی بعدا که بازی رو خریدی تو بسته بندی نوشته باشه made in PSG.

تعطیلی

راه حلی که من همیشه در آخر پیشنهاد میدم تعطیل کردن بخشیه که مشکل داره. بنظر من همونطور که دو هفته تهران بخاطر آلودگی و برف کلا تعطیل بود، بخش بازی سازی ایرانی هم کلا تعطیل کنیم که دیگه اینهمه دغدغه پشتیبانی از بازی‌ها رو نداشته باشیم و راحت بازی‌های خارجیمون رو وارد کنیم.

طبق معمول باید عرض کنم که متن ما قصد هیچگونه توهین و تمسخری به دوست داران و سران تیم PSG، کمیسیون‌های مدیریت بحران، تعطیل کن‌ها، تعطیل شوندگان، برف روب‌ها، ریزگردها، بازیسازان، بازی دهندگان و دیگر اقشار را نداشته و صرفا محض اطلاع مسئولین از راه حل‌های ما بوده. همچنین در ادامه مثل همیشه باید عرض کنم که این متن همچنین قصد توهین و تمسخر اقشاری که نام نبردیم و حتی کسانی که جزو قشری نیستند را ندارد.

فانطنزبازیگیم
همیشه به نوشتن متن های طنز و کمی انتقادی علاقه داشتم، اما بستر مناسبی براش پیدا نمیکردم، توییتر خوب بود اما متن بلند جایی توش نداشت. برای همین تصمیم گرفتم مطالبم رو اینجا باهاتون به اشتراک بگذارم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید