قبل از اینکه به این مطلب بپردازیم که چطور یک میکس سریع آهنگ انجام بدهم ؟ بهتر است در نظر داشته باشید که پیش از اهمیت یک میکس سریع آهنگ ، یک میکس با کیفیت اهمیت فراوانی دارد ، لازمه ی یک میکس خوب و با کیفیت هم صداهای خوب و سالم است . اگر سازهای شما به درستی ضبط نشده باشند و تجهیزات مناسبی در اختیارتان نبوده و حتی صداهای الکترونیک با کیفیتی نداشته اید ، شاید تلاش شما برای یک میکس خوب بی فایده باشد .
فرض می گیریم که الان شما قطعه ی تنظیم شده ی خوبی با صداهای الکترونیک سالم و سازهای رکورد شده ی تمیز در اختیار دارید . پس الان موقع ورود به مرحله ی میکس است . مراحل انجام میکس می تواند زمانبر و گاهاً خسته کننده نیز باشد . شما باید برای شروع میکس خود برنامه داشته باشید . حتماً نقطه ی شروعی تعریف کنید . با این کار از ساعت ها سردرگمی دور خواهید شد . این نقطه ی شروع معمولا برای همه ی میکس های شما یکسان خواهد بود .
در اینجا چند نکته ی مهم خواهیم گفت که مهارت شما در یک میکس سریع آهنگ را بالا خواهد برد . و زمان شما را نیز بهینه خواهد کرد .
اولین قدم برای یک میکس سریع آهنگ ، مرتب سازی پروژه است . مرتب سازی را با فولدر سازی ، گروه سازی و رنگ بندی آغاز کنید . به طور مثال یک فولدر ایجاد کنید و اسم آن را بگذارید سازهای زهی ، داخل آن فولدر ، خط های ویولن 1 ، ویولن 2 ، ویولا ، ویولنسل و احتمالا کنترباس را بگذارید . فولدر بعدی می تواند درامز باشد و در آن فولدر تراک های Kick , HI hat ,Snare و ... را قرار دهید . همینطور می توانید فولدرهای دیگری مانند گیتارها ، وکال ها ، پد ها ، FX ها و ... داشته باشید .
بعد از آن گروه بندی را شروع کنید ، دسته ویولن های 1 را در یک گروه بگذارید ، دسته ویولن های 2 را در گروهی دیگر و به همین ترتیب دیگر سازهای پروژه را دسته بندی کنید . این به شما خیلی کمک می کند زمانی که بخواهید به سرعت تمام صداهای درامز را کم کنید . یا تمام صداهای ویولن 1 را به چپ بفرستید یا کم و زیاد کنید . و موارد دیگر را هم در کنترل داشته باشید .
مرحله ی بعد رنگ بندی است . خط های ویولن 1 را آبی کنید ، خط های ویولن 2 را سبز کنید و دیگر سازها را هم به همین ترتیب رنگ بندی کنید تا چشم شما به راحتی و در آرامش خطوط را پیدا و کنترل نماید .
پیش از اینکه کار با اکولایز ، کمپرسور یا پَن کردن صداها به چپ و راست را انجام بدهید ، اول کار با فیدر ولوم را آغاز کنید. این کار سرعت شما را در میکس بالا می برد . شما باید بتوانید قبل از هر کاری تمام صداها را بشنوید تا صدایی از گوش ما دور نماند . در حد معمول صدای تمام تراک ها را تنظیم کنید که نسبتا یکدست شنیده شوند . و اینکه مطمئن باشید در این مرحله هیچ صدایی بسته نیست . البته اینکه همه ی صداها را بخواهید بیشتر بشنوید مربوط به فرآیند مسترینگ است که در جای دیگر در مورد آن صحبت خواهد شد .
مهمترین وجه استفاده از اکولایزر ها توانایی برش و تقویت یکسری فرکانس است که یک یا دوصدا و یا یک یا دوساز را بتوان در بخشی از فرکانس شنید . به صورتی که از هم تفکیک و در اسپکتروم دیده شود . به طور مثال گیتارباس و گیتار ریتم را که اغلب در مید سکشن ( قسمت میانی ) پایین هستند در اسپکتروم از هم تفکیک کنیم .
به همین خاطر باید صداها را خوب بشناسیم ، خوب کات کنیم و در کل خوب اکولایز کنیم چون این عمل در میکس و مسترینگ از با اهمیت ترین کارهاست . باید صداها را خوب تفکیک کنیم ، صداهای زائد آن را کات کنیم و صداهای مفید را در سکشن های مختلف میکس بگنجانیم .
ما اغلب در استودیوهای خانگی خودمان کار می کنیم . پس باید بدانیم این محیط ها در بهترین حالت معمولا نیمه حرفه ای هستند . در بیشتر مواقع نمی توانیم تشخیص بدهیم که روی کدام ساز باید فضای سازی بیشتری انجام شود . در این شرایط استفاده از ریورب کار دشواری خواهد بود . برای یک میکس سریع آهنگ و خوب ، شما باید این را بدانید که در کدام سازها ، چه مقدار ریورب استفاده کنید . به طور مثال در سازها و صداهایی مانند Kick یا Snare خیلی با احتیاط و کم از ریورب استفاده کنید ، اما وقتی بهcrash ریورب می دهید با خیال راحت این کار را انجام شود . استفاده از فیلتر high-pass در ریورب می تواند برای جلوگیری از مبهم بودن صداها در قسمت پایین فرکانس مفید باشد .
اکنون پروژه ی ما مرتب است . دسته بندی ، فولدربندی و رنگ سازی انجام شده است . لِوِل بندی ابتدایی تراک ها انجام شد و تک تک تراک ها بررسی شد . بعد ، EQ ایجاد شد و ریورب های مورد نیاز بر روی تراک ها اعمال شده است . در مرحله ی نهایی یک میکس سریع آهنگ ، وقت آن رسیده که پَنینگ ( Panning ) تصویری استریو ایجاد کند و در واقع نمای وسیعتری به موسیقی ما بدهد . پنینگ در میکس باعث وضوح بیشتر و جداسازی سیگنال های صدایی می شود .
دقت کنید که برخی از اجزا و تراک ها مانند کییک ، باس و یا اسنیر باید مونو بمانند و تاثیر خودشان را به عنوان مهمترین بخش های موزیک ما از دست ندهند . البته این پَن کردن در برخی تراک ها می تواند متغیر باشد که حتما جذابیت بسیار زیادی ایجاد می کنند . به شرطی که درست و به جا استفاده شود . مثلاً یک افکت می تواند در جایی از موزیک از چپ ترین نقطه ی ممکن شروع و به راست ترین نقطه ختم شود .
در پایان و در نتیجه ، چند نکته ی مهم را با هم مرور می کنیم . طبق مراحل بالا میکس کنید و آماده ی مسترینگ کردن قطعه شوید . سعی کنید به رفرنس هایی که خیلی شبیه به سبک موزیکی که در حال میکس آن هستید مراجعه کنید . چندین بار با دقت آنها را بشنوید و مقایسه کنید . نکته مهم دیگر اینکه اصلا از مراجعه ی مجدد و ویرایش دوباره ی کارتان نترسید . بارها و بارها و در اسپیکرهای متفاوت نتیجه ی کارتان را بشنوید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید . در این صورت شما قادر خواهید بود یک میکس سریع آهنگ ، منطقی و با کیفیت مناسب انجام بدهید و از شنیدن آن لذت ببرید .
ویدئوهای آموزشی پلتفرم هنرآموز ...