در این مقاله بررسی میکنیم که چرا و چگونه برندون سندرسون، بدون رقیب جدی، به عنوان پادشاه مسلم ژانر فانتزی شناخته میشود. آیا این به خاطر بهترین نویسنده بودن او در این ژانر است؟ خیر، زیرا او بهترین نیست، اما بدون شک محبوبترین است.
البته استدلالهایی برای حضور جرج آر. آر. مارتین در این جایگاه وجود خواهد داشت. شاید چند سال پیش این بحثی ارزشمند بود، اما در حال حاضر این برندون سندرسون است که تاج را بر سر دارد.
داشتن ترجیح برای یک سبک نوشتاری خاص، یک امر سلیقهای است. برخی از افراد عاشق نثر شاعرانهی پاتریک راتفوس هستند، یا از توصیفات بیپایان رابرت جوردن لذت میبرند.
اما چیزی که اکثر خوانندگان بر سر آن توافق دارند، لذت و سهولت خواندن کتابهایی است که با نثر ساده و روان نوشته شدهاند. اکثر کتابهای داستانی که روی قفسههای پرفروشهای سوپرمارکت میبینید؟ نثر ساده. تمام آن رمانهای نوجوان که میلیونها نسخه از آنها فروش میرود؟ نثر ساده. ادبیات جنایی که با سرعت از قفسهها ناپدید میشود؟ نثری ساده.
چرا؟ چون تقریباً همه ما برای استراحت و آرامش کتاب میخوانیم. حتی خوانندگانی که از چالش لذت میبرند یا میخواهند زیبایی ادبیات پر زحمت را تجربه کنند، دوست دارند با یک «رمان فرودگاهی» در ساحل استراحت کنند.
مقالهای از گاردین به خوبی این نوع کتابها را توصیف میکند: «برای سرعت و پیرنگ خوانده میشوند، نه برای ظرافت عبارات».
براندون سندرسون رمان «فرودگاهی» را به کمال رسانده و فرمول آن را بهبود بخشیده است. کتابهای او نه تنها خواندنشان آسان است و پر از سرعت و پیرنگهای هیجانانگیز هستند، بلکه چیز اضافهای هم دارند که آنها را خاص میکند: قلب و وسعت دارند.
قلب داستان در شخصیتها، مضامین و دنیاهای جذاب او نهفته است. وسعت ماجرا در ماهیت به هم پیوستهی داستانهای اوست که عمدتاً در «کاسمیر یا کازمیر»، دنیای خیالی سندرسون، اتفاق میافتد.من هر کسی را که کتابهای سندرسون را خوانده به چالش میکشم که بگوید تحت تأثیر دنیاسازی او قرار نگرفته یا با شخصیتهایش حتی بعد از تمام شدن کتاب، درگیر احساسات نشده است. به همین دلیل است که سندرسون پادشاه فعلی فانتزی است - هرکسی میتواند این کتابها را بخواند و از آنها لذت ببرد زیرا نثر آنها پیچیدگی خاصی ندارد. آنها به گونهای طراحی شدهاند که برای همه خوانندگان قابل هضم باشند؛ و هنگامی که یک کتاب را تمام میکنید، مجذوب میشوید و بقیه عمرتان را صرف تلاش برای رسیدن به دنیای کاسمیر میکنید، در حالی که سندرسون با سرعتی خارقالعاده به نوشتن و انتشار کتابهایش ادامه میدهد.
بدیهی است، اولین چیزی که با شنیدن موفقیتهای اخیر برندون سندرسون به ذهنمان میرسد، کمپین کیکاستارتر او برای رمانهای پروژه مخفیاش است. این کمپین با ۱۸۵،۳۴۱ پشتیبان و تعهد مالی ۴۱،۷۵۴،۱۵۳ دلاری به موفقترین کمپین تاریخ تبدیل شد.
هیچ چیز به اندازه این انفجار اخیر در ژانر فانتزی – یا بهتر است بگوییم در کل صنعت نشر – نمیتواند گواه بر هیجانی باشد که سلطنت سندرسون ایجاد کرده است. این اتفاق به کل صنعت نشر به شیوهای که کسی تصور نمیکرد، ضربه زده است. تعداد زیادی از نویسندگان مستقل و آنهایی که آثارشان به صورت سنتی منتشر میشدند، کمپینهای کیکاستارتر موفق خودشان را برای کتابهای جدید یا نسخههای ویژه کتابهای منتشر شده قبلی آغاز کردهاند.
این تازه آغاز سلطنت سندرسون است. با احتمال اقتباسهای آینده از میستبورن و پتانسیل بیپایان برای اقتباسهای بیشتر از کاسمیر، این میتواند سلسلهای باشد که حتی با تالکین رقابت کند – چه در دهه آینده و چه صد سال بعد.
خیلی ممنونم که تا به اینجا مقاله خالق یا بدون خالق را خواندید و خوشحال می شودم اگر صفحه اینستاگرام ما را به ادرس (khialokhat) دنبال کنید.
نشر آنلاین فانتزی خیال و خط